Operation Pukslag ?
Operation Pukslag ?
fanns det verkligen ubåtar i New yorks hamn under kriget?
Re: Operation Pukslag ?
Hur så? Berätta lite mera om din fråga....D_29 skrev:fanns det verkligen ubåtar i New yorks hamn under kriget?
Men amerikanska ubåtar torde ha varit där ja. Sannolikt även brittiska / allierade.
Jag läste boken Havets vargar (talbok)
och där säger författaren att i operation Pukslag ( Tysklands anfall med ubåtar mot USA )
så var det en ubåt och cirkulerade i new yorks hamn...
Boken är dock skriven som en roman så jag vet inte om författaren hittar på för att få en spännande historia.
och där säger författaren att i operation Pukslag ( Tysklands anfall med ubåtar mot USA )
Boken är dock skriven som en roman så jag vet inte om författaren hittar på för att få en spännande historia.
Du kan alltid fråga Michael Tamelamder själv...D_29 skrev:Jag läste boken Havets vargar (talbok)
http://www.michaeltamelander.se/cms/news.php
No one can prevent me from raising towers in babylon
KnappastD_29 skrev:fanns det verkligen ubåtar i New yorks hamn under kriget?
Det saknar nog verklighetsgrund, VarjagU-boats lay mines in the NY Harbor
According to Samuel Eliot Morison's book "The Battle of the Atlantic", The German submarine U-608 laid 10 mines in the NY Harbor on November 10, 1942. The first mine was discovered by a sweeper and the NY Harbor was closed for a period of two days, the only time the harbor was ever closed during the entire war. This corresponds to data from the War Diary of the Eastern Sea Frontier dated November 13, 1942.
Tanken är dock intressant så jag vände mig till den enda källa jag har inom det ämnesområdet...internet.
Inte ens de ivrigaste populärhistorikerna andas någonting om att tyska u-båtar skulle ha rört sig i New Yorks hamn, det är nog bara påhitt.
Icke för ty så är den delen av ubåtskriget ett spännande kapitel i vår historia, någonting jag definitivt kommer att rota vidare i (tack för inspirationen D_29).
Här är några exempel på hur det (kanske) gick till:
http://www.americainwwii.com/stories/sharks.html
Inte ens de ivrigaste populärhistorikerna andas någonting om att tyska u-båtar skulle ha rört sig i New Yorks hamn, det är nog bara påhitt.
Icke för ty så är den delen av ubåtskriget ett spännande kapitel i vår historia, någonting jag definitivt kommer att rota vidare i (tack för inspirationen D_29).
Här är några exempel på hur det (kanske) gick till:
http://www.americainwwii.com/stories/sharks.html
Äh, det löser sig.
Tack alla för alla svar och länkar med information jag fått !
Man kan alltid lita på att man får reda på fakta genom kunniga personer på det här forumet.
TACK ännu en gång. Mvh D_29[/b][/b]
Man kan alltid lita på att man får reda på fakta genom kunniga personer på det här forumet.
TACK ännu en gång. Mvh D_29[/b][/b]