Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Sovjetisk soldat uppäten av sina kamrater?

Inlägg av CvD » 17 oktober 2007, 19:10

Hittade en bild på Wikedia, som påstås föreställa en sovjetisk soldat som blivit uppäten av sina kamrater under vintern 1942.
Någon som vet något mer om detta?
Själva bilden ser misstänkt ut, är inte helt övertygad att det föreställer människohud. För det första ser det väldigt välflått ut och formen ser misstänkt ut...

Bild
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Maas ... balism.jpg

/CvD

Edit:schtavning
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 17 oktober 2007, 19:16

Att kannibalism har förekommit i extrema förhållanden under kriget, är väl dokumenterat. Just den bilden har jag inte sett tidigare, men jag tycker att det mycket väl kan vara en människohud. Andra bilder tagna av finska krigsfotografer har visat t.ex. revben av människor, och liknande rester. Men det bör poängteras, att det inte på något sätt var allmänt förekommande. Det var bara enda sättet att försöka rädda livhanken, om maten var slut.

/G:son

Edit:

Här en bild från Leipäsuo, mars 1943, med ett sovjetiskt matbackslock, och rester av revben från en uppäten kamrat.

Bild

http://www.hs.fi/kuvakoosteframe/1135223079631

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 oktober 2007, 19:40

Att kannibalism har förekommit i extrema förhållanden under kriget, är väl dokumenterat.
Det som G:son skrev tänkte jag på vad min tråd handlade om.

viewtopic.php?t=29010

Ganska så grotesk bild faktiskt, men tyvärr så var verkligen så.

Stefan

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 17 oktober 2007, 19:44

Intressant länk, tack för den, även om mina finska kunskaper inte är vad dom borde vara.
Vet du några fler exempel på kannibalism på den finska fronten?

I din länk, så finns bilder på en avrättning, har för mig att jag sett dem förut. Är det inte en avrättning av en desant? Vet du något mer om den händelsen? :)

/CvD
Edit: Stavning...igen :roll:
Senast redigerad av 4 CvD, redigerad totalt 17 gång.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 17 oktober 2007, 21:10

CvD skrev: I din länk, så finns bilder på en avrättning, har för mig att jag sett dem förut. Är det inte en avrättning av en desant? Vet du något mer om den händelsen? :)

/CvD
Du kan mycket väl ha sett bilderna ganska nyligen. De hör till en samling bilder som tidigare inte varit tillgängliga för allmänheten, de publicerades i våras, om jag kommer rätt ihåg. Enligt bildtexten är det en sovjetisk spion som hånskrattar åt sina avrättare i Rukajärvi, november 1942.

En desant alltså, som du trodde, då fallskärm nog var det enda praktiska sättet för ryssarna att skicka spioner till Finland. De följande bilderna visar själva avrättningen. Jag klistrar inte in dem, då tråden liknar redan ett skräckgalleri.

/G:son

Bild

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 17 oktober 2007, 21:47

Avrättningsmetoden förvånar mig lite, jag trodde proceduren var krigsrätt med exekutionspluton som avslutning, medan här är det en ensam man med pistol.
Jag vill minnas att jag sett en svart-vit finsk krigsfilm där desertörer blir avrättade av exekutionspluton, kan det vara Okänd soldat??

/CvD

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 17 oktober 2007, 21:51

Jag tvivlar på att bilden verkligen föreställer människohud. Nog för att desperata människor kan hänfalla till kanabalism - men jag har svårt att tro att man skulle flå sin kamrat på sättet som bilden implicerar.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 18 oktober 2007, 07:31

Jag har blivit så skeptisk mot allt nuförtiden.
Jag tycker första bilden föreställer tyg, är det inte en fältskjorta?

Den andra bilden har jag sett förra gången den var aktuell. Är det verkligen människoben? Kan det inte lika gärna vara gris?
Jag måste se en dödskalle i en gryta för att börja tro på det här.
Ryssarna har ofta förekommit i sådana här rykten. Minns ni det här om "smörgåsen" som man tog med sig om man rymde från Gulag? En svagare mindre fånge som man skulle äta upp! 8O
Är inte detta ett sätt att demonisera ryssen?

Jag är skeptisk, jag behöver mera bevis och info men jag erkänner att min 1900-tals kunskap om Ryssland begränsar sig till slag och slagfält under VK2.

Sonderling

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 18 oktober 2007, 07:58

Wooster skrev:Jag tvivlar på att bilden verkligen föreställer människohud. Nog för att desperata människor kan hänfalla till kanabalism - men jag har svårt att tro att man skulle flå sin kamrat på sättet som bilden implicerar.
Ja precis. Varför anstränga sig med att flå, vilket måste vara riktigt svårt, när det räcker så väl med att bara skära itu?

Då hade jag haft lättare att tro på att någon har torterats ihjäl. Att flå levande människor var inte helt ovanligt under medeltiden om man ville ge dem en extra svår död.
(En annan sak att till vardags talesättet att flå någon, tex hudflå brukar innebära piska upp rejält).

