3./SS-AA11

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Wilkman
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 30 oktober 2007, 19:02
Ort: Någonstans

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Wilkman » 9 november 2009, 17:44

Hej

Jag vet inte om det här hjälper men,
Jag läser i pansar nr 1 1991 och där finns lite info:
Jag sätter (?) där man inte är säker.


Stab Stubaf, Saalbach, 1 st 260, 2 st 250/3 radiobil
I Staffel Neift, ?
Nachrichtenzug, 4 st Kfz 15 radiobil, 2 st 250/9 2cm KwK38 (osäkert antal)
Kraderkundungszug. 4 st BMW R/75, 4 st Schwimmwagen (osäkert antal)
Sanitätsstaffel Dr Artner, 2 st Schwimmwagen, 2 st 251/1



1 Komp Lorentz
1. Zug, (?)2st 232 radiobil 2cm KwK38, 4st 231 2cm KwK38
2. Zug, 6 – 7(?) st 222 2cm KwK38,
3. Zug, (?)2st 232 radiobil 2cm KwK38, 4st 231 2cm KwK38
4. Zug, (?)2st 232 radiobil 2cm KwK38, 4st 231 2cm KwK38

2 Komp Heckmuller, Lorentz, Stamm
1. Zug, (?)2 st 250/3 radiovagn, 4 st 250/9 2cm KwK38
2. Zug, (?)2 st 250/3 radiovagn, 4 st 250/9 2cm KwK38
3. Zug, (?)2 st 250/3 radiovagn, 4 st 250/9 2cm KwK38
4. Zug, (?)2 st 250/3 radiovagn, 4 st 250/9 2cm KwK38

3 Komp Kaiser, Ostuf, Pehrson
1. Zug, 1 st 250/3 radiovagn, 6 st 250/1, 1 st 250/9 2cm KwK38
2. Zug, 1 st 250/3 radiovagn, 6 st 250/1, 1 st 250/9 2cm KwK38
3. Zug, 1 st 250/3 radiovagn, 6 st 250/1, 1 st 250/9 2cm KwK38
4. Zug, 1 st 250/3 radiovagn, 4 st 250/7 Grk, 2* st 250/7 ammunitions transport, 1 st 250/9 2cm KwK38
*2st vagnar har ingen Grk, de är ammunitionstransport, enligt artikeln har de främre monterad MG42. De 4 GrK vagnarna hade ingen främre MG (men verkar ha haft bakre????).

4 Komp Viehmann, Erichsen, Schirmer, Schwarz
1. Zug, 1 st 250/3 radiovagn, 6 st 250/1, 1 st 250/9 2cm KwK38
2. Zug, 1 st 250/3 radiovagn, 6 st 250/1, 1 st 250/9 2cm KwK38
3. Zug, 1 st 250/3 radiovagn, 6 st 250/1, 1 st 250/9 2cm KwK38
4. Zug, 1 st 250/3 radiovagn, 4 st 250/7 Grk, 2 st 250/7 ammunitions transport, 1 st 250/9 2cm KwK38

5 Komp Langendorf, Junker, Schwarck
1. Zug, 2 st 251 med 7,5cm IG 18 på släp,
2. Zug, 4 st 251 med 7,5cm PaK40 på släp,
3. Zug, 4 st 251/7 Pionjärvagn med brodelar
4. Zug, 2 st BMW R/75, 2 st 251/1, 6 st 251/9 7,5cm L24 samt 4 st 28/32xm Wurframen, 1 Lastbil

Det kan finnas någon 250/2 som jag förväxlats med 250/1 då det är mycket svårt att tyda symbolerna pga det dåliga trycket.

W

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Lasse » 9 november 2009, 18:07

Hejsan,

Vi verkar ha utgått ifrån samma artikel, missade det med ammunitionsvagnarna (troligen pga det dåliga trycket som du säger). Hur exakt listan är vore intressant att veta, värt att nämna är att åtminstone tre kompanichefer saknas till tredje kompaiet:

Okänd - ??/?? 1943 - 14/1 1944
Pehrsson 14/1 1944 - 17/1 1944
Kaiser 17/1 1944 - 19/4 1944
Pehrsson 19/4 1944 - ??/7 1944
Hermann Ahrens ??/7 1944 - 20/7 1944
Pehrsson 20/7 1944 - april 1945?
Kaj Feilberg april 1945 - april 1945
Pehrsson 25/4 1945 - 2 maj 1945.

(datumen kan vara något felaktiga)

Blanusa
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 8 november 2009, 21:07

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Blanusa » 10 november 2009, 02:46

Har suttit och läst boken om SS-Pz.Aufkl.Abt.11 fram och tillbaka, ibland nästan helt maniskt, och analyserat och analyserat fram och tillbaka och så vidare och sen jämfört med annan information till hands. 3:e Kompaniet är enligt min förståelse av det hela en infanterikomponent i bataljonen varför det blev många chefsbyten. 4:e kompaniet, tillika en infanterikomponent, led värre förluster än 3:e kompaniet och förklarar varför det idag inte finns allt för många vittnesskildringar ifrån detta kompani. Här är i.a.f. resultatet, min lista över kompanichefer och ställföreträdande kompanichefer för 3./SS-Pz.Aufkl.Abt.11 (OBS! Listan är inte komplett och eventuella fel kan förekomma eftersom detta är min tolkning av källorna):

SS-Ustuf Walter Kaiser (??.05.1943-14.01.1944) sårad
SS-Ustuf Hans-Gösta Pehrsson (14.01.1944-17.01.1944)
SS-Ustuf Walter Kaiser (17.01.1944-30.01.1944) sårad
SS-Oscha ? Högg (30.01.1944-??.??.1944) ställföreträdande
SS-Ustuf Walter Kaiser (??.??.1944-19.04.1944) dödad
SS-Ostuf Hans-Gösta Pehrsson (19.04.1944-??.07.1944)
SS-Ostuf Hermann Ahrens (??.07.1944-20.07.1944) dödad
SS-Ostuf Hans-Gösta Pehrsson (20.07.1944-??.??.1944)
SS-? ? ? (??.??.1944-02.08.1944) ställföreträdande
SS-Ostuf Hans-Gösta Pehrsson (02.08.1944-15.04.1945)
SS-? ? ? (15.04.1945-18.04.1945) dödad
SS-Hscha ? Mack (18.04.1945-21.04.1945) ställföreträdande/sårad
SS-Ostuf Kaj Feilberg (??.04.1945-25.04.1945)
SS-Hstuf Hans-Gösta Pehrsson (25.04.1945-02.05.1945)

Enligt dem källor som är tillgängliga mig är Walter Kaiser den första kompanichefen redan vid uppställningen av bataljonen. Jag har ingen annan information eller information om att han skulle blivit utbytt förens han blev sårad 14 januari 1944. Blir gärna rättad om jag har fel här.

Källor:
Die "Panzer-Aufklärungs-Abteilung" der SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Division 11 "Nordland" auch genannt "Panzergruppe Saalbach" (Herbert Poller)
Pansarspaning med Waffen-SS på östfronten (Leandor och Ekholm Förlag)


Angående vapensköldarna på vagnarna kan jag bara spekulera om att dem hade kvar sköldarna delvis för att öka sitt eget skydd från infanterivapen när dem stod upp i vagnen och delvis p.g.a. att man ville ha högre beredskap ifall byte av vagn blev nödvändigt. Dessvärre har jag inte ännu lyckats hitta några referenser som stöder den ena eller andra teorin, eller något som kan förklara alls varför dem hade kvar vapensköldarna. Detta är bara ren spekulation från min sida som sagt.


