"SS-officer slapp rättegång"

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

"SS-officer slapp rättegång"

Inlägg av B Hellqvist » 8 januari 2009, 03:02

Från DN.

officer slapp rättegång av hälsoskäl

Den rättegång som skulle ha hållits mot en 87-årig tidigare SS-officer avbröts på onsdagen efter att domstolen beslutat att han har för svag hälsa för att ställas inför rätta.

Heinrich Boere erkände att han dödat tre nederländska människor under andra världskriget och skulle ha åtalats i Aachen i en av de sista rättegångarna mot nazistiska krigsförbrytare men rättegången ställdes in efter en hälsoundersökning.

Boere tillfångatogs av amerikanska trupper i Nederländerna efter andra världskriget och erkände att han dödat holländska civila när han var medlem av en nazistisk organisation som bekämpade motståndsmän.

Han rymde därefter till Tyskland och dömdes i Nederländerna till döden i sin frånvaro 1949.
Tidigare försök att få Boere utlämnad eller dömd i Tyskland har misslyckats.

Från TT-AFP

Kraxpelax
Tidigare medlem

Re: "SS-officer slapp rättegång"

Inlägg av Kraxpelax » 8 januari 2009, 03:53

Det är väl inte helt fel. Hur många krigsförbrytare går f ö inte fria på den allierade sidan? De massakrerade minsann de också, apropå Malmédy, men det är ju segrarna som skriver historia.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 8 januari 2009, 04:18

Dels har väl Holland avskaffat dödsstraffet och dels hade det nog kännts lite platt att avrätta en gammal gubbe som ändå trillat av pinn inom kort kan jag föreställa mig.

Mr x
Medlem

Nazist slapp rättegång av hälsoskäl

Inlägg av Mr x » 8 januari 2009, 11:23

Källa: Aftonbladet 2009-01-08

Den rättegång som skulle ha hållits mot en 87-årig tidigare SS-officer avbröts på onsdagen efter att domstolen beslutat att han har för svag hälsa för att ställas inför rätta.

Heinrich Boere erkände att han dödat tre nederländska människor under andra världskriget och skulle ha åtalats i Aachen i en av de sista rättegångarna mot nazistiska krigsförbrytare men rättegången ställdes in efter en hälsoundersökning.

Boere tillfångatogs av amerikanska trupper i Nederländerna efter andra världskriget och erkände att han dödat holländska civila när han var medlem av en nazistisk organisation som bekämpade motståndsmän.

Han rymde därefter till Tyskland och dömdes i Nederländerna till döden i sin frånvaro 1949.

Tidigare försök att få Boere utlämnad eller dömd i Tyskland har misslyckats.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4135418.ab

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Nazist slapp rättegång av hälsoskäl

Inlägg av Hans » 8 januari 2009, 12:33

Förslag, slå samman med viewtopic.php?f=6&t=34128

MVH

Hans

[Moderator: Sagt och gjort - även om jag inte trodde MrX tråd skulle hamna sist, inte mitt bland de andra inläggen //Wooster]

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 8 januari 2009, 12:53

Är det bara jag som noterat "SS-officer" i rubriken? Boele hade graden SS-Sturmmann vilket kan översättas till menig, inte mycket till officer alltså :wink:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 januari 2009, 13:05

Simon_HBG skrev:Är det bara jag som noterat "SS-officer" i rubriken? Boele hade graden SS-Sturmmann vilket kan översättas till menig, inte mycket till officer alltså :wink:
Inte föränn du sade det. Menig eller högst furir, definitivt inte officer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ranks_and_ ... utzstaffel

MVH

Hans

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 8 januari 2009, 16:53

Det är mera säljande att skriva Officer än vanlig menig i rubriken eller så var det som vanligt dvs svårt att hitta rätt uppgifter för den ovigde

Skriv svar