Magnetbomb på stridsvagnar
Magnetbomb på stridsvagnar
Såg en snutt på youtube i någon film där tyskarna som låg i en grop lät de ryska strisvagnarna köra över dem och sedan satte de fast en bomb. Har jag inte sett eller läst ågot om. Fanns det något sådant vapen eller är de en hemmagjord konstruktion?
I filmsnutten så får man se en rysk stridsvagn rotera över en grop där de visste att det fanns en tysk i. Vad kallas en sådan manöver?
http://www.youtube.com/watch?v=Rq5edjlh ... re=related
I filmsnutten så får man se en rysk stridsvagn rotera över en grop där de visste att det fanns en tysk i. Vad kallas en sådan manöver?
http://www.youtube.com/watch?v=Rq5edjlh ... re=related
Re: Magnetbomb på stridsvagnar
Panzerhandmine 3.
Length: 270/273mm, diameter: 140/145mm. Weight: 3000 to 3600gram
Filling 1020gram Fp02-Hexogen 50/50. Brennzünder 7.5seconds (yellow head)
The grenade could penetrate armour up to 130mm.
It seems that two types have existed, a 3kilo and a 3.3kilo model.
Roterande rysk stridsvagn.
Den manövern kallas iaf inom svensk terminologi för centrumsväng...
//Ola
Length: 270/273mm, diameter: 140/145mm. Weight: 3000 to 3600gram
Filling 1020gram Fp02-Hexogen 50/50. Brennzünder 7.5seconds (yellow head)
The grenade could penetrate armour up to 130mm.
It seems that two types have existed, a 3kilo and a 3.3kilo model.
Roterande rysk stridsvagn.
Den manövern kallas iaf inom svensk terminologi för centrumsväng...
//Ola
Läste någonstans att de Tyska stridsvagnarna målades i en speciell färg som var omagnetisk. För att magnetminor ej skulle fastna.
Zimmerit - mer betongliknande ränder än färg, f.ö. en helt onödig historia då de enda med magnetminor var tyskarna själva.
MVH
Hans
MVH
Hans
Var inte "räfflorna" ett skydd mot konventinella granater?
Nope.Psilander skrev:Var inte "räfflorna" ett skydd mot konventinella granater?
Det var som Hans skrev.
Som bieffekt fick man att det gav viss maskeringseffekt och visst det kanske skyddade mot granater men det skyddet var försumbart.
Intressant! Jag har alltid trott att det rörde sig om kamouflage/maskering.
Eftersom de allierade inte använde sig av magnetminor på samma sätt så var ju uppfinningen mer eller mindre meningslös, men experimenterade de allierade med liknande lösningar mot de faktiska tyska minorna?
Har för mig att det är en episod i "Okänd Soldat" av Vainö Linna där en sovjetisk tank har cement på underredet för att "buntladdningen" som Linna skriver inte skall fastna. Vilket skapar viss oreda för finnen som ligger under stridsvagnen. Men det är mitt minne, och det ur en roman..
Eftersom de allierade inte använde sig av magnetminor på samma sätt så var ju uppfinningen mer eller mindre meningslös, men experimenterade de allierade med liknande lösningar mot de faktiska tyska minorna?
Har för mig att det är en episod i "Okänd Soldat" av Vainö Linna där en sovjetisk tank har cement på underredet för att "buntladdningen" som Linna skriver inte skall fastna. Vilket skapar viss oreda för finnen som ligger under stridsvagnen. Men det är mitt minne, och det ur en roman..
Beteckningen som används på Wikipedia är coating vilket jag inte riktigt vet hur det skall översättas. "Beläggning"?
Men tanken på en färg som skyddar mot granater var... Spännande.
Nästan lika spännande som den stridsvagn i keramik Hans hittade.
Det skall nog räknas mer än bara som färg....Hexmaster skrev: