Waffen-SS ett elitförband ?
-
- Medlem
Waffen-SS ett elitförband ?
I en diskussion med en kollega så kom frågan upp huruvida Waffen-SS var att betrakta som ett elitförband. Argumentet emot det var att W-SS var prioriterade gällande material och underhåll, men i övrigt inte var något speciellt.
Till svårigheten hör ju vad man definerar som "elit", att det rör sig om ett ganska stort antal förband och att kvaliteten naturligtvis sjönk allteftersom krigsåren gick.
Men vad anser ni är ett svar på frågan ?
Till svårigheten hör ju vad man definerar som "elit", att det rör sig om ett ganska stort antal förband och att kvaliteten naturligtvis sjönk allteftersom krigsåren gick.
Men vad anser ni är ett svar på frågan ?
-
- Medlem
-
- Medlem
Waffen-SS
:!: Enligt min åsikt var Waffen-SS bättre än många andra förband, men, de var inget elitförband. Jag tycker att de kan jämföras med Kustjägarna i svenska armén. Vissa kanske hävdar att de är ett elitförband, men sveriges elitförband är enligt mig bara SSG och FSJ + vissa andra mindre grupper.
Sammanfattat: Waffen-SS var till stor del bra, men inget elit-förband.
/Ola
Sammanfattat: Waffen-SS var till stor del bra, men inget elit-förband.
/Ola
-
- Medlem
-
- Medlem
elit?
Vem skulle annars klara upp de uppgifter W-SS blev "tilldelade", om man sedan vill kalla dem för elit eller ngt. annat är väl ganska ovsäntligt.
Fred
Fred

-
- Medlem
Waffen SS
Problemet är att det är omöjligt att säga hurvida Waffen SS i sig var ett elitförband eller ej.
För det första är skillnaderna mellan de olika förbanden stora, både utrustningsmässigt, motivationsmässigt och utbildningsmässigt.
Personligen skulle jag väl vilja säg att vissa av förbanden, främst de tidiga och med en stor andel tyska/skandinaviska/baltiska/väst europeiska medlemmar var utan tvekan elitförband i klass med de brittiska och amerikanska förbanden.
De var hade förstklassig utrustning, deras motivation var hög och de användes under majoriten av de strider som den tyska armén var indragen i och genomförde dessa - med vissa undantag - med bravur.
Problemet är dock de övriga förbanden, oftast sammansatta av fd. fångar eller "frivilliga". De användes främst i de bakre linjerna för att bekämpa partisaner och liknande. Dessa enheter rörde sig i ett brett spektra där en del kunde benämnas som milisenheter medan andra var i klass med tyska förband i Wehrmacht.
Det är alltså, anser jag iaf, extremt svårt att ge ett acceptabelt epitet på Waffen SS enheterna, eftersom det rör sig om förband som utan tvekan kan klassas som elitförband, medan andra i bästa fall kunde benämnas som milisförband.
För det första är skillnaderna mellan de olika förbanden stora, både utrustningsmässigt, motivationsmässigt och utbildningsmässigt.
Personligen skulle jag väl vilja säg att vissa av förbanden, främst de tidiga och med en stor andel tyska/skandinaviska/baltiska/väst europeiska medlemmar var utan tvekan elitförband i klass med de brittiska och amerikanska förbanden.
De var hade förstklassig utrustning, deras motivation var hög och de användes under majoriten av de strider som den tyska armén var indragen i och genomförde dessa - med vissa undantag - med bravur.
Problemet är dock de övriga förbanden, oftast sammansatta av fd. fångar eller "frivilliga". De användes främst i de bakre linjerna för att bekämpa partisaner och liknande. Dessa enheter rörde sig i ett brett spektra där en del kunde benämnas som milisenheter medan andra var i klass med tyska förband i Wehrmacht.
