Raketer som trillade ner i sverige.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av Sarvi » 13 april 2016, 10:23

Enligt Lantmäteriet finns Mosstofta bara som ett enda ortnamn i Sverige, dryga tre kilometer norr om Jämjö kyrka i Karlskrona kommun (koordinater i RT90 till sagda Mosstofta: X:6232516 Y:1500636). Det borde alltså vara det Mosstofta som avses, även om jag ställer mig lite frågande till skolan, där ute i skogen, på kartorna (även historiska) ser det bara ut att vara ett torp eller en liten gård...

För att om möjligt hitta en mer exakt beskrivning av nedslagsplatsen än "100 meter norr om" är nog bästa tipset att kontakta den aktuella hembygdsföreningen (Östra Blekinge Hembygdsförening), om någon vet är det nog dom. :)

Användarvisningsbild
Marcus L
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 april 2016, 14:00
Ort: Kalmar län

Re: Raketer som trillade ner i sverige.

Inlägg av Marcus L » 13 april 2016, 13:58

Jo jag vet var Mosstofta är placerat i Sverige - jag bor själv i Kalmar län :-) Men vid denna plats är det mest skog och några få hus, någon skola känner jag inte till och på de nya fina satelitbilder som finns på hitta.se syns inte heller någon byggnad som skulle kunna tänkas vara en gammal skola. Hembyggdsförening då alltså. OK. Jag har ställt frågan till Karlskrona kommun också. Nedslagsplatsen i Bäckebo var ju i jämförelse löjligt enkel att hitta :-) Jag besökte den i februari i år.
Schönheit durch Kraft.

Skriv svar