Information: Bomber över Sverige

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Bomb i Malmö.

Inlägg av Stilleben » 3 mars 2004, 21:30

Stilleben skrev:
Tore skrev:Faktum är att om du går och kollar i kungsparken i Malmö, så om du letar lite så finns det en skyllt vid en bro som berättar om en bomb som var fälld just där över av tyskar.
Om du tittar riktigt noga på broräckena så kan du se spår efter splitterskador i form av bucklor(nämns också på skyllten).

Det var allt för mig.
Som det beskrivits tidigare skulle denna bomb ha fällts av britterna. Är det någon som (efter gott föredöme!) kan ta en bild av skylten och publicera den här, så vi kan slita tvisten?
Har nu hittat ytterligare information på http://sten25.tripod.com/slotts_parken.htm enligt följande:

"Minnessten Slottsparken. Det fruktansvärda bombnedslaget den oktober 3 1940. Minnessten markerar platsen för den stora kratern som uppstod vid explosionen. Skador orsakade av bombsplittret kan ännu kännas på undersidan av parkbrons metallräcke,'. Ytterligare två [2] bomber vid samma tillfälle i norra delen av Slottsparken, lyckligtvis kom ingen till skada i dessa bombnedslag. Mer information om denna händelse kommer..."

"varjag" beskrev den 23.8.-03 på denna tråd händelsen så här: "I Slottsparken hamnade en bomb och en fastighet i närheten fick små skador.En påträffad utbränd lysbomb med vidhängande fallskärm och en bunt flygblad på tyska tydde på att ursprunget var brittiskt. Engelsmännen nekade kategoriskt men erkände efter noggrann undersökning att en Whitley-bombare som deltog i bombanfall mot Stettin av misstag fällt delar av lasten över Skåne' - och saa var det med den saken".

Händelsen nämns även i boken "Jag minns mitt 40-tal" av Berndt Egerbladh, om året 1940, sid. 24: "Även engelska flygplan fällde bomber över Sverige. I oktober drabbades Malmö och Kockums varv var nära att träffas".

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 3 april 2004, 20:42

Hittade det här om tyska V2 som slagit ner i SVerige.

http://www.df.lth.se/~triad/rockets/
http://www.df.lth.se/~triad/rockets/backebo.html

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

ha

Inlägg av -vils- » 21 april 2004, 12:36

Inte en chans att de släppte bomber i stockholm eller i sverige överhuvudtaget för att pressa sverige. Aldrig. Använd förnuftet! Det hade varit en direkt krigshandling och sverige hade garanterat gått emot ryssarna och förklarat krig om så varit fallet.

Jag lovar och svär att det SISTA som ryssarna ville var att Sverige skulle vända sig emot ryssarna, de var mycket väl medvetna om denna risk och hade under hela andra världskriget pågående diplomatiska handlingar med sverige att få oss ur finland och dess hjälp. Glöm inte att Rysslands problem med finland (som de själva försatte sig i) var långt större än de vågat drömma mardrömmar om. Svenskt försvar var om inte bättre åtminstonde fullt lika kapabelt som finlands. Gissa varför ryssarnas krig mot finland avslutades utan total erövring både 1940 samt 1944.

Den som sådde teorin om denna spion och att bombingarna skulle ha ett samband vet garanterat inte vad han pratar om, eller så är han direkt ointelligent. Visst, en intressant teoretisk vinkling, men den faller ju direkt.

Vad gäller felnavigering tycker jag det låter väldigt logiskt och definitivt mycket möjligt. Speciellt nybörjar besättningar hade en tendens att felnavigera åt pepparn.

8O

Oden72
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 april 2004, 10:23
Ort: Sweden

Inlägg av Oden72 » 13 maj 2004, 08:49

Min morfar var befäl inom militärpolisen under ww2. Minns en historia som han berättade från den tiden. Problemet är bara att jag inte minns exakt vad han berättade.

