Information: Bomber över Sverige

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 6 april 2003, 19:01

Enligt en uppgift till mig skall ett engelskt bombplan ha fällt bomber över Werkö utanför Karlskrona någon gång under 1943 för att befria sig från bomblasten. Inga skadades. Närmare omständigheter och datum saknas än så länge och jag forskar f.n. efter detta, men kanske någon har upplysningar?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 9 april 2003, 12:59

Nyhet for mig, Stilleben - men forska garna vidare. Amnet ar laangtifraan fyllt annu. Halsningar, Varjag

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 15 april 2003, 12:09

Någon vecka efter den tyska invasionen av Norge flög ett tyskt plan in mot Vassijaure järnvägsstation i Norra Lappland som var bevakat av ett bepansrat tåg och luftvärn. Det svenska luftvärnet öppnade eld mot planet som besvarade elden. Efter att det tyska planet avlägsnat sig hittades den värnpliktige Sven Sjöberg allvarligt skadad, han fördes till Kiruna Sjukhus där han senare avled. Sjöberg blev den ende svenske soldat som dog av fientlig eld under beredskapsåren.

Några bomber släpptes visserligen inte vid det här tillfället men det faller ju ändå lite grann under det här ämnet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 15 april 2003, 13:53

Tack Rancid for att du introducerade incidenten vid Vassijaure. Flygplanet skall ha varit en av de sallsynta Do 26-flygbaatarna i den tyska arsenalen men vad jag vet fallde det inga bomber. Dornier 26 var ett rent transport-flygplan under operateion Weserübung ehuru bevapnat med ksp for forsvar. Fpl flyghojd vid incidenten har av pansartaagets besattning angivits som MYCKET laag - omkring 300 meter. Do 26 var en stor 4-motorig flygbaat och det forefefaller osannolikt att dess pilot i omgivningen av Vassijaure skulle ha tagit ned sitt fpl till saa laag hojd kan man kanske anta att de ovana svenskarna bedomde flyghojden mycket lagre an den egentligen var och att deras verkningseld 'blev darefter', Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 4 maj 2003, 08:45

Nedanstående är hämtat ur Terje Fredhs bok "Flyg och Flyktingar 1939-1945", som jag omnämnt på annan plats.

Sid. 25: "Den 28 december 1941, kl. 19.30 flög ett okänt plan över Stenungsund. Planet fällde bomber mot terrängen söder om Ucklums kyrka. En bomb slog ner 300 meter från lantbrukare Johan Olsson-Dals bostadshus, som fick stora skador".

Sid. 30: Handlar om att ett och annat engelskt plan troligen tog fel på Sverige och Norge 1945.

"Under januari var två engelska plan på väg från Tyskland, när de över Koster avlossade luftvärnsgranater som tände eld på terrängen".

Luftvärnsgranater?

Men vidare: "Samma månad flög tre engelska plan över Bohuslän, när de vid Kusberget vid Hällevikstrand fällde två bomber, som var kvar från en bombraid mot Tyskland. Inga större skador uppstod".

Och den märkligaste episoden, sid. 29, som omtalar att en aprildag gick ett vedlastat godståg kl. 06.00 från Strömstad med mål Uddevalla. En timme senare var tåget i Skee.

Plötsligt såg man ett flygplan på låg höjd. I nästa sekund började kulorna att smattra över Skee järnvägsstation. Ett splitter träffade eldaren Sven-Olof Wallin i ansiktet och blodet sprutade ur såret. Skadan var dock inte allvarlig. Plattformen perforerades av fem mm spårljusammunition. Andra skott träffade lokets asktub, fyrboxen, rundpannan och några väggskåp. Samt var godsvagnarna perforerade med engelska kulor. Tåget kunde dock efter några timmar fortsätta, sedan det befunnits att ångpannan trots allt hållit.

