P-38 Lightning hittad under sand på strand i Wales...
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Fasen jag skulle precis lägga in detta.
Ja man undrar hur det ska gå till att rädda detta? På bilden ser det väldigt "rostigt " ut. (Eller vad det heter när det rör sig om aluminium.)
Om jag förstod saken rätt så parkerade piloten planet där efter en nödlandning och gick iväg och sedan glömdes den bort. Otroligt egentligen när man tänker efter, och ett tecken på de enomra resurser som USA hade under VK2.
Sonderling
Ja man undrar hur det ska gå till att rädda detta? På bilden ser det väldigt "rostigt " ut. (Eller vad det heter när det rör sig om aluminium.)
Om jag förstod saken rätt så parkerade piloten planet där efter en nödlandning och gick iväg och sedan glömdes den bort. Otroligt egentligen när man tänker efter, och ett tecken på de enomra resurser som USA hade under VK2.
Sonderling
- Belisarius
- Medlem

http://www.bringinghistoryhome.org/Acti ... ivity5.htm
Jodå, när t.o.m jänkarna samlar kastruller låter man inte plan ligga hursomhelst - även om man inte kunde bärga allt.
Finns det en bild på planet ifråga?
MVH
Hans
- Belisarius
- Medlem
Bästa jag hittar är den på DN.se. Edit: Naturligtvis har Dagbladet.no en större variant:

Här är BBC:s artikel från 3:e november:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wale ... 076941.stm

Här är BBC:s artikel från 3:e november:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wale ... 076941.stm
Hans:Hans skrev:Tack.
MVH
Hans
Länken och filmen som jag la ut ger en ganska bra bild hur den såg ut när det var i action:
http://www.text.nu/video-lyrics-bilder/ ... tyska.html
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja det är sant förståss, ja jag tänkte också på ett foto från Papa nya Guniea som jag sett, där man lämnat massor med bombplan och jaktplan vid krigsslutet för det var för dyrt att ta hem dem.Hexmaster skrev:Nja, det gnetades och togs tillvara mest överallt, och att låta ett helt plan ligga låter avgjort som en miss i rutinerna. Såväl i USA som Storbritannien (Wales).sonderling skrev:Otroligt egentligen när man tänker efter, och ett tecken på de enomra resurser som USA hade under VK2.
Ja och detsamma gällde väl P-38 "glacier girl" och hennes kollegor som lämnades kvar där på Grönlandsisen.
Sonderling
Den värsta spara-och-gneta-ivern var ju i början av kriget - i slutskedet av kriget fanns mer resurser. Och när kriget väl var slut - då hade man en helt annan produktionsapparat samtidigt som behovet för stunden var närmast bortblåst.sonderling skrev:Ja det är sant förståss, ja jag tänkte också på ett foto från Papa nya Guniea som jag sett, där man lämnat massor med bombplan och jaktplan vid krigsslutet för det var för dyrt att ta hem dem.Hexmaster skrev:Nja, det gnetades och togs tillvara mest överallt, och att låta ett helt plan ligga låter avgjort som en miss i rutinerna. Såväl i USA som Storbritannien (Wales).
Ja och detsamma gällde väl P-38 "glacier girl" och hennes kollegor som lämnades kvar där på Grönlandsisen.
Sedan är det ju så att allting faktiskt inte är ekonomiskt försvarbart att rädda - ens när det är brist. Att hämta plan på Grönlandsisen under kriget eller ta hem bombplan och jaktplan från Papa Nya Guinea efter krigsslutet var kanske helt enkelt inte värt besväret - man fick mer pang för pengarna om man lade resurserna någon annanstans.
Kan ha varit liknande med P-38 på sandstranden i Wales, en hyggligt jobbig operation där man riskerade att köra fast i sanden borta i Wales hamnade nog långt ner i en prioriteringslista när det fanns en massa plan på åkrarna runt London..
Uppenbarligen ska amerikanska officerare ha avlägsnat beväpningen ombord samt protokollfört att planet blivit bärgat.Eftersom censuren var stark i Storbritannien under kriget och stränderna avstängda för privatpersoner så kan man anta att planet väl helt enkelt blivit bortglömt och försvunnit ner med tidvattnet under sanden.
Om jag fattade det rätt så är planet den äldsta varianten på dom ca 32 P-38:or som finns kvar idag.
Piloten 2/L. Robert F Elliot var ute och övade den 27 september 1942 när han fick nödlanda på stranden pga bränsleproblem. Han klarade sig oskadd men försvann tre månader senare över Tunisien. Varken han eller hans plan har återfunnits.
Om jag fattade det rätt så är planet den äldsta varianten på dom ca 32 P-38:or som finns kvar idag.
Piloten 2/L. Robert F Elliot var ute och övade den 27 september 1942 när han fick nödlanda på stranden pga bränsleproblem. Han klarade sig oskadd men försvann tre månader senare över Tunisien. Varken han eller hans plan har återfunnits.
Senast redigerad av 1 8th AF, redigerad totalt 16 gånger.