Sanningshalten i hemliga armen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Sanningshalten i hemliga armen

Inlägg av Possi » 18 april 2009, 15:58

Satt just och såg första säsongen av Hemliga Armen från 1977 (alltså inte humor serien utan dess förlaga) insåg att barndomens bästa Tv serie var ett långsamt tv-drama på 16 timmar.

Men jag undrar någon som vet hur mycket av serien som bygger på verkligheten?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Sanningshalten i hemliga armen

Inlägg av lampros » 19 april 2009, 10:04

I Chuck Yeagers memoarer - "YEAGER" - berättar han bland annat om sina jaktflygardagar i AVK.

Han störtar över Frankrike en gång, tas om hand av Le Résistance och slussas av dem till Spanien vad det lider (och når sedan England igen och kan fortsätta strida). Ungefär som "Hemliga armén" alltså.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Sanningshalten i hemliga armen

Inlägg av Blixten » 19 april 2009, 16:38

Jag minns att jag läste en intervju med verklighetens Rene (han hette väl så, cafeägaren?) i Expressen när det begav sig för...25 år sedan eller så.

Jag minns att han sa att i verkligheten så serverade dom inte tyskar.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Re: Sanningshalten i hemliga armen

Inlägg av Possi » 19 april 2009, 16:52

Blixten skrev:Jag minns att jag läste en intervju med verklighetens Rene (han hette väl så, cafeägaren?) i Expressen när det begav sig för...25 år sedan eller så.

Jag minns att han sa att i verkligheten så serverade dom inte tyskar.
Albert Foiret hetter han i serien, själv har jag något svagt minne om en expressen artikel om verklighetens Sturmbannführer Ludwig Kessler som också hette något annat.

Skriv svar