Psykologiska analyser av Adolf Hitlers personlighet
-
tommyjonason
- Medlem
Psykologiska analyser av Adolf Hitlers personlighet
Finns det något psykiatriskt utlåtande angående Hitler?
Det borde ju ha gjorts massor av sådana analyser, som publicerats i bokform.
Vad led Schiklgruber av??
Psykopati?
Narcissistisk personlighetstörning?
Sociopati?
Borderline-personlighet?
Schizofreni?
Mano-depressivitet?
Kanske alltihop på en gång.
Psykopati lär ju förekomma hos ca 10% av vuxna befolkningen. Många framgångsrika företagsledare, politiker o.s.v skulle säkert kunna få den diagnosen.
Psykopati?
Narcissistisk personlighetstörning?
Sociopati?
Borderline-personlighet?
Schizofreni?
Mano-depressivitet?
Kanske alltihop på en gång.
Psykopati lär ju förekomma hos ca 10% av vuxna befolkningen. Många framgångsrika företagsledare, politiker o.s.v skulle säkert kunna få den diagnosen.
Re: Psykologiska analyser av Adolf Hitlers personlighet
Delade detta inlägg från tråden Adolf Hitlers vision då detta faller utanför det ämnet.
/Daniel
/Daniel
Han hette Hitler ända från födseln, inte Schiklgruber. Visst finns det en massa skrivet om Hitlers personlighet, men eftersom han aldrig besökte någon psykiatriker eller psykolog, är allt bara spekulation. En diagnos låter sig inte göras utan en grundlig undersökning. Några utmärkande personlighetsdrag kan förstås t.o.m. lekmän som vi konstatera. En bristande förmåga att känna empati är väl det man direkt kommer att tänka på.tommyjonason skrev:Finns det något psykiatriskt utlåtande angående Hitler?
/G:son
-
tommyjonason
- Medlem
Det här är väl rätt ointressant kanske och inte så viktigt. Men det måste finnas professionella psykiatriker och psykologer som kan sätta diagnoser på Hitler. Kanske inte så intressant för var och envar, mer ett psykiatriskt perspektiv. För alla vet att han var galen.
Och dålig på tyska språket ryktas det. Trots sin demagogi. Professor R.V. Jones (som skrivit den fantastiska boken "Most Secret War" och som inte kunde tyska) skrev att en av hans översättare, professor i Tyska, kom in alldeles upprörd över den dåliga grammatiken i Hitlers tal.
Och dålig på tyska språket ryktas det. Trots sin demagogi. Professor R.V. Jones (som skrivit den fantastiska boken "Most Secret War" och som inte kunde tyska) skrev att en av hans översättare, professor i Tyska, kom in alldeles upprörd över den dåliga grammatiken i Hitlers tal.
Min tyska är inte så bra, att jag skulle ha märkt att han var dålig på grammatik. Men även om han skulle ha varit det, vilka slutsatser kan man dra av det? Och hur motiverar du ditt påstånde att alla vet att han var galen?
Men ämnet är inte alls ointressant, problemet är bara, att man inte kommer särskilt långt utan ordentliga underlag, och de saknas. En del spekulationer referas i engelska Wikipedia:
Men ämnet är inte alls ointressant, problemet är bara, att man inte kommer särskilt långt utan ordentliga underlag, och de saknas. En del spekulationer referas i engelska Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitl ... tal_healthAs debated as Hitler's physical medical issues may be, his mental health is a minefield of theories and speculation. This topic is very controversial, as many believe that if a psychological cause can be found for Hitler's behavior, there would be more reasoning behind his actions.
Waite, who authored an extensive psychohistory of Hitler, concluded that he suffered from borderline personality disorder, which manifested its symptoms in numerous ways and would imply Hitler was in full control of himself and his actions. Others have proposed Hitler may have been schizophrenic[citation needed], based on claims that he was hallucinating and delusional during his last year of life. Many people believe that Hitler had a mental disorder and was not schizophrenic nor bipolar, but rather met the criteria for both disorders, and was therefore most likely a schizoaffective. If true, this might be explained by a series of brief reactive psychoses in a narcissistic personality which could not withstand being confronted with reality (in this case, that he was not the "superman" or "savior of Germany" he envisioned himself to be, as his plans and apparent early achievements collapsed about him). In addition, his regular methamphetamine use and possible sleep deprivation in the last period of his life must be factored into any speculation as to the cause of his possible psychotic symptoms, as these two activities are known to trigger psychotic reactions in some individuals. However, Hitler never visited a psychiatrist, and under current methodology, any such diagnosis is speculation.
