Den danska "livlinan" för allierade flygare !

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Den danska "livlinan" för allierade flygare !

Inlägg av Stilleben » 19 oktober 2007, 23:13

Jag har med stort intresse läst Widfeldts/Wegemanns böcker, bl.a. den som nyss utkommit, "Amerikanska nödlandare 1943-45". Där framgår (och det har även framgått av deras tidigare böcker, men ej så detaljerat) att av de många flygare som efter bombningar i Tyskland m.m. tvingades nödlanda eller hoppa i fallskärm över Danmark och Bornholm, kunde c:a 50 amerikanska och c:a 40 brittiska flygare tas om hand av vanliga danskar och genom den danska "livlinan" smugglas över till Sverige.Vid något tillfälle en hel amerikansk flygplansbesättning om 10 man!

Det var således endast en bråkdel av de 1429 amerikanska och de 325 brittiska flygare som hamnade i Sverige under WW2, som kom hit på detta sätt.

Den flygare som tagit sig hit från ett annat land behövde dock enligt Haagkonventionen inte i avvaktan utväxling interneras, utan fick så snart som det var möjligt återvända till England. Alltså där en eftertraktad förstärkning!

Jag har letat på webben utan att hitta något om detta, ej heller någon bok om det. Jag tycker att det vore värt att närmare forska och skriva om.

Fanns det alltså som i Frankrike i Danmark något som liknade en "livlina" ? Det är i varje fall det namn ovanstående författare gett den! Hur var den uppbyggd och hur kunde en vanlig dansk som tagit hand om en amerikansk/brittisk flygare komma i kontakt med den? Lyckades det också alltid att få flygaren över till Sverige?

P.S. I ovannämnda böcker uppges också att sammanlagt 59 allierade flygare som hamnat i Norge kom till Sverige genom den norska motståndsrörelsen.

Användarvisningsbild
8th AF
Ny medlem

Inlägg av 8th AF » 20 oktober 2007, 19:48

Visst är det ett intressant ämne som man skulle vilja läsa mer om! Jag har inte funderat speciellt mycket på det tidigare eftersom jag mest har engagerat mig i interneringarna här i Sverige, men visst vore det spännande att få tag i lite litteratur om motståndsrörelsens förflyttningar av människor till Sverige.

Har aldrig hört om någon flygare som tillfångatagits efter att ha kommit en bit på flykten genom Danmark, men det kanske har hänt? I Norge hände det ju men därifrån var det ju också mycket svårare att fly ifrån.

Skriv svar