Tyska medaljer till högt uppsatta svenska ämbetsmän

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 26 januari 2004, 17:15
Ort: sverige

Tyska medaljer till högt uppsatta svenska ämbetsmän

Inlägg av Sergeant Harrison » 13 februari 2009, 23:21

Jag har hört att P.A. Hansson mottog en medalj av Hitler, under något Tysklandsbesök.
Är det sant? Låter det ens rimligt?

[rubrik ändrad av moderator]
Senast redigerad av 2 Sergeant Harrison, redigerad totalt 19 gång.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av Stilleben » 14 februari 2009, 08:36

Sergeant Harrison skrev:Jag har hört att P.A. Hansson mottog en medalj av Hitler, under något Tysklandsbesök.
Är det sant? Låter det ens rimligt?
Nej, det är vare sig sant eller rimligt. Det skulle säkert ha väckt uppseende. Jag har inte heller sett någonstans att Per-Albin skulle ha besökt Tyskland under Hitler-perioden.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av lampros » 14 februari 2009, 09:24

Om Per-Albin besökt Nazityskland: osannolikt, jag har heller aldrig hört 'et.

Om PA fått nazimedalj: detta kan ha hänt, han kan ju ha fått den sig tillskickad. "Tyska örnen i guld"?

(Jag vill här alltså inte misstänkliggöra vår fine landsfader, jag bara spekulerar över hur det kan gå till i umgänget stater emellan.)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av JohnT » 14 februari 2009, 09:55

Sergeant Harrison skrev:Jag har hört att P.A. Hansson mottog en medalj av Hitler, under något Tysklandsbesök.
Är det sant? Låter det ens rimligt?
Nej, Inte Per Albin.

Men ÖB Thörnell fick en medalj av Hitler.

Mvh
/John T.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av Anders Nyman » 14 februari 2009, 17:44

Om det vore så, så skulle det ju vara en sensation. Tja, hemlighetsmakeri har väl förekommit förut, så om det vore så att han fått någon medalj karl, så har det ju lyckats hållits bra hemligt. Å, värdet på en sådann medalj som utdelats till en svensk, är nog rätt högt i så fall.. Men om han fått en, varför ska han ha fått en medalj i så fall. :?

Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 26 januari 2004, 17:15
Ort: sverige

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av Sergeant Harrison » 14 februari 2009, 17:56

JohnT skrev:
Sergeant Harrison skrev:Jag har hört att P.A. Hansson mottog en medalj av Hitler, under något Tysklandsbesök.
Är det sant? Låter det ens rimligt?
Nej, Inte Per Albin.

Men ÖB Thörnell fick en medalj av Hitler.

Mvh
/John T.
Jaha, så ligger det alltså till. Efter en enkel sökning fick jag också reda på att Sven Hedin likaledes fått en medalj från samma orden.
Någon som har en bild eller länk till bild av dessa medaljer?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av Marcus » 14 februari 2009, 18:23


Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av Anders Nyman » 17 februari 2009, 18:49

Undra om det kan vara flera på våra breddgrader som fått en medalj från denna orden, eller kan det kanske bara vara Herrarna Hedin och Hansson. :oops:

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av Simon_HBG » 17 februari 2009, 20:55

Anders Nyman skrev:Undra om det kan vara flera på våra breddgrader som fått en medalj från denna orden, eller kan det kanske bara vara Herrarna Hedin och Hansson. :oops:
Jag kollade på denna frågan för ett halvår sedan och fick fram 97 svenska mottagare av Tyska Örnordern. Men detta är bara de jag fått fram namn på, det verkliga antalet bör vara mångdubbelt större. Bland de mer kända finns utrikesminister Christian Günther, SJ:s generaldirektör Axel Granholm och Sigfrid Edström vid Internationella Olympiska Kommittén.
Senast redigerad av 1 Simon_HBG, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av Marcus » 17 februari 2009, 22:02

Det ska tilläggas att det inte i sak är (eller åtminstone inte behöver vara) något suspekt i att ha mottagit den ordern.

/Marcus

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av JohnT » 17 februari 2009, 22:21

Marcus Wendel skrev:Det ska tilläggas att det inte är något suspekt i att ha mottagit den ordern.

/Marcus
8O

Man borde dock kunna uppfatta det som om personen som fick ordern hade gjort en i Nazitysk uppfattning, berömvärd handling?
(eller som muta för att förmås att begå berömvärda handlingar?)



Finns det andra Nazityska ordnar som skulle vara mer suspekta att ha fått?

Såg din edit !
Men den andra frågan är jag fortfarande nyfiken på!

Mvh
/John T.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av Simon_HBG » 18 februari 2009, 01:55

Precis som Marcus sa så behöver det inte betyda att man hade sympatier för den tyska regimen bara för att man var mottagare av denna nämnda orden. Den Tyska Örnorden var en diplomatisk orden och i det diplomatiska spelet ingår att ge och ta emot ordnar då och då. Svenska myndigheter, företag, etc hade olika kontakter med Tyskland före och under kriget och likaså var det mellan Sverige och andra länder. Om en svensk politiker, militär eller företagsledare blev erbjuden en tysk orden var det för honom bara att tacka och ta emot, allt annat var otänkbart. Så var det långt före andra världskriget och så fungerar det än idag. En jämförelse kan t.ex. göras med Finlands Vita-ros-orden som med jämna mellanrum delas ut till svenska politiker, militärer eller andra som i sitt arbeta har kontakt med Finland.

Visst fanns det andra ordnar i Tyskland, men kriterierna för de mer "suspekta" innebar att mottagaren tjänstgjorde för Tyskland inom politiska eller militära områden, mottagarna var alltså så gott som alltid tyskar. Utöver tyska Örnorden kan jag faktiskt inte komma på någon tysk "suspekt" orden med svenska mottagare. Däremot finns det ju många svenskar som tagit emot politiska och militära medaljer under tjänstgöring för Tyskland 1933-1945. Någon värdering av vilka utmärkelser som var suspekta respektive icke-suspekta vill jag däremot inte göra :wink:

Marcus sammanställning av de tyska utmärkelserna på Axis History Factbook kan ju vara av intresse i sammanhanget:
http://www.axishistory.com/index.php?id=61

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av Hexmaster » 18 februari 2009, 08:07

Anders Nyman skrev:Undra om det kan vara flera på våra breddgrader som fått en medalj från denna orden, eller kan det kanske bara vara Herrarna Hedin och Hansson.
Vet inte hur du läser men Per Albin Hansson har alltså inte tagit emot någon sådan orden.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Per Albin Hanssons medalj

Inlägg av Anders Nyman » 19 februari 2009, 16:12

Hexmaster skrev:
Anders Nyman skrev:Undra om det kan vara flera på våra breddgrader som fått en medalj från denna orden, eller kan det kanske bara vara Herrarna Hedin och Hansson.
Vet inte hur du läser men Per Albin Hansson har alltså inte tagit emot någon sådan orden.
Fel skrivet av mej, ursäkta. :oops: :oops:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Nazistmedaljer till högt uppsatta svenska ämbetsmän

Inlägg av B Hellqvist » 20 februari 2009, 00:22

Att man inte automatiskt behövde hysa sympatier för Nazityskland för att kvalificera för utmärkelser bevisas väl närmast av att två finska soldater/officerare av judisk börd belönades med Järnkorset. De lär ha tackat nej...

Skriv svar