Hur som helst så fick de order att storma förläggningarna där balterna bodde. Han sa att de fått information att orderna kom för att Ryssarna hade (och det är här jag tyvärr inte minns exakt vad han sa, vilket är det mest intressanta i historien.) flygbombat Sverige och om inte vi lämnade ut balterna skulle de bomba Stockholm. (vart de hade bombat sa han aldrig, men det kan också vara så att han sa att de hotat med att bomba och inte hade gjort det medvetet än. Men jag är säker på att han sa något om att de fått information att Ryssen hade hotat om att bomba Sverige. Vet dock inte om det bara var den information de fick från överordnade som var rädda att Ryssen skulle göra det eller om ett sådant hot verkligen hade uttalats.)

När de väl stormade förläggningarna berättade han att flera skadade sig själva medvetet för att förhindra att de skulle utlämnas om de var allvarligt skadade. Han berättade om en person som högg sig ordentligt i benet.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 13 maj 2004, 09:02

Baltutlämningen skedde ett tag efter krigsslutet, så varför skulle Sverige bombas just då? En synnerligen otrolig skröna, som du kan glömma.

Oden72
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 april 2004, 10:23
Ort: Sweden

Inlägg av Oden72 » 13 maj 2004, 15:25

Ja, det har ju inte fallit en bomb i världen sedan ww2 var slut. Så då kan det ju inte fallit någon i Sverige. Som jag sa var jag inte säker på om det var ett hot om det eller om det fallit. Tycker dock inte ditt resonemang var 100%-igt.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

.

Inlägg av -vils- » 9 juni 2004, 10:46

Oden72 skrev:Ja, det har ju inte fallit en bomb i världen sedan ww2 var slut. Så då kan det ju inte fallit någon i Sverige. Som jag sa var jag inte säker på om det var ett hot om det eller om det fallit. Tycker dock inte ditt resonemang var 100%-igt.
Finns det 100%-iga resonemang? :)

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: .

Inlägg av Stilleben » 10 juni 2004, 08:07

-vils- skrev:
Oden72 skrev:Ja, det har ju inte fallit en bomb i världen sedan ww2 var slut. Så då kan det ju inte fallit någon i Sverige. Som jag sa var jag inte säker på om det var ett hot om det eller om det fallit. Tycker dock inte ditt resonemang var 100%-igt.
Finns det 100%-iga resonemang? :)
Ja, det är nog 100% att Sverige inte bombades av ryssarna för att få balterna utlämnade, viket ju skedde i januari 1946. Inte heller är det vidare sannolikt att något hot om detta förekom. Senast Sverige av misstag bombades av ryssarna var f.ö. i februari 1944.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 4 augusti 2004, 20:40

Dubbeltryckt, tas bort. Se nedan!
Senast redigerad av 2 Stilleben, redigerad totalt 10 gång.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 10 oktober 2004, 13:33

Stilleben skrev:Nedanstående är hämtat ur Terje Fredhs bok "Flyg och Flyktingar 1939-1945", som jag omnämnt på annan plats.

Sid. 25: "Den 28 december 1941, kl. 19.30 flög ett okänt plan över Stenungsund. Planet fällde bomber mot terrängen söder om Ucklums kyrka. En bomb slog ner 300 meter från lantbrukare Johan Olsson-Dals bostadshus, som fick stora skador".

Sid. 30: Handlar om att ett och annat engelskt plan troligen tog fel på Sverige och Norge 1945.

"Under januari var två engelska plan på väg från Tyskland, när de över Koster avlossade luftvärnsgranater som tände eld på terrängen".

Luftvärnsgranater?

Men vidare: "Samma månad flög tre engelska plan över Bohuslän, när de vid Kusberget vid Hällevikstrand fällde två bomber, som var kvar från en bombraid mot Tyskland. Inga större skador uppstod".

Och den märkligaste episoden, sid. 29, som omtalar att en aprildag 1945 gick ett vedlastat godståg kl. 06.00 från Strömstad med mål Uddevalla. En timme senare var tåget i Skee.

