Ransoneringens effekter

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Ransoneringens effekter

Inlägg av Hexmaster » 15 september 2009, 13:48

Jag skrev nyss (på bloggen) om hur det var pappersbristen efter kriget som fick utgivaren att 1954-55 dela upp Tolkiens storverk i en trilogi - vilket blivit ett välkänt mönster i genren, även sedan papper blivit tillgängligt och billigt.

Nu fick jag en kommentar som fick mig att fundera:
Andreas skrev:Mycket intressant! Finns det någon bra sajt eller något lämpligt sökord för den som vill läsa mer om liknande effekter som ransoneringen hade på efterkrigstidens kultur?
Någon som har några idéer? Forumet är ju givet :) men vad skulle kunna komma ifråga.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Ransoneringens effekter

Inlägg av Ornellaia » 15 september 2009, 16:03

Kultur vet jag inte men Armémuseum hävdar att ransoneringen ledde till en väldigt snabb och önskvärd förbättring av folkhälsan. Mer cykel och grönsaker och onyttigheter och bilåkande fick stå tillbaka. Min egen mor berättade att hon utan problem kunde cykla ca 4 mil till en dansbana för att dansa och sedan cykla hem igen -dvs ett bra träningspass med dagens sätt att se på saker och ting.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Ransoneringens effekter

Inlägg av B Hellqvist » 15 september 2009, 18:42

Ornellaia skrev:Min egen mor berättade att hon utan problem kunde cykla ca 4 mil till en dansbana för att dansa och sedan cykla hem igen -dvs ett bra träningspass med dagens sätt att se på saker och ting.
Säger väl mer om vilken öken nöjeslivet var på den tiden... ;) Skämt åsido, men frågan är om inte krigsgenerationerna hörde till de friskaste och mest vältränade svenskar som funnits.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ransoneringens effekter

Inlägg av Hans » 15 september 2009, 18:50

B Hellqvist skrev:
Ornellaia skrev:Min egen mor berättade att hon utan problem kunde cykla ca 4 mil till en dansbana för att dansa och sedan cykla hem igen -dvs ett bra träningspass med dagens sätt att se på saker och ting.
Säger väl mer om vilken öken nöjeslivet var på den tiden... ;) Skämt åsido, men frågan är om inte krigsgenerationerna hörde till de friskaste och mest vältränade svenskar som funnits.
Hmm, jag har också hört detta om hur svensken blev friskare under kriget. Men eftersom bilismen var föga spridd i Sverige före kriget så tror jag att det var inte i den änden förändringen skedde. Snarare i minskat intag av fett och socker. Men jag blir gärna överbevisad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Ransoneringens effekter

Inlägg av Hexmaster » 15 september 2009, 18:52

Mat: Jag har läst att svenskarna aldrig åt så fet mat som under mellankrigstiden. Efter andra världskriget så kom matlagningen s.a.s. aldrig att hämta sig. Inte för att jag har dubbelkollat (eller ens enkelkollat), men stämmer det vore det ett prima exempel på sådant som efterfrågas.

Inte bara kultur, alltså.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Ransoneringens effekter

Inlägg av Daniel L » 15 september 2009, 19:16

Är inte svensk mjölkchoklad en produkt av krig och ransoneringstider?

/Daniel

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Ransoneringens effekter

Inlägg av Ragnar Svedje » 15 september 2009, 19:27

Hexmaster skrev:Mat: Jag har läst att svenskarna aldrig åt så fet mat som under mellankrigstiden. Efter andra världskriget så kom matlagningen s.a.s. aldrig att hämta sig. Inte för att jag har dubbelkollat (eller ens enkelkollat), men stämmer det vore det ett prima exempel på sådant som efterfrågas.

Inte bara kultur, alltså.
Jag har hört att svenskarna aldrig någonsin ätit så mycket smör som under kriget. Det var ransonerat och alla ville maximera sin del.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Ransoneringens effekter

Inlägg av Martin Lundvall » 15 september 2009, 20:28

Jag har inte hört så mycket men jag kommer ihåg att boken I Sverige under 2:a världskriget av Hans Dahlberg har ett kapitel som handlar just om folkhälsan. Man härdades till hälsa, nyttigare mat och mer fysisk aktivitet. Tyvärr är boken nerpackad så jag kan inte några detaljer.

/Martin

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Ransoneringens effekter

Inlägg av Göstring » 15 september 2009, 20:45

Ragnar Svedje skrev:Jag har hört att svenskarna aldrig någonsin ätit så mycket smör som under kriget. Det var ransonerat och alla ville maximera sin del.
Och då drog man sig inte för att bryta mot reglerna.
ransoneringsbrott.jpg
ransoneringsbrott.jpg (66.37 KiB) Visad 2792 gånger
http://dalea.du.se/theses/archive/8200c ... ea52de.pdf

Skriv svar