Vad hade hänt...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Desert_Fox
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 april 2002, 15:28
Ort: Knivsta

Vad hade hänt...

Inlägg av Desert_Fox » 31 oktober 2002, 23:15

Låt oss spekulera lite. Vade hade hänt om Hitler inte hade bestämt sig att anfalla Sovjet, utan bestämt sig att att ta ut England först? Hade Stalin anfallit tredje riket? Två (maktgalna & skonnigslösa) diktatorer brevid varandra ej bra. Nån av de skulle ha anfallit den andra förr eller senare.

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Re: Vad hade hänt...

Inlägg av Mercai » 1 november 2002, 02:19

Desert_Fox skrev:Låt oss spekulera lite. Vade hade hänt om Hitler inte hade bestämt sig att anfalla Sovjet, utan bestämt sig att att ta ut England först? Hade Stalin anfallit tredje riket? Två (maktgalna & skonnigslösa) diktatorer brevid varandra ej bra. Nån av de skulle ha anfallit den andra förr eller senare.
Jag tror att läget skulle vara "kallt", men Soviet skulle inrikta sig på Japan istället. Tyskland skulle tagit ut England. Efter det så skulle Västfronten lugnat sig rejält. Då skulle Östfronten hetta till. Då Soviets arsenal var inriktad på Japan skulle Tyskland få det ännu lättare. Med den försening mitt scenario skulle innebära skulle man dessutom sluppit det fruktansvärda vintern, vilket sulle ge tyskarna en stor fördel. Sen blir det svårare att GISSA sig till vad som skulle hänt. Tror att Tyskland hade hållit sig en bit in. USA skulle då hjälpa Soviet ännu mera. Amerikanarna hade nog försökt ta sig via Nordafrika upp genom Italien, samtidigt som Ryssarna skulle pressat på ännu mer med USA's hjälp. Detta tvåfrontskrig skulle inte Tyskland klara en längre tid.

Slutsats: Fronterna flyttas och kriget förlängs, men Tyskland förlorar i vilket fall som helst. Dessutom skulle USA bli ännu mäktigare än vad de blev på riktigt.

Klockan är nu tjugo över 2 på natten, så detta låter antagligen totalflummigt... :?
Senast redigerad av 1 Mercai, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Vad hade hänt...

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 november 2002, 12:26

Pulse skrev: Jag tror att läget skulle vara "kallt", men Soviet skulle inrikta sig på Japan istället.
Varför skulle Sovjetunionen göra detta?


Annars tror jag att situationen skulle ha sett ut som under inledningen av 1800-talet. Franska arméer behärskade kontinentaleuropa, vaktade på Ryssland och var oförmögna att slå mot Storbritannien.

Sedan hade antingen

1. En tysk hegenomi uppstått med allehanda satellitstater uppstått. Sedan hade det, precis som under 1800-talet, varit ett fåtal starka stater i Europa som skramlar med vapnen mot varandra.

2. Det tyska väldet hade långsamt uppluckrats pga partisanverksamhet och överbelastning på det tyska samhället. Storbritannien (ev USA och/eller Sovjetunionen) hade utnyttjat läget och de tyska positionerna tryckts tillbaka. Eventuellt samma slut som 1945.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Re: Vad hade hänt...

Inlägg av Mercai » 2 november 2002, 00:03

Mathias Forsberg skrev:
Pulse skrev: Jag tror att läget skulle vara "kallt", men Soviet skulle inrikta sig på Japan istället.
Varför skulle Sovjetunionen göra detta?


Annars tror jag att situationen skulle ha sett ut som under inledningen av 1800-talet. Franska arméer behärskade kontinentaleuropa, vaktade på Ryssland och var oförmögna att slå mot Storbritannien.

Sedan hade antingen

1. En tysk hegenomi uppstått med allehanda satellitstater uppstått. Sedan hade det, precis som under 1800-talet, varit ett fåtal starka stater i Europa som skramlar med vapnen mot varandra.

2. Det tyska väldet hade långsamt uppluckrats pga partisanverksamhet och överbelastning på det tyska samhället. Storbritannien (ev USA och/eller Sovjetunionen) hade utnyttjat läget och de tyska positionerna tryckts tillbaka. Eventuellt samma slut som 1945.