-
tommyjonason
- Medlem
Som jag misstänkte.
Alla mina diagnosförslag har varit aktuella.
Vad är galen??
En glidande skala. Helge Forssmo, Jack-The-Ripper, Hauptsturmbahnfurer Fehmer ( som torterade norrmän. Och kvinnor, troligen, jag vet inte), Himmler; Han, finländarn, som sköt en hel familj i Åsele?? Tony Olsson eller Jackie Arklöw???
Inom psykiatrin talar man inte om galen utan psykotiskt, så sjuk att man inte klarar att ta hand om sej själv, utan ett vårdintyg för sluten psykiatrisk vård måste skrivas.
Så var det förut. Kanske dom ändrat på det nu. Hitler var nog inte galen "enough" för det.
Tysk grammatik ska man nog överhuvudtaget inte diskutera. Vimmlar av dialekter där. Hoch-Deutsch, dvs mest förfinade tyskan lär man tala i Hannover.
Jag tycker inte om tyskar. Vilket annat europeiskt land (förutom Ryssland) skulle kunnat göra det de gjorde?? Första och andra världskriget?? Inte Frankrike, inte England. Sen finns det inga andra länder i samma storleksklass. Och detta fortsatte under DDR-tiden.
Vad är galen??
En glidande skala. Helge Forssmo, Jack-The-Ripper, Hauptsturmbahnfurer Fehmer ( som torterade norrmän. Och kvinnor, troligen, jag vet inte), Himmler; Han, finländarn, som sköt en hel familj i Åsele?? Tony Olsson eller Jackie Arklöw???
Inom psykiatrin talar man inte om galen utan psykotiskt, så sjuk att man inte klarar att ta hand om sej själv, utan ett vårdintyg för sluten psykiatrisk vård måste skrivas.
Så var det förut. Kanske dom ändrat på det nu. Hitler var nog inte galen "enough" för det.
Tysk grammatik ska man nog överhuvudtaget inte diskutera. Vimmlar av dialekter där. Hoch-Deutsch, dvs mest förfinade tyskan lär man tala i Hannover.
Jag tycker inte om tyskar. Vilket annat europeiskt land (förutom Ryssland) skulle kunnat göra det de gjorde?? Första och andra världskriget?? Inte Frankrike, inte England. Sen finns det inga andra länder i samma storleksklass. Och detta fortsatte under DDR-tiden.
Plus ett hundratal andra "diagnosförslag", alla grundade på, nästan ingenting.tommyjonason skrev:Som jag misstänkte.
-
tommyjonason
- Medlem
Ja var han inte galen från början så blev han väl så småningom. Väl försedd med dr Theodor Morells injektioner. Vitaminer o.s.v. men säkert Pervetin (tyskarnas amfetamin, väl distribuerat bland arme, flotta och Luftwaffe). Kanske en skvätt kokain, vad vet vi. Plus lite Parkinsson (eller skada av bomben 20/7?).
Var detta allt pga att han blev "rejected" vid nån konstakademi i Wien med sina mediokra akvareller? Och judarna låg bakom detta också??
Om jag trodde på Freud och psykoanalys (som är ett likadant hokuspokus som hela tredje rikets filosofi) skulle jag gärna sett Hitler på psykoanalys, där på slafen i Berggasse 19.
Eller några av våra svenska varianter.
Whatabout Vidar-kliniken. Där skulle han passat in. Ört-te drickarn och vegetarianern.
Var detta allt pga att han blev "rejected" vid nån konstakademi i Wien med sina mediokra akvareller? Och judarna låg bakom detta också??
Om jag trodde på Freud och psykoanalys (som är ett likadant hokuspokus som hela tredje rikets filosofi) skulle jag gärna sett Hitler på psykoanalys, där på slafen i Berggasse 19.
Eller några av våra svenska varianter.
Whatabout Vidar-kliniken. Där skulle han passat in. Ört-te drickarn och vegetarianern.
Ehrmm, du är alltså på samma nivå - att generalisera. Eller?tommyjonason skrev:Jag tycker inte om tyskar. Vilket annat europeiskt land (förutom Ryssland) skulle kunnat göra det de gjorde??
MVH
Hans
Nu är det dags att höja nivån på diskussionen.
/Daniel
/Daniel
-
tommyjonason
- Medlem
Ber alla tyskar om förlåtelse.