Plötsligt såg man ett flygplan på låg höjd. I nästa sekund började kulorna att smattra över Skee järnvägsstation. Ett splitter träffade eldaren Sven-Olof Wallin i ansiktet och blodet sprutade ur såret. Skadan var dock inte allvarlig. Plattformen perforerades av fem mm spårljusammunition. Andra skott träffade lokets asktub, fyrboxen, rundpannan och några väggskåp. Samt var godsvagnarna perforerade med engelska kulor. Tåget kunde dock efter några timmar fortsätta, sedan det befunnits att ångpannan trots allt hållit.

Senare blev det klart att det engelska planet beskjutit stationen av misstag, meningen var att det skulle angripa ett tåg som gick på den norska linjen Kornsjö-Halden, som bara låg någon mil från Skee. Efter beskjutningen beslutade SJ att alla järnvägsstationers tak skulle ha en målad svensk flagga, men strax efter kom krigsslutet.
Det finns en möjlighet att tidpunkten enligt ovan, april 1945, missuppfattats.

Klipper ur webbsidan http://www.shf.home.se/aterblick.html som förefaller ge annan (och sannolikare?) datering för händelsen, kanske omkring 1940-41 :

"Beredskapsminnen. Så inledde Einar Wollding sitt föredrag den 6 februari på Frälsningsarmén en för kvällen tillfällig möteslokal. Hitler kom från Österrike, med talets gåva pratade han till sig makt och 1933 hade han tagit sig titeln Rikskansler. Han utnyttjade Rehnområdet som tilltänkt fabriksområde för vapentillverkning. 1938 intog Hitler Österrike, 1 september 1939 intogs Polen och nu startade 2:a Världskriget. Under detta krig beräknas ca 30 miljoner människor ha stupat. I Sverige infördes ransoneringskort som fanns ända fram till 1949. Einar jobbade vid denna tid som lokförare i Göteborg. 9:e april 1940 intogs Danmark och Norge, nu blev Einar inkallad och fick omgående inställa sig vid I 17 i Uddevalla. I samband med inryckningen i Uddevalla sköts ett tyskt plan ned som passerade lågt flygande över staden. Någon dag senare blev de beordrade till att vakta gränsen mot Norge vid Håvedalen. De transporterades till Skee och sedan fick de marschera till Håve. Ständigt flög det tyska plan över dem och stundtals blev de beskjutna och de fick besvara med den utrustning de hade. De fick bo i tält men Einar och sergeanten bodde hos Ida på Mellegården. Näsinge flygplats hade av bönderna runt om fyllts med redskap, vagnar höräfsor, plogar och harvar ja allt som gick att täcka fältet med. Einar berättade vidare att av 5 års krig låg han totalt 24 månader i fält. Ibland hann han bara hem för att efter några veckors arbete åter bli kallad till Håvedalen. Vid ett tillfälle besköts ett tåg vid Skee av engelskt flyg, de trodde det var ett tyskt vapentåg. Något senare under kriget mitt i vintern 1941-42 blev Einar och hans mannar beordrade att ta sig till Hökedalen . Det var 35 grader kallt och meterdjup snö och de skulle förflytta sig 7 km med packning och vapen. Till sin hjälp hade de en häst och släde. De fick inställa sig hos major Uggla som hänvisade dem till att bevaka gränsen vid Kornsjö. Bevakningen skedde från en bunker som nyligen byggts och i övrigt fick de bo i en ”beslagtagen stuga”. Här blev nu Einar ”Vilde Wollding”, han smugglade nu konstant (som han själv sa) och det var bl.a. kaffesurrogat, te, socker och kryddor. Den mesta delen av smugglingen skedde vid Vassbotten. Det var vid dessa tillfällen som Einar träffade sin fru. De hade en större sten i mitt i älven som sitt Ingenmansland där de träffades. I slutet av kriget kunde de även prata och byta varor med ”tyska” soldater som egentligen var äldre tjeckiska hemvärnsmän. I slutet av kriget flydde Einars norska flickvän till Sverige och tog sig till Ed och sedan till Göteborg och till Einar. Detta var en lite del av ett lättsamt timslångt fördrag om beredskapsminnen, Einar kunde talat länge om denna tid och kanske får vi höra mer av den 84:årige ”unge mannens” beredskapsminnen. Mycket intressant var det!!! Ni som inte kom missade något!!!! Nedtecknat av /Ulf H Hansson "