Senare blev det klart att det engelska planet beskjutit stationen av misstag, meningen var att det skulle angripa ett tåg som gick på den norska linjen Kornsjö-Halden, som bara låg någon mil från Skee. Efter beskjutningen beslutade SJ att alla järnvägsstationers tak skulle ha en målad svensk flagga, men strax efter kom krigsslutet.

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Sovjetiska bomberna över södra Stockholm

Inlägg av hans lindquist » 7 maj 2003, 13:04

Jag minns bomberna, som föll över Eriksdalslunden på söder i Stockholm i februari 1944. Man påstod att det var ett bombpaket av en typ som kallades "Molotovs brödkorg" vilket kanske förklarar spridningen.
Enligt tidningarna skulle det svenska luftvärnet inte ha agerat, vilket väckte kritik. Jag såg själv att lv-strålkastarna hade fångat in planet.
I närheten av mitt barndomshem i Hammarbyhöjden fanns ett luftvärnsbatteri. Grannarna påstod bestämt att batteriet öppnad eld mot det sovjetiska planet/planen, vilket emellertid förnekades av myndigheterna.
Nu till det anmärningsvärda:
Efter kriget utfördes en del dykarbeten i Värtan nära frihamnen. Då hittades ett störtat ryskt bombplan på havsbottnen. Dykaren Fälting (han som hittade regalskeppet Vasa) var på plats. Han har långt senare berättat om bombplansvraket och påstod då att folk från säkerhetstjänsten sekretessbelade fyndet.
Det är möjligt att regeringen, för att inte irritera relationerna med ryssarna, omedelbart sekretessbelade nedkjutningen 1944. Pjässervicen kan ha rapporterat att de faktiskt träffat planet. Moskva lär ändå ha förstått vad som inträffat och lärt sig läxan.
Om Fältings uppgifter är riktiga finns fortfarande ett ryskt bombplansvrak att bärga på havsbottnen i Värtan.
Något för flyghistoriskt intresserade amatördykare att bita i?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 7 juni 2003, 13:55

F 21 i Luleå har Flygets dag den 14 juni, har fått mig hemskickat en trycksak och där står följande.
14 jan 1940 kom kriget till Kallax och F 21. Ryska bombflygplan anföll Sverige, som trolig hämd för flyganfallen från F 19 (den svenska flygflottiljen i Finland) mot de ryska styrkorna som angrep Finland. Men det dåliga vädret blev räddningen. De ryska bombplanen hittade inte Kallaxfältet, utan släppte istället bomberna söder om Kallax by utan att orsaka några skador.
MVH

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 7 juni 2003, 15:03

En artikel i Norrländska Socialdemokraten om bombningen av Pajala i februari 1940: http://www.nsd.se/index.php?artikel=85334&option=13

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 8 juni 2003, 16:22

Finns det inte en film om bombningen i pajala? Och i såfall va heter denna film?

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 14 juni 2003, 01:49

Mainstorm skrev: Så pantade var nog inte de ryska flygarna att de tror sig vara över Åland när de släpper ett antal bomber rakt över regementet i Strängnäs, så förklaringen "felnavigering" är i alla fall något jag själv strukit för länge sedan. En intressant intervju med ett ögonvittne som skadades av Strängnäsbombningarna - samt en hel del intressant info runt Sidorenko och Molotov vid just denna tidpunkt - går att köpa från Sveriges Radio ( "När Ryssland bombade Sverige. Historien om en rysk spion.", Vetandets Värld, 2000-03-28 ).
Enligt flera finska historieböcker berodde bombningarna av Stockholm 1944 på att de första ryska planen i "flocken" mot Åland lyckades träffa elektricitetsverket i Mariehamn med följden att hela Åland blev svart (vilket är ett faktum - elverket träffades av flera bomber). Efterföljande plan såg bara ljusen från svenska sidan - Stockholm - och flög dit. Jag vet flera böcker som beskriver händelseförloppet på detta sätt.