Allt handlar om generationer bakåt. De som var ca 15 år 1945 är nu nästan 80 år. Allt förändras, människan har funnits någon sekund om man räknar jordens tillvaro som 24 timmar. Dinosaurerna försvann för 12 timmar sen.
Faktiskt, man gör upp med sitt förflutna i Tyskland. Jag har faktiskt anat jämnåriga tyskars problem med sin närmsta generation. Men DDR gjorde aldrig upp med sin historia. Problemet är att allt (nästan) är på tyska. Ett språk som vi inte behärskar längre här i Sweden. (Och varför kan dom inte byta till engelska som vi andra?)
Men det finns lite läsning på begripligt språk.
Ib Melchior och Frank Brandenburg: "Quest. Searching for Germany's nazi past".
Allt handlar om generationer bakåt. De som var ca 15 år 1945 är nu nästan 80 år. Allt förändras, människan har funnits någon sekund om man räknar jordens tillvaro som 24 timmar. Dinosaurerna försvann för 12 timmar sen.
Faktiskt, man gör upp med sitt förflutna i Tyskland. Jag har faktiskt anat jämnåriga tyskars problem med sin närmsta generation. Men DDR gjorde aldrig upp med sin historia. Problemet är att allt (nästan) är på tyska. Ett språk som vi inte behärskar längre här i Sweden. (Och varför kan dom inte byta till engelska som vi andra?)
Har boken någonting med ämnet att skaffa? Tyska är förresten lätt att lära sig för en svensk, om man bemödar sig lite.tommyjonason skrev:
-
tommyjonason
- Medlem
Boken har deinitivt med ämnet att göra. En ung tysk som gör upp med Tysklands förflutna. Varför ser vi inte mer av liknande böcker? Troligen pga de är på tyska.
Ska vi debattera tyska språket kan jag bara säja att efter 5 år tyska i skolan kan jag ändå knappt säja en mening på tyska. Än mindre läsa böcker , vilket är synd. Till skillnad från engelska. Men vi matas ju med detta språk via TV. Väldigt enkelriktat. Men har ni nånsin sett en tysk komiker?? Som Monthy Python, Fawlty Towers, The Office o.s.v.??
Njae, tysk humor halkar efter.
Ska vi debattera tyska språket kan jag bara säja att efter 5 år tyska i skolan kan jag ändå knappt säja en mening på tyska. Än mindre läsa böcker , vilket är synd. Till skillnad från engelska. Men vi matas ju med detta språk via TV. Väldigt enkelriktat. Men har ni nånsin sett en tysk komiker?? Som Monthy Python, Fawlty Towers, The Office o.s.v.??
Turligt nog betraktar jag mig inte som tysk - då hade jag varit lätt ilsk på fördomarna du sprider ut.tommyjonason skrev:Boken har deinitivt med ämnet att göra. En ung tysk som gör upp med Tysklands förflutna. Varför ser vi inte mer av liknande böcker? Troligen pga de är på tyska.
http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f
MVH
Hans
-
tommyjonason
- Medlem
Jag har inga fördomar mot tyskar idag. Definitivt inte. Dom är som vilka ungdomar som helst.
Alla från den generationen har snart dött bort så det finns inget att diskutera längre. Om vi nu inte vill diskutera den generationens uppfattningar och upplevelser. Vilket kanske inte är helt oväsentligt.
Och Coventry 1940 krävde knappt 600 dödsoffer, Hamburg 1943 40.000 och Dresden 1945 140.000 (cirka). Men ändå finns det säkert 100 böcker (d.v.s på engelska) som handlar om Coventry mer eller mindre, kanske 5 böcker om Dresden.
Inte vet jag vad som är rätt eller fel.
Krig är sjukt. Liksom DDR var, mycket var likt the third Riech där.
Alla från den generationen har snart dött bort så det finns inget att diskutera längre. Om vi nu inte vill diskutera den generationens uppfattningar och upplevelser. Vilket kanske inte är helt oväsentligt.
Och Coventry 1940 krävde knappt 600 dödsoffer, Hamburg 1943 40.000 och Dresden 1945 140.000 (cirka). Men ändå finns det säkert 100 böcker (d.v.s på engelska) som handlar om Coventry mer eller mindre, kanske 5 böcker om Dresden.
Inte vet jag vad som är rätt eller fel.
Krig är sjukt. Liksom DDR var, mycket var likt the third Riech där.