Det är alltså, anser jag iaf, extremt svårt att ge ett acceptabelt epitet på Waffen SS enheterna, eftersom det rör sig om förband som utan tvekan kan klassas som elitförband, medan andra i bästa fall kunde benämnas som milisförband.
-
- Medlem
Waffen-SS
Vanliga förband i Heer var ofta bättre än allierade förband. Så jag förstår inte varför de bästa ur Waffen-SS skulle vara jämställda med dem."Personligen skulle jag väl vilja säg att vissa av förbanden, främst de tidiga och med en stor andel tyska/skandinaviska/baltiska/väst europeiska medlemmar var utan tvekan elitförband i klass med de brittiska och amerikanska förbanden."
-
- Medlem
Jag håller med Patrik, den första divisionen "Leibstandarte Adolf Hitler" (LAH) var från början en ren livvaktesenhet åt Hitler personligen men blev senare en elit pansar division. De senare ( Das Reich, Totenkopf. etc) var även de vad som kan betäcknas som "elit" förband. Dessa förband hade en klar "rikstysk" manskap. Under krigets fortskridande framkom det att det fannns både ett behov av nya divisioner och även utlänska frivilliga från länder som inte var allierade med Tyskland såsom Estland, Sverige, mfl. även "folktyskar" från ryskaområden mm. ( Det fanns även ett fåtal engelsmän, indier, ameikaner, många med nazistsympatier, kommunisthat och/eller äventyr lust. Dessa passade inte in i Wehrmacht Heer ( Tyska armén) utan blev endel av Waffen SS. Jag skulle vilja påstå att t.o.m 12:e "Hitler Jugent" divisionen höll Waffen SS divisionerna någon form av "elit" kvalité...( Med undantag ...)de efterfäljande bestod av alla möjliga (ofta snabbt sammansatta enheter..) Många bildae av fortfarande tysktrogna ungerska, italienska etc. förband
Mr S
Mr S
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Totenkopf var ju från början iaf en division med en del fd lägervakter.
/Johan
webmaster of wwiilexicon.cjb.net
/Johan
webmaster of wwiilexicon.cjb.net
-
- Medlem
Postade det här också på det engelska forumet:
"These were among the first SS units and were the best-armed, best trained units of primarily German personnel. Division such as Das Reich,Hitlerjugend, Wiking and Frundsberg earned a well-deserved combat reputation in the major battles and campaigns of the war. At the pinnacle of this classic classification would be the division named after the Nazi dictator himself and his personal bodyguard unit, the Leibstandarte Adolf Hitler. These divisions often spearheaded attacks or counterattacks, and rushed around from front to front as a "fire brigade" - plugging in the holes of the German lines"
Det beskriver ungefär mitt intryck av W-SS, men jag är som sagt ingen expert i ämnet.
"These were among the first SS units and were the best-armed, best trained units of primarily German personnel. Division such as Das Reich,Hitlerjugend, Wiking and Frundsberg earned a well-deserved combat reputation in the major battles and campaigns of the war. At the pinnacle of this classic classification would be the division named after the Nazi dictator himself and his personal bodyguard unit, the Leibstandarte Adolf Hitler. These divisions often spearheaded attacks or counterattacks, and rushed around from front to front as a "fire brigade" - plugging in the holes of the German lines"
Det beskriver ungefär mitt intryck av W-SS, men jag är som sagt ingen expert i ämnet.
-
- Medlem
-
- Medlem
Ehm, Waffen SS bestod av vitt skiftande regementen där vissa som sagt knappt var mer än beväpnad milis medan andra var fullfjädrade elitformationer.Jonteman skrev:W-SS var ett special förband som skulle sättas in där fronten gick trögt...
W-SS var väl ändå det bästa förband tyskarna hade:
Tyskland hade sammanlagt 10 miljoner soldater under 2VK... och dom behövdes...
Jag anatar att du tänker på LSAH, Wiking o.s.v., frågan är väl hur represantiva dessa förband var för hela Waffen SS organisationen.
-
- Medlem