Skulle vara intressant att få tidpunkten och ytterligare omständigheter klarlagda. Det talas otvetydigt i Terje Fredhs bok om "en aprildag 1945". Det står vidare att det engelska planet "hade order att på hemresan från bombning i Tyskland, angripa tåg som gick på sträckan Kornsjö-Halden, som bara låg någon mil från Skee", vilket inte gör det hela mera begripligt. Så ytterligare uppgifter behövs!
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 12 gånger.

Sommar
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 mars 2005, 22:47
Ort: Sverige

Re: Bomber över Sverige

Inlägg av Sommar » 21 mars 2005, 23:29

Stilleben skrev: Betr. Karlskrona-incidenten har tidigare saknats både datum och detaljuppgifter, utom att bomfällningen utförts över Verkö ganska nära det centrala Karlskrona, samt bomberna skulle ha fällts av ett brittiskt plan.

Glädjande nog har händelsen beskrivits i Marinmuseums årsbok 2002, i samband med kustartilleriets nedläggning nyligen i Karlskrona.

"Natten mellan den 28 och 29 april 1943 väcktes Karlskronaborna av ett starkt motorbuller från ett flygplan följt av 8-10 kraftiga detonationer.---Nästa morgon visade sig att främmande flygplan flugit in över Verkö och där fällt ett antal sprängbomber.----gropar på 5-10 meters diameter och 1-2 meter djup (stenig och hård mark). På splitterdelar fanns inskriptioner med ryska bokstäver, varför det förmodades, att det varit ryska plan som låg bakom. Ryska myndigheter förnekade emellertid detta. Den militära undersökningen, varför luftvärnet inte öppnat någon eld, kunde konstatera att flygplanet varit utanför luftvärnets räckvidd".

En rysk bombfällning alltså av ett troligen vilsekommet plan.

Hej,

För de som känner till geografin och försvaret av Karlskrona kan det tyckas mycket uppseendeväckande. Verkö ligger mitt i Karlskrona fästning ca 2 km från Örlogshamnen. Definitivt innom räckhåll för det luftvärn som fanns.

Luftförsvaret var väl utbyggt på såväl kringliggande öar som runt örlogsbasen. Jag vet inte varifrån planet kom men det måste hur som helst ha passerat flertalet försvarsanläggningar för att nå Verkö. Dessa bomber kunde lika väl ha hamnat i örlogshamnen och skadat en stor del av flottan.

”Brända tomten” som nedslagsplatsen fortfarande kallas, pga den mindre skogsbrand som bröt ut, ligger nära bebyggelse och för några nära boende blev det en mycket traumatisk upplevelse. Fragment av bomberna har visats på museum i Karlskrona men i övrigt har inte mycket hörts om incidenten.

Jag gissar att detta måste ha varit en mycket pinsam historia för försvaret...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 maj 2005, 13:25

Här har jag väntat och väntat - och väntat i sju veckor - på svar?

Stilleben - Var är Du?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 11 maj 2005, 15:48

varjag skrev:Här har jag väntat och väntat - och väntat i sju veckor - på svar?

Stilleben - Var är Du?
Väntat på svar? Ang. bombningen av Karlskrona? Men jag har ju inget att tillägga, det är nog riktigt efter vad jag också känner till om Karlskrona och som Sommar skriver!

Av större intresse vore om någon kunde klargöra angående Skee-incidenten med de egendomliga omständigheterna. Inträffade detta i april 1940 eller april 1945 är ju också frågan. Då är det ju för 65 eller 60 år sedan, så det borde ju ha skrivits någonting om det.

