Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av varjag » 5 april 2013, 12:40

tommyjonason skrev:Nu undrar en som åtminstone skjutit med kpist på 60-talet (var det den som kallades Carl Gustav?) hur pass bra denna kpist, du berättat om, var i förhållande till t ex en modernare Carl Gustav.
Finnarna tillverkade väl också en egen kpist.
Och den brittiska Sten-gun, som man gjorde i verkstäder lite här och där i ockuperade länder, om inte de 1000-tals som släpptes ner med fallskärm räckte till. Denna Sten-gun lär visst ha varit närmast livsfarlig med många vådaskott.
Den finska Suomi och den svenska Carl-Gustav (m/45 + 45B)- var bland världens yppersta k-pistar! Dom FUNGERADE! I alla väder. 45+45B var mycket enklare vid isärtagning/rengöring och vapenvård, än den finska (=svensk m/37)

STEN var skitenkel och skitbillig i tillverkning. Men - magasinet had svagheten att de översta patronerna - kom ''upp en och en''. Vilket lätt ledde till eldavbrott. Har själv varit med om provskjutningar med STEN, där tyvärr - magasinet - var i
dåligt skick och vapnet fick flera eldavbrott då patronerna inte kamrade korrekt...(Kanske magasinet/kanske principen)

När jag tittar på vapnet under diskussion - och dess magasin....
PICT0448.jpg
- och jämför det med en STEN -
sten7.jpg
sten7.jpg (56.37 KiB) Visad 2154 gånger
- (till höger)..ser dom misstänkt lika ut. Två rader patroner ur magasinet - skall enas om att vara först upp....Vilket inte fungerade bra. (Magasinet t.v. i bilden från en engelsk Sterling - och likadant som Suomi/Carl-Gustav och de flesta andra k-pistar; dubbelradigt magasin matar patronerna omvis - till eldläge - fungerar 10 000 ggr bättre :D

Eftersom den danska motståndsrörelsen redan hade engelska STEN's - är det kanske inte omöjligt att man ville ha ett
magasin som passade i bägge?????

My tuppence, varjag

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av 2Sharp » 5 april 2013, 19:45

Den Svenska k-pisten var bra i sin klass, mycket pga dess pålitliga magasin med dubbelmatning och något koniska form (smalare i framkanten på magasinen än i bakkanten) Till M/45 som hade löstagbar magasinsstyrning för att kunna använda K-pist 37-39's 50 patronersmagasin, detta är dock omständligt att fylla på. När de bekanta 36-patroners magasinen fanns i tillräckligt stor utsträckning nitades magasinsbrunnen fast och med lite andra modifieringar blev det K-pist M/45B.

I kategorin k-pistar har vi ju även Heckler & Koch MP-5 som på många sätt är bättre, enklare att träffa väl då den skjuter från stängt slutstycke och har dels bättre riktmdel och längre visirlinje.
Avtrycket är ju dessutom betydligt bättre..

Även vissa vapen i kaliber 5.56 räknas ibland som k-pist då man brukar dem som k-pistar snarare än automatkarbiner, ex: AKSU eller H&K 53 och kortpipiga "M16", ex: som deras CQBR/Mk-18 versioner.

Den "moderna" k-pisten i form av PDW som FN P90 eller H&K MP-7 är ju väldigt annorlunda i både hur man brukar dem och prestanda.

Det jag ville komma till är att säga att en k-pist är bra/bättr/bäst blir lite flytande då variationen mellan olika generationer är så stor :)

Med det sagt så är jag ett stort fan av M/45!

Ranken83
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2013, 17:18

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Ranken83 » 7 april 2013, 21:04

Hans skrev:
Ranken83 skrev:Javisst skicka ett 100pack på posten själva har vi bara samlar licens och för dessa inoficella vapen finns nog ingen licens för. Som sagt vi tillverkar egen ammu av (100% Duralaluminium Patron PP 0,35433307 kort)
Ja det kanske inte är så svårt som jag inbillar mig.

Annars:
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_ ... rounds+9mm
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40

Fast jag vet inte om det funkar från staterna, vapendelar gör det inte.

MVH

Hans
Tack för tipsen Hans men nu är patronerna färdig tillverkade och såhär blev dom iaf..