Mvh
Predrag

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Lasse » 10 november 2009, 09:46


Enligt dem källor som är tillgängliga mig är Walter Kaiser den första kompanichefen redan vid uppställningen av bataljonen. Jag har ingen annan information eller information om att han skulle blivit utbytt förens han blev sårad 14 januari 1944. Blir gärna rättad om jag har fel här.
Påståendet om att Kaiser inte ska ha varit kompaniets första chep kommer från Pehrsson själv,

Se bifogad :)

Edit: Värt att nämna är väl såklart att Pehrsson kan minnas fel, t.ex. att han uppfattat det som att Kaiser stupat, men då hans förhör även i övrigt innehåller väldigt trovärdiga uppgifter (Han minns t.ex. datum, när han återkom efter att ha blivit sårad, när han tog över kompaniet igen, 19 april 1944 - och jag tycker om han minns vilket datum han igen fick ta över kompaniet, borde han veta vem han tog över det efter.) och därför tycker jag inte helt man ska avskriva hans påstående.

Möjligt att Kaiser var plutonschef vid det här tillfället? Vilka plutoner som leddes av vem är ju dessvärre inte utrett i AA11.
Bilagor
Pehrssonssäk.JPG
Pehrssonssäk.JPG (12.52 KiB) Visad 4405 gånger
Senast redigerad av 1 Lasse, redigerad totalt 10 gånger.

der Dicke
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 15 juni 2009, 14:52

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av der Dicke » 10 november 2009, 10:05

Blanusa skrev:För några år sedan följde jag ena forumet på missing-lynx.com, där väldigt intressanta observationer visar på att den välkända Sd.Kfz.250 som visas utslagen i Berlin, och påstås vara Pehrssons befälsvagn, skulle vara just en Sd.Kfz.250/7, en granatkastarvagn. Bilderna är sedan länge borta i den tråden. Men på bilden som visar baksidan av vagnen, med kvinnan som hänger livlös i öppningen, syns ljusare konturer där bottenplattan till själva granatkastaren skulle ha hängt. Det är möjligt att flera bilder egentligen visar granatkastarvagnar, fast inte med granatkastaren upphängd på själva vagnen.
Jeg tror de bildene du refererer til er tilgjengelige her:
http://planetarmor.com/forums/showpost. ... tcount=330

Noen som vet hvordan prosedyrene var for avfyring av granatkasteren? Jeg tenker mest på om de tok granatkasteren ut og satte den på bakken for avfyring eller ikke? Det virker jo litt "trangt" med MG-skjoldet på plass ved avfyring ...

Blanusa
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 8 november 2009, 21:07

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Blanusa » 10 november 2009, 11:15

Till Lasse:
Om den notisen du bifogar skulle vara bevis för att Pehrsson påstår att Kaiser inte var kompanichef måste jag tyvärr säga att jag inte håller med om den tolkningen. Notisen nämner bara att Pehrson övertagit befälet över ett pansarkompani när hans kompanichef stupat. Just det att han säger "stupat" är lite förbryllande. Han kan ha menat sårats eller minnts fel, svårt att säga. Själva saken att man här nämner pansarkompani är en felaktigtihet. Snarare skulle det nog stå pansargrenadjärkompani, en skillnad som Pehrsson borde varit medveten om. I övrigt ser jag inte någon referens om att kompanichefen skulle vara okänd för Pehrsson. Snarare tolkar jag det att han känner till "hans kompanichef" men att han inte nämner namn.
Jag kan ha fel, men det är vad jag ser. Tills jag ser något konkret nämnande av att kompanichefen är okänd eller med namn nämnd, kommer jag förbli av åsikten att Kaiser var chef från uppställningen sommaren 1943 till 14 januari 1944.