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 15 april 2006, 20:06

I boken HEMLIGT KRIG av Jukka L Mäkelä utgiven 1966 finns förklaringen till de bomber som föll över Stockholm, Strängnäs m fl platser 22 feb 1944. Orsaken var helt enkelt felnavigering och för att komma hem lättade man på lasten.

ADD är sovjetiska strategiska bombflyget vilkas radiosignalering avlyssnades av finska radiospaningen. Krypteringen hade knäckts så meddelanden kunde tydas.

Utdrag ur boken:

Bomber mot Stockholm

Den 22 februari 1944 på kvällen tjöt larmsirenerna även i Stockholm. Några ensamma plan uppenbarade sig över staden och fällde ett par bomber över Eriksdalslunden i Stockholm. Saltsjö-Järla, Södertälje Södra, Strängnäs m.fl. Ingen människa skadades, och de materiella skadorna var obetydliga. På bombskärvorna stod det ryska bokstäver, visste tidningarna att berätta. Samtidigt bombarderades även Åbo och Åland.

Nästa dag förklarade den sovjetiska beskickningen i Stockholm indignerat att alla påståenden om att sovjetiska plan skulle ha fällt bomber över staden var fullkomligt grundlösa. Det var en provokation av finländska eller tyska flygare.

I Sverige var man givetvis mycket upprörd över denna neutralitetskränkning och snart började de mest egendomliga tolkningar av händelsen att cirkulera. Vilda teorier såg dagens ljus ännu långt efter kriget. Den vildaste av dem framfördes i en artikel i den svenska veckotidningen Se. Bombningen påstods ha ett samband med spionaget. Man hade nämligen kort före intermezzot i Sverige arresterat en svensk som var agent för Sovjetunionen och bombningen skulle alltså ha varit det ryska svaret på detta. Artikelförfattaren ägde tydligen inte någon mera ingående kännedom om spionage. Ingen stat vill i allmänhet kännas vid en gripen spion, allraminst göra det på ett så uppseendeväckande sätt som genom ett flygbombardemang.

I själva verket förhöll det sig så, att ADD dagen före denna februarikväll under kriget hade hållit på med att förbereda ett anfall.

Radiotrafiken var livlig och finländarna kunde därav sluta att betydande styrkor skulle sättas in i anfallet. Ett väderspaningsplan startade från Leningrad och flög västerut över Finska viken. Målet konstaterades inom kort vara Åbo, som också hade varit föremål för en spaningsflygning kort dess innan. I skydd av kvällsmörkret startade 220 bombplan från sina baser när de kommit i linje med Tytterskär kunde de följas av finländska radarstationer. Väderleken hade emellertid förändrats snabbare än fienden räknat med och över inloppet till Finska viken tvingades ett tjugotal plan att vända om.

Orienteringssvårigheterna ökade. Kustbatteriernas och de i Åbo skärgård befintliga krigsfartygens spärreld kan också ha vilselett fienden. De flesta bomberna föll nämligen utanför Åbo. Inom själva staden föll bara 15 bomber.

Över målområdet eller dess närhet kom bara ett hundratal fientliga plan. Resten irrade i spridda formationer över ett stort område i sydvästra Finland och Åland. Några förirrade sig in på svenskt område, vilket under de rådande förhållandena egentligen inte var att undra på. De ryska planen letade efter målet så länge deras bränsleförråd räckte men tvingades så småningom vända åter till sina baser. Före återfärden lättade planen sina bomblaster.

Vad som hände den kvällen hade sålunda ingenting med gripandet av någon spion i Sverige att göra. Det var fråga om andra ting - att tvinga Finland ut ur kriget.

Användarvisningsbild
Kilroy
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 december 2005, 22:22
Ort: Höganäs

Inlägg av Kilroy » 27 maj 2006, 20:59

Intressant

Skriv svar