Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Mandolinmannen
- Medlem
av Mandolinmannen » 29 september 2002, 20:53
Utbrytning från Stalingrad
fanns det några stötgrupper,som klarade det, till Hoth?
för att sedermera klamra sig fast.
M V H mandolinmannen

-
Mathias Forsberg
- Medlem
av Mathias Forsberg » 29 september 2002, 21:55
Inte sedan inringningen var fullbordad. Trupperna under 6. arméns befäl drog sig istället österut mot Stalingrad.
/Forsberg
-
Wittmann
- Medlem
Enligt boken Stalingrad Av Antony Beevor så klarade sig en soldat ut och kom över till de tyska linjerna men han dog på fältsjukhuset......
-
kurland
- Medlem
Det finns en historia om den soldaten eller om den gruppen som tog sig tillbaka på hemsida Battle of stalingrad
-
kurland
- Medlem
Det var stalingrad.net som det står väldigt mycet om slaget.
-
LEW
- Medlem
Jag diskuterade andra världskriget med min kollega idag. Han berättade om sin farfar om var innesluten i Stalingrad. Han och två andra soldater ska ha lyckats att ta sig ur inringningen och klarat sig till Hoth. De fick en order per radio om att inte göra ett utbrytningsförsök men beslutade att ignorera ordern. Efteråt föklarade dom att dom aldrig fick ordern p.g.a. att deras radiomotagaren var trasig. Kollegans farfar berättade också att det var fler smågrupper som klarade sig igenom och att det skulle vara dokumenterat i "Tagebuch der Wehrmacht".
Det lät väldigt spännande men det skulle vara bra om man kunde bekräfta denna historia eftersom den förmodligen är dokumenterad.
LEW
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 8 januari 2009, 21:48
Jo, det skedde en viss utbrytning från Stalingrad, ett litet tips.
viewtopic.php?f=6&t=21529
Där vi bl a diskuterade hur många tyskar som egentligen överlevde i Stalingrad.
Var väl drygt 5 000 om jag inte minns fel.
Stefan
-
LEW
- Medlem
Tack för tipset Stefan även om det inte direkt handlar om hur många som lyckade bryta sig ut efter inringningen var avslutad, speciellt under operation Wintergewitter.
LEW
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 9 januari 2009, 19:04
LEW skrev:Tack för tipset Stefan även om det inte direkt handlar om hur många som lyckade bryta sig ut efter inringningen var avslutad, speciellt under operation Wintergewitter.
LEW
De tyskar som överlevde Stalingrad kan även inkluderar de som bröt sig ur, det var så jag tänkte.
En intressant databas (Finns som andra inlägg i denna tråd).
http://www.worldwar2database.com/html/germanpow.htm
Stefan
-
mythcracker
- Utsparkad
-
Kontakt:
Mig veterligen skedde ingen utbrytning vid Stalingrad. Tyskarna gjorde ett försök att med armégrupp Hoth (bl.a. 57:e pansarkåren) slå igenom en korridor i nordöstlig riktning. Stridsvagnstrupperna kom visst från Kaukasus. Inifrån Stalingrad gjordes inga motsvarande försök i sydvästlig riktning, trupperna hade order från Paulus att stanna kvar i sina ställningar. Ryssarna hade en del problem att hålla emot, men lyckades så småningom stoppa upp hela anfallet. Hoths stridsvagnar kördes fast i ställningarna vid floden Mysjkova, ca 35-40 kilometer från de inringade trupperna. Tyskarna i kitteln kunde höra mullret från striderna vid Mysjkova, men närmare än så var inte denna utbrytning. Om vissa tyska soldater på individuell basis lyckades ta sig ur låter jag dock vara osagt.
Hoths anfall inleddes den 12 december 1942. Den 19 december nådde man floden Mysjkova. De sovjetiska styrkorna som stod emot det tyska undsättningsförsöket leddes av Malinovskij och Trufanov. Den 24 december gick ryssarna till motanfall med 2:a gardes- och 51 armén understödda av en del av den 5:e stötarmén. Det tyska motanfallet var avvärjt fram till nyårsaftonen 1942.
De där 5000 överlevande tyskar som någon har nämnt här ovan tror jag är en totalsiffra på alla överlevande fångar från Stalingrad som någonsin fick återvända hem. De flesta tyska fångar vid Stalingrad var i så pass dåligt skick att många av dem dog av undernäring och utmattning.
Senast redigerad av 2
mythcracker, redigerad totalt 10 gång.
-
MD650
- Redaktör emeritus
mythcracker skrev: Tyskarna gjorde ett försök att med den IV. pansardivisionen (Hoth) slå igenom en korridor i nordöstlig riktning.
Hoth var inte chef för 4.Pzdiv utan Generalleutnant Erich Schneider.
Hoth var chef för Armeegruppe Hoth vars stab togs från 4. Panzer-Armee.
-
mythcracker
- Utsparkad
-
Kontakt:
MD650 skrev:mythcracker skrev: Tyskarna gjorde ett försök att med den IV. pansardivisionen (Hoth) slå igenom en korridor i nordöstlig riktning.
Hoth var inte chef för 4.Pzdiv utan Generalleutnant Erich Schneider.
Hoth var chef för Armeegruppe Hoth vars stab togs från 4. Panzer-Armee.
Jag höll precis på att ändra detta fel, som ditt inlägg kom in.

-
LEW
- Medlem
Jag vill bara förklara att jag inte tror att någon utbrytning i större skala skedde. Faktum är att jag trodde att ingen (0 soldater) klarade sig ut landvägen. Dvs att dom som klarade sig ut flögs ut. Att sedan få höra att enstaka soldater, i det här fallet 3 stycken, kom ut överraskade mig fullständigt.
LEW