Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av loop » 27 november 2008, 23:03

JohnT skrev:
loop skrev:Ni kan mycket.

Jag har aldrig hört talas om Svenska automat vapen, ligger det i Sumpan och vad är det?
Kolla här:
viewtopic.php?f=26&t=30500&st=0&sk=t&sd ... 75#p444760

Och
viewtopic.php?f=6&t=30673

Cheers
/john T.
Jädrar vilka intressanta tråder.

Ni tror inte att det kan vara så att den är tillverkad av bitar till kpist m/37? En M/37 utan träkolv skulle ju kunna likna en sån som den på bilden mer än vad en M/45 gör.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av varjag » 28 november 2008, 12:27

Ni tror inte att det kan vara så att den är tillverkad av bitar till kpist m/37?
Vi ser bara vänstra sidan.....inte slutstycket, så det är svårt att säga. Inte ens magasinet, en lite knepigare plåtveckningskonst - tycks matcha de svenska. Och kylmanteln har fått några exotiska utfräsningar, som luktar mera Carlsberg/Tuborg - än sunt förnuft.....men av danskar kan ju vänta sig - det oväntade :D , Varjag

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Axial » 4 december 2008, 19:42

JohnT skrev:
varjag skrev:
von Adler skrev:Med tanke på att många företag var inblandade i produktionen av m/45 är det väl inte omöjligt att tänka sig att man beställde delar från ett av dessa företag? Om de hade kapacitet att öka produktionen ännu lite vad de säkert glada åt en extra affär, även om det var hysch-hysch över det hela.
Bortse inte från att 'danskarna i sumpan' fifflade med detta i början av 1944. Då produktion av m/45 knappast hade börjat. De 'svåraste' bitarna på en k-pist att tillverka, är slutstycket och speciellt pipan (till vilken verkmästare som helst knappast hade verktyg...) - resten är 'ganska enkelt'. Vad som först fångade mitt intresse för bössan var att den hade nätskurna kolvplattor - något man aldrig ser på woolworthsvapen. Jag tror von Adler har rätt och att det förekom välvilligt stöd från svensk vapenindustri. Varjag
Jag säger bara Sundbyberg och Svenska AutomatVapen AB

Jag vet att man från svensk sida skickade över Kg m/40 till Norrmännen.

Men vem visste att det gjordes en Kpist också??
Eller gissar jag bara?

Det jag vet var att Underrättelsetjänsten gjorde oskäliga vinster "SkandiaStål affären" på att sälja Suomi kpistar till motståndsrörelsen.
var detta en konkurent eller en kupan?


Mvh
/John T.
'
Som av en händelse läste jag bara för någon dag sedan om just detta i boken "Den glömda armén. Norge - Sverige 1939-1945" av Anders Johansson. (Utgiven på Fischer & Co Förlag, Stockholm. Andra upplagan 2008. ISBN: 978-91-85183-53-1). Boken handlar förvisso om de norska polititropper som utbildades i Sverige under vkII men just detta nämns på sidan 371 (pocketutgåvan):
På försvarsstaben i Stockholm bildade C-byrån ett eget bolag, Skandiastål AB, för att dölja vidlyftiga affärer med i första hand Finland. Från april 1944 och fram till november 1945 levererade Akandiastål omkring 13 000 kulsprutepistoler av bl.a. märket Soumi till norska och danska trupper för ett fakturerat värde av 9,5 miljoner kronor. C-byråns högste chef, Carl Petersén, med flera inblandade kritiserades efter kriget hårt för att ha gjort egna vinster på affärerna, men friades av såväl hovrätten som som justitiekanslern. Ett skäl var att det inte fanns några lagliga hinder för reservofficerare att ha privata affärer vid sidan av den militära tjänsten.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av loop » 5 december 2008, 13:31

suomi är väl M/37?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av von Adler » 5 december 2008, 15:10

För 9mm m/07 ja, huvudvarianten för 9mm m/39B är m/37-39.

monarkisten
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 oktober 2010, 12:26

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av monarkisten » 19 oktober 2010, 12:56

Bumpar denna tråd med lite spännande info.