/Forsberg
Om du läser scenariot igen så utgår det ifårn att Frankrike redan har fallit, och att Hitler faktiskt går till fullt angrepp mot UK.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 2 november 2002, 10:17

Jag har svårt att tro att Sovjet skulle anfalla Tyskland. Sovjet hade ju tex. väldigt svårt att tro på att Tyskland skulle anfalla Sovjet. Trots att vissa tyska soldater skvallrade till Sovjet, men "rykena" (enligt dom höga gubbarna i Sovjet) slogs bort med svaret att krigshetsare hittade på det. För att få krig mellan Sovjet och Tyskland.
Sovjet ville inte ha krig med Tyskland just då. Kanske några år senare om det tyska riket blev svagare.

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 2 november 2002, 13:51

Jonteman skrev:Jag har svårt att tro att Sovjet skulle anfalla Tyskland. Sovjet hade ju tex. väldigt svårt att tro på att Tyskland skulle anfalla Sovjet. Trots att vissa tyska soldater skvallrade till Sovjet, men "rykena" (enligt dom höga gubbarna i Sovjet) slogs bort med svaret att krigshetsare hittade på det. För att få krig mellan Sovjet och Tyskland.
Sovjet ville inte ha krig med Tyskland just då. Kanske några år senare om det tyska riket blev svagare.
Min teori byggde ju på att Tyskland anföll Soviet, inte tvärt om.

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 2 november 2002, 14:28

Jag har svårt att förstå varför ingen kan inse att tyskland KUNDE ha vunnit även om chansen var ganska liten.

kurland
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 juni 2002, 16:28
Ort: Eskilstuna

Inlägg av kurland » 2 november 2002, 14:32

Jag har läst att Stalin blickade mot Europa men ville att tyskarna skulle anfalla frankrike och då som i första världskriget skulle tyskarna fastna iblodigt skytte-gravskrig i frankrike. Då skulle stalin också få tid till att rusta upp sin arme och anfalla tyskarna i ryggen,men så blev det inte stalin blev lite rädd intog då en väldigt tyskvänlig inställning. Jag tror att krig mellan tyskland och ryssland var oundvikligt det är så olika idiologier mellan länderna. Båda idiologierna går ut på att sprida ut sig och erövra andra länder så det blir lite livsutrymme åt härskar folken.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 2 november 2002, 16:01

Min teori byggde ju på att Tyskland anföll Soviet, inte tvärt om.
Mitt svar var menat till Desert Fox. :P

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 2 november 2002, 16:27

Jonteman skrev:
Min teori byggde ju på att Tyskland anföll Soviet, inte tvärt om.
Mitt svar var menat till Desert Fox. :P
Ok :D

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 2 november 2002, 20:24

Vad hade hänt med Sverige om Hitler inte hade anfallit Sovjet? Hade Sovjet eller Tyskland försökt lägga beslag på Sverige? Kanske USA kunde försöka sig på en landstigning i nordnorge från Island och sedan ta Sverige. Detta skulle ge dem möjlighet att bomba de tyska varven samtidigt som det är nära till Berlin. Jag antar att de tyska u-båtarna utgjorde ett stort hinder för detta.
Sedan finns möjligheten att Sverige även då skulle kunna hållt sig neutralt.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 november 2002, 20:28

Hur skulle Soviet ta Sverige när dom inte hade någon landremsa mot landet?? Tyskland kunnde anfalla sverige från alla håll( från Finska lappland, syd och nord Norge, och från danmark genom sundet)!
Dessutom hade det inte varit så smart av soviet att ha en liten ö(sverige) med tyskalnd runt sig!

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 2 november 2002, 20:58

Genom Finland?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 november 2002, 22:16

Som var allierade med Tyskland! 8O

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 2 november 2002, 22:55

Anno skrev:Som var allierade med Tyskland! 8O
Scenariot byggde på att Tyskland INTE förklarade krig mot Sovjet. Tyskland skulle då inte ha kunnat alliera sig med Finland, eftersom de var i krig med Sovjet, för då skulle Tyskland hamna i krig mot Sovjet.

Skriv svar