Till der Dicke:
Tack för länken till bilderna. Det är den bilden på baksidan av vagnen som jag refererar till.
Enligt Erik Wallin i boken Ragnarök så gick dem alltid i ställning med granatkastarna, alltså monterade ner dem från vagnen och monterade dem på marken. Men jag kan ha fel. Ska läsa lite mer ingående när jag kommer hem senare.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Lasse » 10 november 2009, 13:05

Om den notisen du bifogar skulle vara bevis för att Pehrsson påstår att Kaiser inte var kompanichef måste jag tyvärr säga att jag inte håller med om den tolkningen. Notisen nämner bara att Pehrson övertagit befälet över ett pansarkompani när hans kompanichef stupat. Just det att han säger "stupat" är lite förbryllande. Han kan ha menat sårats eller minnts fel, svårt att säga. Själva saken att man här nämner pansarkompani är en felaktigtihet. Snarare skulle det nog stå pansargrenadjärkompani, en skillnad som Pehrsson borde varit medveten om. I övrigt ser jag inte någon referens om att kompanichefen skulle vara okänd för Pehrsson. Snarare tolkar jag det att han känner till "hans kompanichef" men att han inte nämner namn.
Jag kan ha fel, men det är vad jag ser. Tills jag ser något konkret nämnande av att kompanichefen är okänd eller med namn nämnd, kommer jag förbli av åsikten att Kaiser var chef från uppställningen sommaren 1943 till 14 januari 1944.
Notisen härstammar från Pehrssons säpoförhör, jag tar det inte som att kompanichefen vore okänd för Pehrsson, men okänd för mig. Han nämner vidare inga namn på övriga kompanichefer, osäker om han ens nämner Saalbachs namn. Jag håller det inte som helt otroligt att han minns fel som jag skrev tidigare, men eftersom han nämner senare i förhöret att han efter att ha återkommit från lasarett tjänstgjorde inom kompaniet från mars tills det att han återigen tog över kompaniet 19 april 1944 så får man fråga sig: Om han är medveten om att han övertog kompaniet från Kaiser den 19 april 1944, och Kaiser var den första chefen, varför skulle han då påstå att Kaiser stupade den 14 januari bara ett par rader tidigare?

Pansarkompani, pansargrenadierkompani etc: Enhetsbeteckningarna i SÄK förhören i allmänhet var ofta mycket svängande.

Mvh

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Lasse » 10 november 2009, 13:17

Till der Dicke:
Tack för länken till bilderna. Det är den bilden på baksidan av vagnen som jag refererar till.
Enligt Erik Wallin i boken Ragnarök så gick dem alltid i ställning med granatkastarna, alltså monterade ner dem från vagnen och monterade dem på marken. Men jag kan ha fel. Ska läsa lite mer ingående när jag kommer hem senare.
Vill minnas att det även nämns i Poller att man vid ett tillfälle då man skulle testskjuta en rysk 12 cm granatkastare som monterats in i en SdKfz att man lyckades knäcka ramen på fordonet, vilket alltså bör indikera att man i viss form åtminstone på försök sköt med granatkastarna monterade i fordonen.

Mycket bra och intressant diskussion förövrigt! :)

Blanusa
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 8 november 2009, 21:07

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Blanusa » 10 november 2009, 14:06

Jag misstänkte att det var utdrag från förhöret med SÄPO. Har alltid undrat över sanningshalten i dessa rapporter som SÄPO insamlade. Menar på att det inte fanns någon anledning för soldaterna att lämna ut uppgifter som potentiellt skulle kunna skada dem själva. Och dessutom måste man ta i beaktande att så mycket hann ske under den korta tid bataljonen existerade. Förutom små avbrott för vila var dem nästan konstant i strid, alltså inte bara vid fronten, utan direkt strid. Det borde varit väldigt svårt att hålla isär händelser, speciellt något år efter det hände.
För övrigt vet jag att Pehrsson skrev dagbok. Hur omfattande den är och vem som idag har den i sin ägo är för mig okänt. Möjligt att Lennart Westberg har kopierat den på ett eller annat sätt och har det i sitt arkiv.
Att Pehrsson inte nämner efter vem han övertar befälet första gången ter sig lite märkligt. Men han borde definitivt veta vem hans kompanichef är eftersom det är direkt från honom som han mottar order. Möjligt att han inte hade alla detaljer klara i huvudet just då. Eller att han enbart associerade Kaisers namn med just 19 april 1944 eftesom han blev utsedd till kompanichef på heltid just då och inte bara ställföreträdare.
Jag har inte sett eller hört annat än att Kaiser var första chefen för 3:e kompaniet fram till Pehrsson tar över första gången i januari 1944. Det är även fullt möjligt att jag förbisett någonting. Ska kolla mer ingående i mina källor när jag kommer hem.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Lasse » 10 november 2009, 16:47