Först och främst:
Jag har inte tillåtelse att sprida namn och detaljerad info. Bilder väntar jag med tills jag fått klartecken.

Jag har under veckan med egna ögon sett och känt på ett antal delar av denna kpist.
En hel låda med de största delarna av kpisten. Bla. Underbeslag, pipämne, slutsycksämne, magasinsplåtar, flamdämpare och dylikt. Kul att notera är att flambämparen har en inbyggd kompensator.

Men mest spännade är ändå historian bakom dessa.
Dessa kpistar har ingenting att göra med de m37/39 eller andra fabrikstillverkade kpistar som via Skandiastål smugglades till danmark/norge.

Dessa är alltså HELT svensktillverkade. Designen är gjord av en ensam herre. Men hela projektet drevs av 3 killar i en förort söder om Stockholm. Dom drog till och med sina egna pipor.
Ca ett 100 tillverkade, någonstans mellan 25-50st kom fram till Danskarna.
Detta var ett betalt projekt, av vem oklart.
Krav-specen var i runda slängar: Tyst, flamdämpad och låg rekyl. 9mm parbellum (ej 9mm browning)
Vissa myndigheter (svensk polis bla.) "ska" ha känt till detta men sett genom fingarna.

Herren som ritade dessa ska ha tagit det "bästa" ifrån den tyska, ryska och engelska motsvarigheten.
I April 1945 så brast dock detta projekt då svesnk säkerhetspolis slog till och beslagtog allt. (nästan)
Detta skall då ha blivit ett av det större mediabomberna under den tiden med rubriker typ "Dansk vapenfabrik sprängd"
Jag har dock ej funnit dessa artiklar. (någon som är bra på detta kan kanske hjälpa till)

Som en del påpekar så har denna en hel del likheter med m45an.. Vad jag har hört så påstås det att mycket av m45an har kommit i från just denna skapelse. Dock har jag lite dålig koll på när m45 släpptes och hurvida denna "uppfanns" först eller ej.

På det personliga planet tycker jag att detta är en fantastisk historia och jag hoppas på att man en dag ska kunna berätta allt. Men samtidigt måste man respektera de inblandades vilja att låta detta vila.

/m

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av varjag » 19 oktober 2010, 23:58

Dessa är alltså HELT svensktillverkade. Designen är gjord av en ensam herre. Men hela projektet drevs av 3 killar i en förort söder om Stockholm. Dom drog till och med sina egna pipor.
Ca ett 100 tillverkade, någonstans mellan 25-50st kom fram till Danskarna
Can't wait! Flås flås flås........Varjag

Ranken83
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2013, 17:18

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Ranken83 » 5 februari 2013, 17:33

loop skrev:Snubblade på denna bil på nätet
http://img99.imageshack.us/img99/2599/9 ... odssg8.jpg

Har aldrig hört om nåt sådant.
Finns det mer information om vart och vilka som tillverkade dessa?


Eller är det en vanlig Husqvarna? Jag är dålig på kpistar.
Hejsan vet att denna post är väldigt gammal men min far snubblade över detta när han googla på k pist för att ge svar på vem var och hur detta vapen kommer ifån så ligger det till såhär..

"Pelle Pistol" får denna karaktär heta tillverkade denna k pist under 2:a värdlskriget på uppdrag utav danska motstånds rörelsen denna k pist tillverkades i en "Finmekanisk" verkstad i stockholm i hemlighet under året 1943-44. Det var tyskarna som uppgav att denna kulspruta hade sitt ursprung ifrån sverige och den svenska underrättelse tjänsten lyckades ta reda på vart "Finmekaniska" verkstad låg därefter så avslöjades "fabriken" och tillverkningen av k pisten stoppades. Men en del av kulsprutorna kom över till danska motstånds rörelsen lyckades nå danska motståndsrörelsen innan fabriken vart "Sprängd" Detta är även med i Aftonbladet 1945 efter krigets slut.. Har löpsedeln tillgänglig om ni vill se. Troligtvis så urstammar försvarets k-pist ifrån denna modell.

Jag vet inte hur mycket jag kan / får berätta om detta men vet historien hur och var denna kom till men min far som bad mig skriva detta vill inte jag skall säga för mycket kan även idag vara ett känsligt ämne.

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av TomTop » 6 februari 2013, 14:51

OM vi vill se löpsedeln? :)
Klart vi vill, utifrån den kan man ju sedan gå vidare i riksarkivet

Ranken83
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2013, 17:18

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Ranken83 » 6 februari 2013, 23:30

TomTop skrev:OM vi vill se löpsedeln? :)
Klart vi vill, utifrån den kan man ju sedan gå vidare i riksarkivet
Löpsedeln var för stor för scannen men citerar iaf..

AFTONBLADET

"HEMLIG DANSK VAPENFABRIK I STOCKHOLM"
Torsdagen Den 2 Augusti 1945
(2 uppl)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Hans » 7 februari 2013, 09:28

Intressant, här är bilderna från Tøjhusmuseet.

Bild

Bild

Bild

http://www.thm-online.dk/genstande/52-b5410/

MVH

Hans

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av tommyjonason » 11 februari 2013, 12:07

Ole Lippmann och Svend Truelsen i motståndrörelsens underättelsetjänst i militära frågor reste i februari 1944 till Sverige för förhandling om vapeninköp. Resan blev en mardröm i en läckande båt, Truelsens enda kostym blev förstörd och han var tvungen tillbringa två dygn i sängen febersjuk. Man träffade sedan direktören för Skandinaviske Bank. Trots de båda agenternas sjabbiga klädsel och att Lippman saknade identifikationshandlingar och var tvungen medge att han reste under falskt namn, utlovades ett lån på 2 miljoner DKr. Pengarna skulle sedan betalas tillbaks från en fond i banken tillhörig Svenska industrimän, men Lippmann var först tvungen skaffa en underskrift av förre statsministern Buhl, som antogs få samma post efter kriget.
Men detta gick inte alls, Buhl vägrade skriva under lånehandlingarna. I stället blev det skeppsredaren A P Møller som lovade finansiera kontraktet.
Enligt källorna började svenska k-pistar tillverkade av Huskvarna anlända till Danmark mot slutet av sommaren.

Ranken83
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2013, 17:18

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Ranken83 » 12 februari 2013, 16:38

Här är Aftonbladets löpsedlel från 1945 som jag skulle visa er denna löpseldeln kom ca 1 år efter det "Riktiga" tillslaget så det var 1944 dom stoppade tillverkning av dessa kulsprutor. Och för att förtydliga vissa speckulationer låg fabriken i Birkastan i Stockholm alltså inte i sundbyberg.

Bild

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av 2Sharp » 13 februari 2013, 15:55

Gaaah, kalenderbitaren 2Sharp svimmar snart om inte begreppen "kulspruta" och "kulsprutepistol" hålls isär....!

Stort tack för löpsedel, charmig nostalgi....

Ranken83
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 februari 2013, 17:18

Re: Svensktillverkad K-pist åt danska motståndsrörelsen

Inlägg av Ranken83 » 26 februari 2013, 17:25

Här kommer artikeln på Aftonbladet som jag skicka er tidigar samt en bild på "Pelle Pistol" min farfar som var en av de 2 ingenjörna som var med i artikeln..
Bild
photo sharing websites

Bild
upload pic

Bild
upload pic

Här en högupplöst bild på Artikeln om den blir oläs bar i forumet..

http://s22.postimage.org/ury4an9pd/PICT0439.jpg

http://s22.postimage.org/6gazhqig1/PICT0441.jpg

Skriv svar