Bild
Detta är patronerna vi kallar dom för "PP 0,540 kort AL" Vikt 5.5g
Bild
Detta är patronerna vi kallar dom för "PP 0,540 kort AL" Vikt 5.5g
Bild
Kolven är gjord av en standard profil som har måtten 27x8mm antagligen var kolvarna målade i lasyr lr betsade.
Bild
Magasinet rymmer ca 20 st skott av "PP 0,540 kort"
Bild
Här ser ni hur patronen ligger i patronläge i magasinet. Magasinets mått är 33x22mm och längd 220mm vikt tomt magasin 285g.

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av 2Sharp » 8 april 2013, 08:37

Trevliga bilder!

Varför väljer ni att kalla patronen för något som är icke-standard? Finns det inte en sannolik risk för en viss förvirring om vilken kaliber k-pisten egentligen hade? :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Hans » 8 april 2013, 09:21


Ranken83
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2013, 17:18

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Ranken83 » 9 april 2013, 18:27

Jag ber om ursäkt det är mitt skriv fel i tråden kan inte redigera den nu eller så hittar jag bara inte knappen för det men det korrekta kalibern är 0,354 = 9mm och inte 0,540 som jag har skrivit.

Ranken83
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2013, 17:18

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Ranken83 » 9 april 2013, 18:41

2Sharp skrev:Trevliga bilder!

Varför väljer ni att kalla patronen för något som är icke-standard? Finns det inte en sannolik risk för en viss förvirring om vilken kaliber k-pisten egentligen hade? :)
Man har rätt ange egen betäckning för egen tillverkad patron av detta har vi valt kalla denna patron "PP 0,354 kort AL" om det nu är förvirrande så står "PP" För k-pist PP / 44. 0,354 är 9mm delat med en tum 25,4mm = Kalibern. Kort står för patron 9mm, AL står för patronens matrial. Och dessa patroner är replica patroner av 9x19mm parabellum.

Vi ber isf om ursäkt om vi har varit otydliga med denna informationen Med vänlig hälsning Ranken83 samt "PP Jr"

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av 2Sharp » 9 april 2013, 20:15

Ja då förstår jag det mesta, givetvis var det inte min mening att säga att ni inte fick benämna den som ni ville. Jag undrade bara varför :)

Jag hoppas på fler bilder och mer info, väldigt intressant detta!! :)

Ranken83
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2013, 17:18

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Ranken83 » 14 april 2013, 21:43

2Sharp skrev:Jag hoppas på fler bilder och mer info, väldigt intressant detta!! :)
Hej igen här kommer några flera detaljbilder.
Bild
Här är haken som drog ut patronen ur patronläget som ni ser så passar "PP kaliber 0,354 kort"
Bild
Här ser man flammdämparn nere till vänster har ni rykyldämparn nere till höger har vi utloppet till flammdämparn med eldröret som är anslutet till ut och inmatnings stycket.
Bild
Detta är bottenpluggen som håller returfjädern och slut stycket i eldröret.
Bild
Här ser man bottenpluggen med en special gänga M31x1,5mm denna höll alltså slutstycket och returfjädern på plats, den har en krysslättring som var för att man lätt skulle skruva bort bottenpluggen.

Dessa detaljer återlämnades till Pelle Pistol och hans kompanjoner efter tillslaget som ansågs av svenska säkerhetspolisen som icke vitala delar.

Dom andra delarna beslagtogs av svenska säkerhetspolisen och var dessa delar tog vägen är frågan.

Men enligt artikel i aftonbladet så hade danskarna tydligen fått tillbaks en del av den danska "Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen".

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av 2Sharp » 15 april 2013, 11:00

Intressant! Undrar om de beslagtagna delarna är förverkade eller ligger och samlar damm någonstans? Hoppas det går att gräva fram mer info om detta :)

Extra roligt att se projektet leva upp igen om man säger så, även om syftet sannolikt/förhoppningsvis(?!) inte är samma som sist :)

Med risk att låta som en besserwisser, haken kallas oftast för utdragare, eldrör är främst använt på grövre kalibrar och pipa är mer tekniskt korrekt.
Rekyldämpare avser oftast en buffert i lådan [motsv.] som dämpar rekylen, en anordning vid mynning benämns oftast mynningsbroms eller kompensator.
Delen som huserar slutstycke och rekylfjäder (kontra returfjäder) benämns oftast låda.

