Information: Bomber över Sverige

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Bomb(erna) i Kungsparken, Malmö

Inlägg av varjag » 23 augusti 2003, 12:29

Stilleben skrev:Uppgiften om bomberna i Malmö är fullständigt ny för mej, men återfinns på webbsidan http://www2.orebro.se/skolor/lillanssko ... _alag3.htm . Det skulle röra sig om EN mindre bomb. Men eftersom jag aldrig hört talas om det och jag inte hittat någon annan länk eller andra uppgifter om det tvivlar jag på uppgiften. Något datum finns heller inte angivet i länken, annars hade man kanske kunnat kontrollera i samtida tidningslägg. Någon som vet något om detta?
Jag tror mig till slut ha vaskat fram sanningen här; 'fraan vanligen välunderrättat håll' erfar jag att fällningen skedde natten 2-3 oktober 1940. 'I Slottsparken hamnade en bomb och en fastighet i närheten fick små skador.En påträffad utbränd lysbomb med vidhängande fallskärm och en bunt flygblad på tyska tydde på att ursprunget var brittiskt. Engelsmännen nekade kategoriskt men erkände efter noggrann undersökning att en Whitley-bombare som deltog i bombanfall mot Stettin av misstag fällt delar av lasten över Skåne' - och saa var det med den saken.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Bomber över Sverige

Inlägg av Stilleben » 27 augusti 2003, 16:26

Marcus Wendel skrev:De sovjetiska bombningarna av Sverige under kriget har diskuterats ett par gånger här (och även i mina andra forum) och därför tänkte jag sammanställa information om dessa händelserna och lägga ut på sidorna.
Lägg in den information ni har i ämnet här i denna tråden, tackar./Marcus
Det här har blivit en sammanställning av som det verkar, SAMTLIGA utländska bombfällningar av Sverige under WWII, vilket kanske inte var Marcus mening.

Men jag tror att han liksom jag nog tycker att ämnet är väldigt intressant. Jag har därför verkligen bemödat mig, liksom några andra, att ta fram så många uppgifter som möjligt om det.

Jag tror faktiskt att samtliga 15-talet incidenter med ett 35-tal bombade orter, nu blivit beskrivna bl.a. genom forskning i tidningsarkiv, det skulle förvåna mig om det kunde finnas fler.

Däremot saknas i några men inte så betydelsefalla fall närmare uppgifter, som den 1943 utanför Karlskrona.

Det är då intressant att konstatera att samtliga bombfällningar gjorts av vilsekomna brittiska (efter vad jag nu kan se inga amerikanska!) och sovjetiska plan, medan tyskarna faktiskt inte gjort sig skyldiga till en enda!

Men tyskarna har å andra sidan, vilket jag tycker skall medräknas i sammanställningen, genom kulspruteeld från ett flygplan dödat en svensk värnpliktig i gränsområdet kring Riksgränsen i april 1940, samt skjutit ner ett svensk flygplan utanför Sölvesborg i april 1945, varvid föraren omkom. Se betr. det senare viewtopic.php?t=6958 .

Följande ur den för detta ämne innehållsrika webbsidan Kronologi över flyget i Sverige 1940-49 http://www.sff.n.se/kronologi/1940-1949.PDF

"1944, 14 maj: En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 Nyköping skjuts ned av två tyska Messerschmitt Bf 109 utanför Baltikum.
En ur besättningen omkom, medan de övriga tre togs till fånga på en tysk lastångare. Svenska protester 27 maj 1944 mot aktionen, som utspelades på internationellt vatten, ledde till att de tre fick återvända till Sverige via Berlin.
1944, 15 maj: En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 Nyköping försvinner under spaningsflygning över det område, där nedskjutningen den 14 maj skedde. Tyskarna förnekade all inblandning, men flyktingar från Baltikum berättade senare, att tyskt jaktflyg hade skjutit ned det svenska flygplanet. Besättningen återfanns aldrig.
1944, 23 maj: En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 baserad på F 7 Såtenäs försvinner vid flygning över Kattegatt
- Skagerack. År 1951 återfanns vraket väster om Anholt av danska fiskare; det uppvisade brand- och skottskador".

En annan allvarlig incident är den som hände strax före krigsslutet i Skee, där ett järnvägståg blev beskjutet av ett brittiskt flygplan med materiella skador och en lättare personskada som följd. Just denna incident, beskriven på denna tråd sid. 2 och som jag aldrig tidigare har hört talas om, är enligt min mening i behov av att närmare utredas. Förklaringen, att det engelska flygplanet egentligen skulle beskjuta ett tåg i Norge några mil därifrån, är väldigt egendomlig.