/Patrik

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 28 juli 2003, 12:23

Stilleben skrev:Uppgiften om bomberna i Malmö är fullständigt ny för mej, men återfinns på webbsidan http://www2.orebro.se/skolor/lillanssko ... _alag3.htm . Det skulle röra sig om EN mindre bomb. Men eftersom jag aldrig hört talas om det och jag inte hittat någon annan länk eller andra uppgifter om det tvivlar jag på uppgiften. Något datum finns heller inte angivet i länken, annars hade man kanske kunnat kontrollera i samtida tidningslägg. Någon som vet något om detta?

Jodå mitt inne kungsparken finns ett litet plakat att här föll en bomb och lite länge bort två till
där står även datum vilket jag glömt bort men det förmodligen 40-41 men inte från vilket land planet var ifrån men troligtvis var det allierat eftersom ett antal bombplan kraschade i den skånska myllan och piloterna blev fast här till malmöflickornas förtjusning
mvh ola

Användarvisningsbild
Sergeant Pepper
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 augusti 2003, 08:59
Ort: Lund

Var i Lund?

Inlägg av Sergeant Pepper » 14 augusti 2003, 11:05

Stilleben skrev:Den 18 november 1943 fälldes bomber över Lund av engelska plan som jagades av tysk nattjakt. Materiella skador men inga skadade eller dödsoffer.
Var i Lund släpptes dessa bomber?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Var i Lund?

Inlägg av Martin Lundvall » 14 augusti 2003, 14:55

Sergeant Pepper skrev:
Stilleben skrev:Den 18 november 1943 fälldes bomber över Lund av engelska plan som jagades av tysk nattjakt. Materiella skador men inga skadade eller dödsoffer.
Var i Lund släpptes dessa bomber?
Jag har för mig att de släpptes i ett växthus. Detta då det brittiska planet trodde att reflektionerna i växthuset betydde att det var en sjö. Mer information finns säkert på stadsbiblioteket i deras Lundasamling eller så kan man beställa fram tidningar från UB (för er som inte är från Lund: UB=universitetsbiblioteket) och läsa tidningar från dagen efter då bomberna släpptes.

/Martin

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 14 augusti 2003, 20:46

Bomberna i Lund träffade ett växthus och skadade ett bostadshus, som ligger på Kung Oscars väg och fortfarande finns kvar. Huset klarade sig, med undantag för fasaden, som senare kom att ersättas med en av eternit tills man gjorde om huset för ett par år sedan, tror att det är putsfasad nu (som huset hade från början).
Britterna trodde mycket riktigt att de flög över vatten, de såg reflektionerna från växthusen och trodde att de flög över Öresund.

/Erik, alias Ereyk

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Var i Lund?

Inlägg av Stilleben » 15 augusti 2003, 08:02

Sergeant Pepper skrev:
Stilleben skrev:Den 18 november 1943 fälldes bomber över Lund av engelska plan som jagades av tysk nattjakt. Materiella skador men inga skadade eller dödsoffer.
Var i Lund släpptes dessa bomber?
På sid. 184-186 i "Nya Fronter" som handlar om krigsåret 1943 (Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek) beskrives incidenten och skadorna utförligt.

Ang. själva incidenten har jag tidigare citerat, här citerar jag ang. skadorna:"Redan en kvart över nio på kvällen meddelade SJ:s trafikchef och stationsinspektören i Lund att ett främmande flygplan flög in över staden på låg höjd och fångades in av tre strålkastare. Flygplanet fortsatte in norrut över bangården där det fällde ungefär 50 brandbomber. Som genom ett under orsakades ingen större skada på vare sig människor eller materiel "utan endast ett par smärre tågförseningar" . Sydkrafts transformatorstation i Lund träffades av två sprängbomber och dessutom landade en blindgångare. Vid Kävlingevägen i stadens utkant slogs en stor krater upp av en sprängbomb (bild från detta ?), medan lufttrycket sprängde ett 1000-tal fönsterrutor ända in till stadens centrum och dessutom förstörde flera växthus".

Skriv svar