Bilder från Finska Karelen
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: Bilder från Finska Karelen
Vänligen titta på födelseåren
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2020
Nä, gör inte det.
-
Jo, för här pratar vi inte om att en förlupen bomb dödade civila - här pratar vi om att det har med uppsåt och på order av kommunister mördats civila, åldringar, kvinnor och barn. Det får inte glömmas.millgard skrev:Nä, gör inte det.
MVH
Hans
-
- Medlem
Ja, det är ju ingen trevlig läsning. Fanns en bättre bild av gravstenen här på forumet:
viewtopic.php?f=71&t=35600
Tyvärr ser man inte texten längst ner till höger, där refereras till Uppenbarelseboken, kap. 6, vers 9-11 (tror jag)
9 Och när det bröt det femte inseglet, såg jag under altaret de människors själar, som hade blivit slaktade för Guds ords skull och för det vittnesbörds skull, som de hade.
10 Och de ropade med hög röst och sade: »Huru länge, du helige och sannfärdige Herre, skall du dröja att hålla dom och att utkräva vårt blod av jordens inbyggare?»
11 Och åt var och en av dem gavs en vit, fotsid klädnad, och åt dem blev tillsagt att de ännu en liten tid skulle giva sig till ro, till dess jämväl skaran av deras medtjänare och bröder, som skulle bliva dräpta likasom de själva, hade blivit fulltalig.
/G:son
viewtopic.php?f=71&t=35600
Tyvärr ser man inte texten längst ner till höger, där refereras till Uppenbarelseboken, kap. 6, vers 9-11 (tror jag)
9 Och när det bröt det femte inseglet, såg jag under altaret de människors själar, som hade blivit slaktade för Guds ords skull och för det vittnesbörds skull, som de hade.
10 Och de ropade med hög röst och sade: »Huru länge, du helige och sannfärdige Herre, skall du dröja att hålla dom och att utkräva vårt blod av jordens inbyggare?»
11 Och åt var och en av dem gavs en vit, fotsid klädnad, och åt dem blev tillsagt att de ännu en liten tid skulle giva sig till ro, till dess jämväl skaran av deras medtjänare och bröder, som skulle bliva dräpta likasom de själva, hade blivit fulltalig.
/G:son
-
- Medlem
Kanske något för Arnstad: s bok?Hans skrev:Jo, för här pratar vi inte om att en förlupen bomb dödade civila - här pratar vi om att det har med uppsåt och på order av kommunister mördats civila, åldringar, kvinnor och barn. Det får inte glömmas.millgard skrev:Nä, gör inte det.
MVH
Hans
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
-
- Stödjande medlem 2020
https://x.com/tallbarfin/status/1797180 ... t_BBQyG2HQ
Här finns en del av bilderna. Rysk krigföring i sin prydno.
Här finns en del av bilderna. Rysk krigföring i sin prydno.
-
- Medlem
Här kunde tilläggas att största delen av krigsbrotten skedde i Kajanaland och finska Lappland. Några skedde i Norra Karelen.
Både artikeln på engelska
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_pa ... in_Finland
och den på finska innehåller en karta med brottsplatserna. Den finska har också en lista på byarna där brotten skedde.
Ta också en titt på den ryska versionen av sidan som ger en bild av att dessa krigsbrott skulle ha varit normal krigsföring.
"En ryss är en ryss även om man steker honom i smör"
Både artikeln på engelska
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_pa ... in_Finland
och den på finska innehåller en karta med brottsplatserna. Den finska har också en lista på byarna där brotten skedde.
Ta också en titt på den ryska versionen av sidan som ger en bild av att dessa krigsbrott skulle ha varit normal krigsföring.