Den värsta incidenten då!

Ja, enligt min mening förutom de ryska bomberna över centrala Stockholm i feb. 1944, den ryska bombningen av sommarstaden Borgholm på Öland den 24.7. 1942 strax efter midnatt, där det var ett under att ingen människa skadades (sid. 2 denna tråd). Bomber föll även i omedelbar närhet av Solliden, och det var rena turen att kronprinsparet inte var där just då.

Sedan är att nämna att ungefär ett 20-tal utländska plan sköts ner av svenskt luftvärn och i ett fall av flyg under krigsåren. Vid ett av tillfällena störtade det tyska planet på en svensk värnpliktig som omkom. Den dramatiska händelsen vid Sövdefältet i Skåne i april 1944, där även ett amerikanskt plan sköts ner, är beskriven på viewtopic.php?t=4848&postdays=0&postorder=asc&start=0 (där det även finns en enklare tabell över nedskjutningarna under krigsåren). Dock bör det anmärkas att hundratals utländska flygplan, främst brittiska och amerikanska, störtade, kraschlandade eller nödlandade i Sverige under kriget, men att detta faktiskt var det enda fallet då någon på marken kom till skada.

Flammenwerfer
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 september 2003, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Flammenwerfer » 2 september 2003, 20:40

Jag vet inte det är sagt eller ens sant, men jag har läst någonstans att det även vid åtminstonde en gång varit så att allierade plan kommit över svenskt luftrum och släppt sina bomber i tron att det var en tysk stad, kommer inte ihåg vilken stad dock. Sedan bombades också Visby av ryska plan.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 2 september 2003, 21:21

Flammenwerfer skrev:Jag vet inte det är sagt eller ens sant, men jag har läst någonstans att det även vid åtminstonde en gång varit så att allierade plan kommit över svenskt luftrum och släppt sina bomber i tron att det var en tysk stad, kommer inte ihåg vilken stad dock. Sedan bombades också Visby av ryska plan.
Den bombade staden kunde vara Lund (någon annan finns knappast att välja på) men enligt ett inlägg här visste piloten ungefär var han befann sig och fällde bomberna där han trodde de kunde göra minst skada.

Har letat på Google efter uppgifter om bomber över Visby eller Gotland, negativt, någon som vet?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 september 2003, 21:38

Stilleben skrev:
Flammenwerfer skrev:Jag vet inte det är sagt eller ens sant, men jag har läst någonstans att det även vid åtminstonde en gång varit så att allierade plan kommit över svenskt luftrum och släppt sina bomber i tron att det var en tysk stad, kommer inte ihåg vilken stad dock. Sedan bombades också Visby av ryska plan.
Den bombade staden kunde vara Lund (någon annan finns knappast att välja på) men enligt ett inlägg här visste piloten ungefär var han befann sig och fällde bomberna där han trodde de kunde göra minst skada.

Har letat på Google efter uppgifter om bomber över Visby eller Gotland, negativt, någon som vet?
Ereyk som kommer från Lund nämnde bombningrna av Lund för ett tag sedan och att han visste vilka byggnader som blev skaddade. Ser han denna tråden så får vi väl hoppas han skriver något.

/Anno

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 2 september 2003, 22:37

Anno skrev:
Stilleben skrev:
Flammenwerfer skrev:Jag vet inte det är sagt eller ens sant, men jag har läst någonstans att det även vid åtminstonde en gång varit så att allierade plan kommit över svenskt luftrum och släppt sina bomber i tron att det var en tysk stad, kommer inte ihåg vilken stad dock. Sedan bombades också Visby av ryska plan.
Den bombade staden kunde vara Lund (någon annan finns knappast att välja på) men enligt ett inlägg här visste piloten ungefär var han befann sig och fällde bomberna där han trodde de kunde göra minst skada.

Har letat på Google efter uppgifter om bomber över Visby eller Gotland, negativt, någon som vet?
Ereyk som kommer från Lund nämnde bombningrna av Lund för ett tag sedan och att han visste vilka byggnader som blev skaddade. Ser han denna tråden så får vi väl hoppas han skriver något.