Jag misstänkte att det var utdrag från förhöret med SÄPO. Har alltid undrat över sanningshalten i dessa rapporter som SÄPO insamlade. Menar på att det inte fanns någon anledning för soldaterna att lämna ut uppgifter som potentiellt skulle kunna skada dem själva. Och dessutom måste man ta i beaktande att så mycket hann ske under den korta tid bataljonen existerade. Förutom små avbrott för vila var dem nästan konstant i strid, alltså inte bara vid fronten, utan direkt strid. Det borde varit väldigt svårt att hålla isär händelser, speciellt något år efter det hände.
För övrigt vet jag att Pehrsson skrev dagbok. Hur omfattande den är och vem som idag har den i sin ägo är för mig okänt. Möjligt att Lennart Westberg har kopierat den på ett eller annat sätt och har det i sitt arkiv.
Att Pehrsson inte nämner efter vem han övertar befälet första gången ter sig lite märkligt. Men han borde definitivt veta vem hans kompanichef är eftersom det är direkt från honom som han mottar order. Möjligt att han inte hade alla detaljer klara i huvudet just då. Eller att han enbart associerade Kaisers namn med just 19 april 1944 eftesom han blev utsedd till kompanichef på heltid just då och inte bara ställföreträdare.
Jag har inte sett eller hört annat än att Kaiser var första chefen för 3:e kompaniet fram till Pehrsson tar över första gången i januari 1944. Det är även fullt möjligt att jag förbisett någonting. Ska kolla mer ingående i mina källor när jag kommer hem.
Självklart kan sanningshalten i alla källor som direkt utgår från någon diskuteras, speciellt då jag är ganska säker på att Pehrsson ljuger på åtminstone en punkt: att han inte var organiserad nazist. Ändock syns han bära DNSAPs frontkämparmärke på sin uniform. Du har även absolut rätt i de punkterna om att mycket kan bli förvirrande i en krigssituation. Rörande Pehrssons förhör ska man veta att det är ytterst hastigt sammanfattat, så att han inte nämner namnet på vem det var som var den tidigare kompanichefen är inte alls förvånande. Han nämner inte heller att det är Kaiser som stupar 19 april 1944, bara att han då på nytt övertog kompaniet. Uppgifter i hans förhör om övriga svenskar inom bataljonen, kompaniet han ledde och deras insatser saknas mer eller mindre. Freikorps Danmark tiden har man helt utelämnat att förhöra honom om. De förhör som utfördes med hemvändande frivilliga efter krigsslutet verkar oftast varit mycket summariska, inga djupare frågor ställdes eller dylika. I den mån man verkar lagt ner större intresse i de frivilliga är om de stått misstänkta för något särskilt brott, spioneri eller dylika. I övrigt de som redan återvände under kriget förhördes ganska genomgående, just därför att de skulle kunna lämna uppgifter om vilka som fanns i SS, vilka deras uppgifter var, eventuella säkerhetsrisker emot Sverige osv.