HTH! :)

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av 2Sharp » 15 april 2013, 11:06

Jag kikade bakåt i tråden och vill bara utrycka min enorma uppskattning för de bilder ni har lagt in, bl.a på löpsedeln från då det begav sig :)

Jag har kikat ganska mycket på k-pisten när Tøjhuset var öppet och funderat ganska mycket på hur och vart, denna tråden är ett gediget svar på många av mina funderingar :D

Ranken83
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2013, 17:18

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Ranken83 » 16 april 2013, 20:31

2Sharp skrev:Med risk att låta som en besserwisser, haken kallas oftast för utdragare, eldrör är främst använt på grövre kalibrar och pipa är mer tekniskt korrekt.
Rekyldämpare avser oftast en buffert i lådan [motsv.] som dämpar rekylen, en anordning vid mynning benämns oftast mynningsbroms eller kompensator.
Delen som huserar slutstycke och rekylfjäder (kontra returfjäder) benämns oftast låda.

HTH! :)
Tack för kommentarerna du skrev.

Det stämmer överens med det du skrivit, men det finns ännu ett ord för mynningsbroms som är stegringsbroms.
Det som är intressant på bilden på patronutdragarn, det verkar som att det saknas något på utdragaren?

Om det är någon som har en bild på en patronutdragare med utstötare till m/45 så skulle man kanske kunna se vad som eventuellt saknas.

Med vänlig hälsning "PP Junior och Ranken"

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av 2Sharp » 16 april 2013, 21:35

Hmmm, utdragaren och utkastaren brukar ju inte sitta ihop. Utkastaren brukar ju sitta i princip tvärtmot där utdragaren sitter.
Utdragaren är monterad i slutstyckets sida, mot ovandelen om man säger så, utkastaren sitter i motsatta sidan monterad i lådan eller underbeslaget och löper i ett spår i slutstycket.

F.ö kan en ev. fjäder saknas och en sprint/rörnit för att montera utdragaren i slutstycket.

Om jag tänkte rätt på din fråga :)

Edit:
Här är en bild på ett annat slutstycke (Beretta) där ser man urtaget för utdragaren "kl 1" och urfräsningen för utkastaren "kl 6".
http://www.indianapolisordnance.com/ima ... cn2074.jpg

Ranken83
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2013, 17:18

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Ranken83 » 22 april 2013, 19:20

2Sharp skrev:Hmmm, utdragaren och utkastaren brukar ju inte sitta ihop. Utkastaren brukar ju sitta i princip tvärtmot där utdragaren sitter.
Utdragaren är monterad i slutstyckets sida, mot ovandelen om man säger så, utkastaren sitter i motsatta sidan monterad i lådan eller underbeslaget och löper i ett spår i slutstycket.

F.ö kan en ev. fjäder saknas och en sprint/rörnit för att montera utdragaren i slutstycket.
Tack för det snabba svaret vi har funderat och kommit fram till att det saknas ett runt hål i den ovala delen av patronutdragarn där sprint/rörnit ska sitta i slutstycket och fjädern sitter i andra ändan av haken inborrad i slutstyckets spår som inte finns med i slutstycket.

På andra sidan av slutstycket finns ett spår till där utkastaren löper i man kan se var den har suttit i utmatningsstycket man kan se på den bilden som "Monarkisten" har skickat tidigare där utmatningsstycket sitter.

Slutstycket har tydligen en fixerad tändspets för centralantändning som patronen 9mm parabellum har.

Ranken83
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2013, 17:18

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Ranken83 » 22 april 2013, 19:26

Hans skrev:Gammal tråd om kpist m/45.

MVH

Hans
Vi ska kanske vända blicken åt Töjhusmuseet som har den Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen som farsan kallar för den svarta änkan som var försvunnen i ca 40 år och återuppstod 1983. Utan att verka ha några syskon men kanske en storebror som heter Carl-Gustav M/45.

Tackar för ordet Med vänlig hälsning Ranken och "PP-Junior"

Skriv svar