/Anno
Det var ett hus som ligger nära järnvägen vid Kung Oscars bro som drabbades, på den tiden var det stadsgränsen och det låg handelsträdgårdar norr om Kung Oscars väg (det område som heter Plantagelyckan) men som är bebyggt idag. Britterna, som var på väg tillbaka från ett uppdrag i Tyskland, skulle släppa resten av sin bomblast över Öresund hade de tänkt sig, de behövde bli av med lasten för att spara på bränsle. När de flög över Lund, som var helt mörklagt, trodde britterna att de flög längs med kusten. När de sedan såg handelsträdgårdarnas glastak reflekteras, trodde britterna att de flög över Öresund och släppte sina bomber rakt över dessa handelsträdgårdar.
Totalt 10 bomber släpptes, alla bomberna hamnade på växthusen utom en bomb, som träffade ett hus...
Bomben som träffade huset förstörde fasaden, och många som bodde där blev förvånade över att ytterväggen helt plötsligt saknades...
Förutom att flera handelsträdgårdar förstördes, sprängdes även nästan alla glasfönster i Lund och glasmästarna hade fullt upp med jobb för flera dagar framöver. Efter bombattacken infördes även nya, strängare regler, och alla växthus måste nu mörkläggas så att de inte skulle kunna reflektera ljuset till flygplanen nattetid.

Huset revs aldrig, utan renoverades efter kriget och den tidigare putsfasaden ersattes av fula eternitplattor men för ett par år sedan byggdes huset om igen och återfick sin tidigare putsfasad. Tyvärr har jag inga bilder på det, men i fall någon vill ha en guidning i Lund så kan jag peka ut vilket hus det är.

/Erik, alias Ereyk

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 september 2003, 22:45

Förutom att flera handelsträdgårdar förstördes, sprängdes även nästan alla glasfönster i Lund och glasmästarna hade fullt upp med jobb för flera dagar framöver. Efter bombattacken infördes även nya, strängare regler, och alla växthus måste nu mörkläggas så att de inte skulle kunna reflektera ljuset till flygplanen nattetid.
Använde man sig inte av tejp, som bildade ett kors, över glasfönstrena som i England?

/Anno

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 2 september 2003, 22:49

Anno skrev:
Förutom att flera handelsträdgårdar förstördes, sprängdes även nästan alla glasfönster i Lund och glasmästarna hade fullt upp med jobb för flera dagar framöver. Efter bombattacken infördes även nya, strängare regler, och alla växthus måste nu mörkläggas så att de inte skulle kunna reflektera ljuset till flygplanen nattetid.
Använde man sig inte av tejp, som bildade ett kors, över glasfönstrena som i England?

/Anno
Vet ej.
Det märkliga var att alla fönster måste täckas medan växthus inte omfattades från början, vilket gjorde att ljuset som reflekterades kunde misstas vara en sjö eller liknande då allt runtomkring var totalt mörkt.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 3 september 2003, 08:39

Vid ett av de svenska sammanträffandena med Göring de kritiska april-maj-dagarna 1940, då tyskarna krävde att få transportera krigsmateriel genom Sverige till Narvik, yttrande han bl.a. som ett ytterligare skäl för åtgärden: "Engelska flygare har redan nedkastat bomber i norra Sverige".

Jag har inte kunnat hitta något om detta och tror att yttrandet var osant, men någon som vet?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 4 september 2003, 09:33

Ereyk skrev: ----- Britterna, som var på väg tillbaka från ett uppdrag i Tyskland, skulle släppa resten av sin bomblast över Öresund hade de tänkt sig, de behövde bli av med lasten för att spara på bränsle. När de flög över Lund, som var helt mörklagt, trodde britterna att de flög längs med kusten. När de sedan såg handelsträdgårdarnas glastak reflekteras, trodde britterna att de flög över Öresund och släppte sina bomber rakt över dessa handelsträdgårdar.------
Tror inte att detta kan vara helt riktigt, eftersom jag inte kan tro att Lund eller det omgivande Skåne skulle ha varit mörklagt. Detta förekom möjligen någon gång under 1940. Tvärtom var Skåne och Sverige alltid väl upplyst för tala om för ev. inkräktare att de flög över neutralt område.

Detta också enligt personer från Öresunds-kusten, som själva från 1943 upplevde de många nattliga överflygningarna av hundratals brittiska bombplan, oftast under livlig eld från det svenska luftvärnet.

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 4 september 2003, 15:37

Nej, du har rätt det där med Öresund, det var jag som tänkte lite trögt när jag skrev inlägget. Britterna trodde på att de bombade en sjö när de släppte sin last över Lund. I stort sett alla bostadshus klarade sig med lättare skador, medan ett hus blev så svårt skadat att det fick totalrenoveras.