Pehrssons förhör är ungefär 4 sidor, säpo akten totalt ca 35 sidor. Jämför detta med t.ex. Yngve Hellenborg, som har en säpo-akt på ca 1000 sidor, just därför att han var misstänkt för spioneri och därför betydligt intressantare att undersöka än en svensk frontofficer. Huvudsakligen vad man ville förhöra Pehrsson på var det två punkter:
1. Vad hade hänt med Ragnar Johansson? (Hans förare)
2. Var det Pehrsson eller Yngve Nordborg som var den officer som uppsökt svenska legationens bunker i Berlin och där uppvisat ett "varulvspass". (Denna lilla fjäder som Schön gör en gigantisk kyckling av). Detta eftersom man i efterkrigstida Sverige troligen var mycket intresserade av om någon svensk återvänt på uppdrag av en Wehrwolf-organisation och vad han därför skulle ha för uppdrag.

Pehrssons dagbok är så vitt jag vet egentligen ingen dagbok, utan minnesanteckningar han gjorde på 1950-talet. Denna ska vara ytterst begränsad och merparten är väl det som publicerats i Westberg och Gyllenhaals bok.

Mvh

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Daniel L » 10 november 2009, 20:52

Wilkman, ett mycket bra inlägg som besvarar många frågor. Tackar!

/Daniel

Blanusa
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 8 november 2009, 21:07

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Blanusa » 11 november 2009, 04:04

Tack för det svaret. Tro det eller ej, men det är det mest direkta svar jag fått på ett bra tag. :)

Efter närmare granskning av mina källor ser jag nu att inga av dem faktiskt nämner att Kaiser skulle blivit sårad eller avsatt tidigare än 30 januari 1944, då både han och plutonchefen Pehrsson blir sårade vid Narva. Det jag har om att Pehrsson skulle ha tagit över kompaniet 14 januari 1944 stammar med hög sannolikhet från denna enda källa, nämligen Pehrsson själv och hans förhör som återfinns i akten hos Säpo. Att Kaiser skulle ha blivit sårad 14 januari 1944 är ett antagande från min sida, eftersom han nämns som kompaniets första chef och även att han höll denna post tills han blev dödad 19 april 1944.
En word-dokument som jag har fått ta del av via en norsk forskare visar att Kaiser i septermber 1943 skulle blivit avlöst av en viss SS-Hstuf Johann Scaarschmidt och att denne höll posten till januari 1944. Jag fäste inte för mycket värde till detta eftersom jag, baserat på andra skrivfel i dokumentet, antog att det rörde sig om Johannes Scharschmidt som enligt mina källor är första chefen för 4:e kompaniet, vilket även är positionen han höll då han blev sårad 24 januari 1944. Detta antog jag trots att det är fullt möjligt att det kan ha funnits en person med efternamnet Scaarschmidt och att han kan ha varit chef för 3:e kompaniet under den aktuella perioden och att han blev dödad 14 januari 1944.
Jag saknar väldigt mycket information om bataljonens förehavanden i Kroatien och misstänker att under tiden man var där så gjordes en del förändringar i befälskedjan och leden av soldater för att göra styrkan mer dynamisk.

Det ter sig som en redig röra och jag blir mindre klok för varje gång jag försöker mig på att reda ut något. Har många teorier, men inget att backa upp dem med. Det enklaste sättet borde väl vara att ta en titt i Kaisers och övrigas personalakter. Där kanske det finns några svar, eller åtminstone någon ledtråd till hur det låg till. Tyvärr kommer jag inte att kunna ta reda på det förrän nästa år då jag planerar att införskaffa John P. Moores "Führerliste der Waffen-SS".
Ett svar eller en ledtråd kanske även finns på Volsksbund.de om det nu är så att den kompanichefen verkligen dog.

Ber om ursäkt för röran. Det är knappt så jag själv hänger med i det här.