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 18 oktober 2007, 16:14

sonderling skrev: Är det verkligen människoben? Kan det inte lika gärna vara gris?
Jag måste se en dödskalle i en gryta för att börja tro på det här.
Jag undrar lite jag också.
Inte för att jag är expert på djurs anatomi eller nåt, men det är väl inte för inte som grisar används flitigt av blivande fältkirurger att öva sig på? Dvs, deras anatomi och fysiologi liknar väldigt mycket människans.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 18 oktober 2007, 16:23

Bilden i mitt första inlägg har hållits hemlig av finska försvarsmakten, ända tills i år. Den har inte använts i propagandistiskt syfte, varken på hemmafronten, eller mot sovjetiska soldater.

Beträffande frågan, varför man skulle ta sig besväret att flå en människokropp, så tror jag, att de allra flesta människor uppfattar kannibalism som vidrigt. Huden gör köttbitarna lättare att identifiera. Tänk bara på en bröstvårta, eller hår från lårbenen i grytan. Jag tror, att bara tanken får oss alla att kväljas. Därmed inte sagt, att jag uppfattar den första bilden som med säkerhet autentisk.

/G:son

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 18 oktober 2007, 17:44

Mina synpunkter utifrån erfarenhet av urtagning, styckning och flåning av större däggdjur (ursäkta om jag låter makaber men jag försöker vara rationell):


Om man skulle göra sig besväret att flå så skulle man med största sannolikhet stycka innan. En flådd kropp ter sig betydligt mer motbjudande än olika delar om vi skall ta den sidan av saken.
Å andra sidan av saken - dvs rent praktiskt - så är flåning ganska svårt att få till utan att förstöra skinnet, särskilt på djur med litet fettlager (ryska soldater i detta fall). Att flå en kropp så att man får ett så fint skinn som på bilden förutsätter nästan att flåningen sker när kroppen fortfarande är varm.

Det förefaller orimligt att man skulle kasta sig över en ännu varm kamrat för att flå honom och äta upp. Hellre tror jag att man i så fall käkade upp en förfrusen anonym olycksbroder som man hittade någonstans.

I detta fall finns det lite som säger att det är människa. Man skall ha klart för sig att bilder absolut kan ha tagits i propagandistiskt syfte, men då freden och efterkrigstiden blev som den blev begravdes bilderna i hemliga arkiv tills vidare. Givetvis KAN det ju handla om kannibalism - värre saker har hänt i krigstid - men tills saken är bevisad anlägger jag en kritisk attityd just grundad på det tekniskt orimliga i att det skulle vara människohud man hänger upp på det viset. Dessutom av sina egna.

Att det däremot finns en kolonial snusdosa av svart människohud i en hembygdsgård i Medelpad vet jag med säkerhet. ;)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 18 oktober 2007, 18:38

G:son skrev:Bilden i mitt första inlägg har hållits hemlig av finska försvarsmakten, ända tills i år. Den har inte använts i propagandistiskt syfte, varken på hemmafronten, eller mot sovjetiska soldater.
Millgard har redan varit inne på att bilden kan ha beskrivits som föreställande människorevben i propagandasyfte med sedan av något skäl inte använts i det syftet.

Men det kan också vara så enkelt att fotografen, uppjagad av finsk propaganda, eget skitsnack och stundens upphetsning själv dragit slutsatsen att det rört sig om människoben, noterat det på fotot och sedan har kortet begravts i 60 år och därmed aldrig blivit ifrågasatt.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 18 oktober 2007, 18:43

Wooster skrev:
G:son skrev:Bilden i mitt första inlägg har hållits hemlig av finska försvarsmakten, ända tills i år. Den har inte använts i propagandistiskt syfte, varken på hemmafronten, eller mot sovjetiska soldater.
Millgard har redan varit inne på att bilden kan ha beskrivits som föreställande människorevben i propagandasyfte med sedan av något skäl inte använts i det syftet.

Men det kan också vara så enkelt att fotografen, uppjagad av finsk propaganda, eget skitsnack och stundens upphetsning själv dragit slutsatsen att det rört sig om människoben, noterat det på fotot och sedan har kortet begravts i 60 år och därmed aldrig blivit ifrågasatt.
Tja, vi får väl låta frågan vila tills vidare, innan nya fakta kommer fram. SvD skrev följande om bilderna, som blev tillgängliga ifjol, inte i våras, som jag trodde:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_372132.svd

/G:son

N.B. Jag känner inte till, om bilden med den påstådda människohuden hör till dessa fotografier.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 23 oktober 2007, 09:43

Jag har för mig att ett par år efter kriget så påträffades liken efter två sovjetiska krigsfångar som rymt från något läger i Norge i en renvaktarstuga i lapplandsfjällen.
Den av fångarna som överlevt längst lär ha ätit av sin döde kamrat. Har ingen källa eller liknande till det påståendet men vet att jag läst en artikel om något i den stilen i en tidning för några år sen.

Skriv svar