"En ryss är en ryss även om man steker honom i smör"
-
- Medlem
Jag har ju med drönare tagit foton av Seitajärvi by och andra platser där partisanerna slog till. Så har jag diskuterat händelserna med bl.a. bröderna Kinnunen som i Hyry by övelevde då deras familj mördades. Då jag senast var där för några år sedan hörde jag att på ett äldreboende så hade två nittioåriga gubbar börjat slåss då dessa händelser kom på tal. Mycket bitterhet finns ännu kvar därför att överraskande många ortsbor var beredda att agera vägvisare åt partisanerna. Väinö Kinnunen, som var ett barn då föräldrar och syskon mördades hade känt igen en ortsbo som agerade vägvisare åt partisanerna just innan de öppnade eld. "Men den hemligheten tar jag med mig i graven" har han sagt.
Eino Kinnunen låt förstå att i synnerhet avrättningen av de unga pojkarna Sulo Kinnunen och Kalle Kyllönen under vinterkriget (avrättades som spioner i Matinmäki sandgrop nära Kajana flygfält) upplevdes som ett justitiemord och fick många att känna sympati med Röda Armén och sedan år 1942 hjälpa partisanerna. När jag kört förbi Pussila ödegård har jag stannat och funderat på den tragedi som hösten 1939 började på denna plats. Den unge Juri Andropov fick tack vare dessa händelser en flygande start på sin karriär som förde honom till toppen i Kreml. Och skulle världen någonsin fått höra om hans lärjunge Vladimir Putin utan dramat på Pussila.
Förresten så är begravningsplatsen i Ala-Vuokki som från en skräckfilm. Ortsbor och jag själv har märkt att då man stiger in och ser de sneda korsen och gravstenarna så känns luften mycket kallare. Här ligger avrättade finska desanter begravda tillsammans med offren för partisanernas gärningar. Och här har begravts sådana som hela livet kände smärta och ånger för att de hjälpt Andropovs partisaner. Nedanför begravningsplatsen ligger Rimpiselkä fjärd där överste Siilasvuo lät ploga en väg på isen nyåret 1940 så att han kunde föra fram trupper och sätta in den avgörande stöten mot 44. Divisionen vid Raate. Norrom fjärden är skogen sedan full med gravar.
Försöker infoga en bild av Seitajärvi
Eino Kinnunen låt förstå att i synnerhet avrättningen av de unga pojkarna Sulo Kinnunen och Kalle Kyllönen under vinterkriget (avrättades som spioner i Matinmäki sandgrop nära Kajana flygfält) upplevdes som ett justitiemord och fick många att känna sympati med Röda Armén och sedan år 1942 hjälpa partisanerna. När jag kört förbi Pussila ödegård har jag stannat och funderat på den tragedi som hösten 1939 började på denna plats. Den unge Juri Andropov fick tack vare dessa händelser en flygande start på sin karriär som förde honom till toppen i Kreml. Och skulle världen någonsin fått höra om hans lärjunge Vladimir Putin utan dramat på Pussila.
Förresten så är begravningsplatsen i Ala-Vuokki som från en skräckfilm. Ortsbor och jag själv har märkt att då man stiger in och ser de sneda korsen och gravstenarna så känns luften mycket kallare. Här ligger avrättade finska desanter begravda tillsammans med offren för partisanernas gärningar. Och här har begravts sådana som hela livet kände smärta och ånger för att de hjälpt Andropovs partisaner. Nedanför begravningsplatsen ligger Rimpiselkä fjärd där överste Siilasvuo lät ploga en väg på isen nyåret 1940 så att han kunde föra fram trupper och sätta in den avgörande stöten mot 44. Divisionen vid Raate. Norrom fjärden är skogen sedan full med gravar.
Försöker infoga en bild av Seitajärvi
-
- Medlem
Bilden lyckades inte! Hur gör man?
-
- C Skalman
-
- Medlem
Mina foton är nog större än det tillåtna 1 Mb.
-
Har du bilderna på nätet? Om så är fallet ge mig adressen. Om inte, gå via paint och minska bildstorleken till en sådär 1 000 pixlar.
MVH
Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
-
Kollar.
Nej:
Error Filen är för stor: 20230323_113005.jpg
4 000 x 3 000 pixlar, 3,87 MB.
MVH
Hans
Nej: