70 år sedan kristallnatten

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

70 år sedan kristallnatten

Inlägg av Marcus » 9 november 2008, 10:55

Idag är det 70 år sedan kristallnatten inträffade i Tyskland.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: 70 år sedan kristallnatten

Inlägg av Hexmaster » 9 november 2008, 11:42

Läste en artikel i Sydsvenskan, "När frånvaron talar". Blev fundersam, och efter att ha läst innantill insåg jag felet.
I natt är det sjuttio år sedan Kristallnacht, eller The Night of Broken Glass som det mer rättvisande heter på engelska. Det känns spöklikt att besöka platsen där en gång den imponerande synagogan stod – religiös hemvist för stadens mer liberala judar och en av de största synagogorna i Europa vid denna tid. Allt som finns kvar nu är fotografierna av byggnaden som under kristallnatten stacks i brand av nazisterna och nästa dag sprängdes. Den tog sju år att bygga, och bara en natt att förstöra.

Samma ödeläggelse drabbade denna natt ytterligare 266 synagogor i Tredje Riket. En polsk vän visar mig Wroclaws enda kvarvarande synagoga, Vita Storken. Den undgick nedbränning tack vare att den omgavs av byggnader nazisterna ville bevara, men har sedan dess varit i stadigt förfall. Baksidan bär fortfarande tydliga spår av historien – i absurd kontrast till framsidan som är skinande nyrenoverad. Jag letar efter en vinkel där jag kan se båda samtidigt, men det är lika svårt som att försöka se båda sidorna av ett mynt.

http://sydsvenskan.se/kultur/article386 ... talar.html

Det verkar inte bättre än att författaren blandat ihop Kristallnatten 1938 med Warszawa-upproret 1943. Det är kanske det främsta skälet till att Kristallnatten "uppmärksammas väldigt dåligt i Polen", för landet ingick ju inte ens i Tredje riket på den tiden.

Edit: Detta stycke var korrekt eftersom det är Wroclaw som beskrivs, inte Warszawa - sammanblandningen gjordes längre fram i artikeln, samt att Warszawa nämns i ingressen

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 9 november 2008, 11:58

Det är onekligen någonting skumt med författarens "röda-tråd".

Texten är rörig och att förstå vad hon syftar på är en liten utmaning.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 november 2008, 12:22

Okej - efter lite noggrannare läsning ser jag att hon först skriver om Wroclaw. Det var tyska Breslau 1938, och judarna där fick allt sin Kristallnatt. Men senare kommer hon in på Warszawa och förstörelsen av den stora synagogan där, och den vet jag inträffade 1943.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 november 2008, 12:52

Marcus Wendel skrev:Idag är det 70 år sedan kristallnatten inträffade i Tyskland.

/Marcus
Och apropå Jubileum - 85 år sedan Hitlerkuppen i München :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 november 2008, 15:26

Javisst ja - tänk om Adolf sprungit lika väl senare i livet:
When the skirmish broke out at the Odeonsplatz and Hitler fled, Ludendorff continued to march undaunted into the hostile fire. To irritations already felt toward Hitler, Ludendorff added a perception that Hitler was a coward.
http://en.wikipedia.org/wiki/Beer_Hall_Putsch

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 9 november 2008, 15:31

Sedan förstår jag inte vad som är så hemskt med biskopens uttalande?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 november 2008, 11:21

Vilken biskop?

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 10 november 2008, 17:22

Kardinal var det, mindes fel. Här är hans stycke "Jag hajar till inför några ord vid ett modernt monument över en polsk kardinal i staden: ¿ przebaczamy i prosimy o przebaczenie¿ ¿ vi förlåter och ber om förlåtelse ¿ Vackra ord, men provocerande. Vernichtung, Vergebung: förintelse, förlåtelse. Hur ska förintelsens faktum kunna omfattas av verklig försoning".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 november 2008, 17:48

Ja du, i artikeln antyds att det skulle ha något med judeförföljelser att göra, men på vilket sätt framgår inte alls - det hade lika gärna kunnat vara en from standardfras. Även om jag har svårt att tro att förf. skulle ha gjort en så grov tabbe.

Inte så enkelt att leta på detta men det lilla jag hittat verkar peka på att kopplingen verkligen finns. Som här?
Zdaniem ks. Zaleskiego Polska powinna zbudować relacje z Ukraińcami w podobny sposób, w jaki miało to miejsce z Niemcami. Przywołał przy tym słynny list biskupów polskich „przebaczamy i prosimy o przebaczenie”.
http://www.polskieradio.pl/krajiswiat/p ... 60763.html

Skribenten
Medlem

Inlägg av Skribenten » 14 november 2008, 13:35

Marcus Wendel skrev:Idag är det 70 år sedan kristallnatten inträffade i Tyskland.

/Marcus
Marcus Wendel vill påminna oss om hänelser kallade kristallnatten som ägde rum för 70 år sedan i Tyskland. Det samma gör i stort sett alla tidningar i Sverige också dem som kallar sig ”Public Service” på Gärdet i Stockholm.

Ett av tidningsinläggen i mängden är SvD kulturbilaga 9:e nov 2008, med rubriken ”Natten då Hitler fick sitt svar”, att vi skall minnas kristallnatten som ägde rum för 70 år sedan.

Kaj Schueler som skriver artikeln. bl a - fru Marks som stod framför sin krossade ruta av slipat glas med båda händerna lyfta i desperat förtvivlan och hon skrek, ”men varför gör ni det här mot oss”?

[ Irrelevant, politiskt och rasistiskt struket / Hexmaster ]

LEW
Medlem

9 November

Inlägg av LEW » 15 november 2008, 10:16

Den 9 November är en ödesdag i tysk historia,

9. November 1918: Revolutionen i Tyskland började
9. November 1923: Hitler marscherade i München och försökte störta Regeringen
9. November 1938: Reichskristallnacht
9. November 1989: Muren föll

Jag kann förstså varför man uppmärksammar 1938, men när det gäller betydelse (även ur ett europeiskt perspektive) är väl alla lika viktiga.

LEW

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 november 2008, 12:43

Jag kann förstså varför man uppmärksammar 1938, men när det gäller betydelse (även ur ett europeiskt perspektive) är väl alla lika viktiga.
Jomen. somliga - håller sig ju liksom förmer än andra..... :wink: , Varjag

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 15 november 2008, 15:32

varjag skrev:
Jomen. somliga - håller sig ju liksom förmer än andra..... :wink: , Varjag
Kom inte med antydningar utan säg istället vilka du menar det är som "ju håller sig för mer än andra".

/Marcus

knegon
Medlem
Kontakt:

Inlägg av knegon » 18 november 2008, 19:36

Verkar dock råda osäkerhet vad som hände med Herschel Grynszpan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Herschel_Grynszpan

Skriv svar