Citerar ur Lunds hemvärnsbataljon:
"Bomben över Lund" - en incident under 2:a världskriget.

"-När jag vände mig om, såg jag en bomb explodera i luften. Jag sprang 10 meter och kastade mig omkull", berättade rådhuskanslisten Gunnar Svensson.
"-Vänster vinge var belyst, troligen av en lanterna", ansåg trädgårdsmästare John Robert Nilsson.
"-Bombvisslingarna överröstade planet", mindes professor Torsten Gustafsson".

Citaten är hämtade ur den då sekretessbelagda utredning polismästare G Sandahl, Lund tillställde befälhavaren för Malmö försvarsområde den 24 november 1943.
Kl 21.00 den 18 november 1943 släppte ett bombplan en 450 kg minbomb och 150 St. sexkantiga stavbrandbomber över 17 växthus vid de Blockska trädgårdarna, som låg ungefär på Krematoriets nuvarande plats. Taket lyftes av deras garage. En vedlastad järnvägsvagn tog eld. Högspänningsledningen från Lomma slogs av, en verkstad började brinna. Tre höga cypresser skars av på mitten av splitter. Fönsterrutor trycktes in, vägg- och takputs föll ned. 200 fastigheter fick skador av något slag. I ett hönshus dog 100 höns. Men tuppen klarade sig, liksom en gris. Den senare dock med ett splitterskadat öra. "-Platsen ger en bild av nästan total förödelse" konstaterade polismästare G Sandahl på kvällen den 18 november.

En sammanställning av luftbevakningsrapporterna gav vid handen att planet från sydväst flugit in över Skåne norr om Malmö, därefter passerat norr om Lund innan det gjorde en sväng runt Ringsjön och åter passerade Lund varvid bomblasten fälldes. Efter bombfällningen kretsade planet runt ett slag innan det försvann mot Ystad, där det också besköts av luftvärnet och kl. 21.35 lämnade svenskt område.

Lunds Västra Hemvärnskompani 112:1 under ledning av Hemvärnschefen Målarmästare Gösta Laurin och Hemvärnsadjutant Gerhard Bendz (legendarisk Latinprofessor) och Tv-lärd samlade ihop brandbomber som inte exploderat. En av brandbomberna exploderade under röjningsarbetet för vilket två Hemvärnsmän fick medalj.

Man hittade bombkistan och kunde identifiera planet som brittiskt. Öriket ersatte Lundabor för krossat glas och andra skador av ett värde för 1 miljon kr. Bombplanet som var skadat efter en raid över Tyskland klarade sig hem till sin bas i England. Efter det att Kaptenen släppt sin återstående bomblast över vad han trodde var en "sjö". Men som visade sig vara ett 20-tal växthus i Lund.

Under andra världskriget omhändertog Hemvärnet 106 av de 421 eller drygt 25% av de flygplan från krigsförande som nödlandande i Sverige.
/Erik, alias Ereyk

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 4 september 2003, 16:08

Tack för tillrättaläggandet!

Ett intressant faktum, värt att omnämna till belysning av neutraliteten, är att det inträffade att brittiska flygpan över Öresund och en bit inne på svenskt område blev beskjutna av både tyskt och svenskt luftvärn. Men det svenska luftvärnet hade stränga order att sluta skjuta och belysa med strålkastare vid en viss vinkel mot Danmark då, enligt order, "samverkan ej får etableras".

Jeha
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 september 2003, 00:50
Ort: Hisingen Göteborg Västkusten

Inlägg av Jeha » 18 september 2003, 01:04

jag har hört att dom sovjetiska planen bara ville bli av med sina bomver så dom dumpade dom på sverige...hehe men det kanske e en myt vad vet jag, inte spelar det så stor roll, det blev ju inte några offer av dom

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 18 september 2003, 14:18

Faktiskt fick jag veta en sak när jag var på militärhistoriska arkivet i Stockholm (tror jag arkivet hette) med skolan. De ryska piloterna låtsades att de var tvungna att nödlanda, därför blev de inte nerskjutna av svenskt luftvärn. Sen som tack för att vi inte sköt dem, släppte de sina jävla bomber! :x

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 18 september 2003, 15:45

Ovan:
"De ryska piloterna låtsades att de var tvungna att nödlanda, därför blev de inte nerskjutna av svenskt luftvärn".

Nattetid?!?

Skriv svar