Mvh
Predrag

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Lasse » 11 november 2009, 06:43

Hejsan,

Jo tyvärr när det kommer till Pehrsson så saknas det mesta, Säpo-akten är ytterst begränsad, hans SS akt är mer eller mindre obefintlig... Tiden i Kroatien är dåligt undersökt håller jag med om. Tror man ägnar någon rad åt detta i Pehrssons förhör, men en akt som jag däremot vet är ganska ingående på de tidigare stadierna av bataljonens krigsdeltagande är Carl Martin Ograhns, han deserterade ju i Kroatien 1943 och kom hem till Sverige, därför la man visst intresse i att förhöra honom.

Pehrsson själv hävdar att han sårades 17 januari, och inte 30 januari, varifrån kommer det sistnämnda datumet ifrån? :)

En sak jag har funderat lite över är plutonscheferna inom 3./SS-Pz.Aufkl.Abt 11, och speciellt då de svenska.
Pehrsson ska ju lett 4 zug fram tills han tog över kompaniet i januari 1944, och i slutet av januari stupade SS-Obscha. Walther Nilsson som just zugführer. Tog Nilsson över 4. zug efter Pehrsson eller var han zugfhr över en annan zug redam sedan tidigare?

Föresten, du som är medlemen Nmy på Axis History? :)

Mvh

Blanusa
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 8 november 2009, 21:07

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Blanusa » 11 november 2009, 09:02

Det stämmer väl, jag är nmy :). Har inte varit vidare aktiv på några forum på senare tid. Alltför för många projekt på gång som kräver enormt mycket tid och material som jag inte har tillgång till än blandat med att jobbet tar upp större delen av dagen och fram till i.a.f. nyår även varje lördag, gör att det mesta blir lidande. Nu har jag tagit en kortare paus från alla projekt för att fokusera på jobbet och för att ta igen förlorad tid med gamla bekantskaper. Speciellt dem jag slagit upp via olika forum.

Många av mina projekt fokuserar på striderna i Kroatien. Bl.a. skriver jag på ett några sidor långt arbete om Hrastovica och det händelserna som ledde upp till detta och efterspelet. Till detta har jag förutom dem knapphändiga källorna (Tieke, Poller och några dagboksanteckningar från danska soldater) även två böcker om partisanerna, ena om kåren som höll till där och den andra om en av dess tillhörande divisioner. Fick i veckan hem ytterligare en bok om själva byn Hrastovica, där jag hoppas kunna skapa en bättre bild över hur det såg ut i byn 1943 eller där omkring. Utöver dessa väntar jag på ytterligare böcker på serbokroatiska som behandlar denna period och är ständigt på jakt efter nya böcker som jag vet existerar men är väldigt svåra att få tag på. Så detta projekt är min huvudsyssla just nu.

30 januari 1944 kommer från "Pansarspaning med Waffen-SS på östfronten". Har inte i huvudet just nu vem exakt i boken som lämnat denna uppgift, men kan ha varit Bereznyak. Får återkomma till detta senare ikväll. Därutöver nämns att 3:e kompaniet led dem värsta förlusterna i bataljonen under dessa strider.

Spontant tänker jag att Nilsson var vagnchef över en annan vagn och tog över efter Pehrsson när denne ledde kompaniet.
Annars tänker jag så här: Jag har Nilsson som stupad 25 januari och om Pehrsson blev sårad 30 januari som plutonchef så kan det vara så att dem ledde varsin pluton just då. Förutsatt att Pehrsson nu var kvar i kompaniet just då och inte hos fältläkaren för att se om sina skador. Nämner han hur länge han var frånvarande efter 17 januari?
Återkommer mer om plutoncheferna senare.


Mvh
Predrag

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: 3./SS-AA11

Inlägg av Lasse » 11 november 2009, 12:03

Hejsan,

kort svar innan jag måste återgå till studierna: Pehrsson nämner att han sårades svårt den 17 januari och var borta till mars 1944 då han låg på lasarett i Dorpat.

Mvh
Lars :)

Skriv svar