tyska prick- och skarpskyttar
tyska prick- och skarpskyttar
Hej allesammans! Jag håller för närvarande på med att forska om tyska prick- och skarpskyttarunder andra världskriget. Jag har bottenskrapat internet och beställt ett par böcker. Jag har förhoppningsvis också ett par intervjuer på gång. Nedan följer en lista på de prickskyttar jag lyckats hitta namnen på, jag har läst intervjun med de tre första. Om det är någon här som kan ge mig ytterligare upplysningar om dessa män eller om andra prick/ skarpskyttar så skulle jag bli väldigt tacksam. Jag välkomnar f.ö. all sorts information som ni kan bidra med, t.ex. en kort mening ur en bok el. dylikt.
mvh/ daniel
mvh/ daniel
Senast redigerad av 2 Daniel L, redigerad totalt 15 gång.
Filmrecensioner?
En källa är ju också filmrecensioner, t.ex. underavdelningen här på skalman. Jag tänker närmast på filmen Enemy at the gates, som handlar om en långduell mellan två mästerskyttar, en sovjetisk och en tysk.
Namnen är dem är visst fiktiva, men en del av kommentatorerna var pålästa inom ämnet!
Namnen är dem är visst fiktiva, men en del av kommentatorerna var pålästa inom ämnet!
Det finns ju inga egentliga belägg för att den tyske prickskytten existerade därför är jag lite skeptisk till att ta upp det. Enligt egna slutsatser så rör det sig om en propagandakupp från rysk sida. Trots det så fanns det en mängd tyska prickskyttar i Stalingrad, det kan inte ha varit många som överlevt.
mvh/ daniel
mvh/ daniel
- Johan Elisson
- Medlem
På Sniper Central så har de en lista över andra världskrigets topp-prickskyttar, inklusive dessa tyskar:
Erwin König
Matthias Hetzenauer (annan stavning av förnamnet)
Heinz Thorvald
Sepp Allerberger (annan stavning av efternamnet)
Gefreiter Meyer
Oleh Dir
(Helmut Wirnsberger)
Som sagt om König och Thorvald så vet man ju inte om dessa existerat eller inte, och om det är samma person eller inte.
/Johan
Erwin König
Matthias Hetzenauer (annan stavning av förnamnet)
Heinz Thorvald
Sepp Allerberger (annan stavning av efternamnet)
Gefreiter Meyer
Oleh Dir
(Helmut Wirnsberger)
Som sagt om König och Thorvald så vet man ju inte om dessa existerat eller inte, och om det är samma person eller inte.
/Johan
Jo, jag har läst den listan och mycket riktigt så innehåller den en del felstavningar. König och Thorvald sägs vara samma person (som troligtvis inte existerade). Dir och Meyer har jag inte lyckats hitta några belägg för att de har existerat, troligtvis är de propagandafoster och nämnda i någon rysk källa.
mvh/ daniel
mvh/ daniel
- Johan Elisson
- Medlem
Pseudonymer?
Ang listan med namnen på prickskyttar:
Gefreiter Meyer: gefreiter är väl någon lägre militärgrad, det är knappast ett namn?
Oleh Dir: Oleh är troligen europeiserad Oleg (bokstaven h finns inte i ryskan, stavas med g istället); om mannen ifråga var en volksdeutsch från öster eller om namnet är påhittat vet jag ej, men lite udda är det, speciellt med det otypiska efternamnet. Han kanske rentav var en kosack? Beevor i Stalingrad skriver ganska mycket om dessa, förutom en del m.e.m. reguljära ukrainsk-kosackförband hade tyskarna många, dvs tusentals "Hilfs", rent formellt obeväpnade tvångsinkallade, men i praktiken bar många av dem vapen och stred med tyskarna, ibland t.om. stred alldeles utmärkt. Nu spekulerar jag vilt, men denne Oleh skulle kunna vara en sådan vapenbärande Hilf - namnet någotsånär äkta, kanske lätt felstavat, eller också pseudonym för att skona familjen från sovjetisk hämnd...
Gefreiter Meyer: gefreiter är väl någon lägre militärgrad, det är knappast ett namn?
Oleh Dir: Oleh är troligen europeiserad Oleg (bokstaven h finns inte i ryskan, stavas med g istället); om mannen ifråga var en volksdeutsch från öster eller om namnet är påhittat vet jag ej, men lite udda är det, speciellt med det otypiska efternamnet. Han kanske rentav var en kosack? Beevor i Stalingrad skriver ganska mycket om dessa, förutom en del m.e.m. reguljära ukrainsk-kosackförband hade tyskarna många, dvs tusentals "Hilfs", rent formellt obeväpnade tvångsinkallade, men i praktiken bar många av dem vapen och stred med tyskarna, ibland t.om. stred alldeles utmärkt. Nu spekulerar jag vilt, men denne Oleh skulle kunna vara en sådan vapenbärande Hilf - namnet någotsånär äkta, kanske lätt felstavat, eller också pseudonym för att skona familjen från sovjetisk hämnd...
-
a.holmberg
- Medlem
Hej
Hejsan på militaria sidan :http://www.ww-2militaria.com/ under rare military groups finns det faktiskt en tyska sniper grupp till salu. Denna har tillhört en Josef Weissinger.
Sådana här grupper växer inte på träd då de flesta gjorde sig av med allt som kunde bevisa att de var prickskyttar. Det sägs att ryssarna avrättade tillfångatagna prickskyttar om det är ett rykte eller inte det vet jag ej!
Mvh
Andreas
Sådana här grupper växer inte på träd då de flesta gjorde sig av med allt som kunde bevisa att de var prickskyttar. Det sägs att ryssarna avrättade tillfångatagna prickskyttar om det är ett rykte eller inte det vet jag ej!
Mvh
Andreas
Tack för tipset, det vore intressant att veta vad som står i alla de där handlingarna, det kanske vore möjligt att få göra det om man kom i kontakt med Peter? Sorgligt nog så är 3900 dollar lite väl mycket för mig.
Tyvärr så ligger det nog rätt mycket sanning i ryktet om avrättningspraxis för prickskyttar på östfronten, det går att applicera på båda sidor.
mvh/ daniel
Tyvärr så ligger det nog rätt mycket sanning i ryktet om avrättningspraxis för prickskyttar på östfronten, det går att applicera på båda sidor.
mvh/ daniel