Information: Bomber över Sverige

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Mainstorm
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 augusti 2002, 14:57
Ort: Suecia

Inlägg av Mainstorm » 3 oktober 2002, 16:29

Vassili Sidorenko hette den sovjetiske spion som greps för ganska exakt 60 år sedan (sept -42). Brottet var spionage och HDs dom blev 12 års straffarbete.

Sidorenko skall ha släppts mindre än en månad efter bombningen. Enligt Harald Norbelie så tidigt som 3 dagar efter denna (Gata Upp & Gata Ned, Rabén Prisma, 1997, sid 124-126).

Så pantade var nog inte de ryska flygarna att de tror sig vara över Åland när de släpper ett antal bomber rakt över regementet i Strängnäs, så förklaringen "felnavigering" är i alla fall något jag själv strukit för länge sedan. En intressant intervju med ett ögonvittne som skadades av Strängnäsbombningarna - samt en hel del intressant info runt Sidorenko och Molotov vid just denna tidpunkt - går att köpa från Sveriges Radio ( "När Ryssland bombade Sverige. Historien om en rysk spion.", Vetandets Värld, 2000-03-28 ).
Senast redigerad av 1 Mainstorm, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 3 oktober 2002, 18:04

Patrik skrev:
Jonteman skrev:På den dokumentären sa dom att ryssarna bombade Sverige för att vi skulle släppa en rysk spion!
Med tanke på TV 4:s tidigare brist på källkritik när det gäller dokumentärer (tänker främst på Svenskarna som stred för Hitler) så måste jag nog säga att kanalens dokumentärer har låg trovärdighet för mig.
Nu såg jag inte programmet ifråga, men vad jag förstår så var bombningarna av Sverige knappast något som orsakade allt för mycket skada och berodde främst på felnavigeringar.
Om nu ryssarna ville ha en spion utlämnad måste det funnits mycket bättre sätt att hota Sverige än att skicka flygplan att bomba landet.
Håller med! dom sade i en dokumentär att Ju 87 Stuka hadde en toppfart på 160 km/h SKANDAL!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Pantade ryska bombflygare

Inlägg av varjag » 4 oktober 2002, 13:21

Mainstorm skriver; saa pantade var dom inte.....jag tror dom var det!Har har vi ett ryskt bombforetag - dar ingen som helst samling finns i angreppet, bomber draasar ned paa maafaa over ett stort geografiskt omrade - flygarna ser ljus (det ar ingen morklaggning) och 'i brist paa battre' - faller bomberna mot ljussamlingarna. De befinner sig nara gransen for sin rackvidd (det var troligast DB-3F bombplan) och maaste vanda om om de ville naa hemmabasen. Den har Sidorenko slapptes,uppenbarligen efter ryska paatryckningar - men vi faar inte glomma att krigets utgaang vid den har tiden var klar - och - att Sverige vid denna tid (tror jag) hade en utrikesminister som hette Östen Unden. Senare val kand som Öster Undfallande, for att faa honom att Undfalla,behovdes inga bomber - det rackte med en skarp 'not' till UD i Sthm.

Niklas Eriksson
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 september 2002, 23:42
Ort: Kalmar

Luftskydd

Inlägg av Niklas Eriksson » 8 oktober 2002, 19:55

Här kommer en fin gammal bild.

Ingen som känner igen sig från klassrummet? :roll:

Tyvärr syns inte hela beroende på scannern.

Eller rättare sagt ingeting syns just nu. Tror inte att jag har förstått det här redigt med "ladda upp bilder"
/Niklas

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 9 oktober 2002, 09:01

Använd 'add attachment' istället för img tagen

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 oktober 2002, 12:13

Stilleben skrev:Den 18 november 1943 fälldes bomber över Lund av engelska plan som jagades av tysk nattjakt. Materiella skador men inga skadade eller dödsoffer.
De materiella skadorna vid detta var tydligen de storsta i Sverige,orsakade av bombfallning - under kriget. Höjebro Smedja utanfor stan traffades av flera brandbomber och forstordes helt.Totala ersattningsbeloppet lar ha varit 1142000 kronor for samtliga skador i Lund m omnejd.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: bombningar i Sverige under avk

Inlägg av varjag » 18 oktober 2002, 13:35

trench skrev:var det bara januari 1940 Kallaxön Luleå, 21/2 1940 pajala och 22/2 1944 Eriksdal STHLM ?? Kan någon lista alla bombning i Sverige om det är fler än dessa tre?
Alla kan jag inte - men jag har hittat en till! 12.2.44 falldes ryska spräng- och brandbomber over Övertorneå och ett par tre utanfor Haparanda.Bortsett fraan ngn vagreparation - inga materiella eller personskador.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Sidorenko, UD och MOCKBA

Inlägg av varjag » 18 oktober 2002, 13:48

I relation till bomberna over Stockholms-trakten 22.2.44 sa sandes uppenbarligen fraan UD 'en skarp protestnot' till Moskva.
Moskva fornekade inte att bomber fallit 'men antog att dessa i saa fall fallts i provocerande syfte av finska eller tyska bomplan - for att tvinga Sverige till en "anti-Sovjetisk" haallning'. For den som lart sig lasa mellan 'TASS-raderna' ar det svaret ett medgivande och har inget att gora med kamrat Sidorenko. For si, saadan var/ar(?) den ryska utrikespolitiken.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Bombverkan i Stockholm 22.2.1944

Inlägg av varjag » 18 oktober 2002, 13:54

Luslasning av rapporterna ger vid handen att 'bilverkstaden paa Gräsgatan blev svaart skadad samt att Eriksdalsteatern (utomhusteater?) blev "fullstandigt förstörd"....'

Mainstorm
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 augusti 2002, 14:57
Ort: Suecia

Filmbilder

Inlägg av Mainstorm » 20 november 2002, 16:26

SVT har på en av sina köpvideor inkluderat en liten journalsnutt om verkningarna av bomberna över Eriksdalslunden. Filmsnutten dyker upp cirka 4 minuter in på bandet och är knappt 1 min och 50 sek lång. Den visar några krossade fönster och en skadad Eriksdalsteater.

Källa: "Århundradets Stockholmsvideo, del 6, 1944-1949", SVT/Jan Bergman Mediaproduktion.

Och nej, jag får ingen provision... :)

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 18 december 2002, 21:16

Jag skrev ovan:
"Den 18 november 1943 fälldes bomber över Lund av engelska plan som jagades av tysk nattjakt. Materiella skador men inga skadade eller dödsoffer".

Jag har dock inte hittat belägg för att planen eller planet verkligen jagades av týsk nattjakt, vilken uppgift jag bara har i minnet.

På sid. 184-186 "Nya Fronter"ur Svenskt Militärhistoriskt bibliotek som handlar om 1943 framkommer att det rörde sig om en ensam engelsk Lancasterbombare, vars färdväg noga följts av luftbevakningen. Det hade flugit in på svenskt territorium norr om Malmö och besköts vid 21.30-tiden över Ystad då det lämnade Sverige. Varför det strax innan fällde ett flertal bomber över Lund är ovisst, men de materiella skadorna, som beskrivs med foton i boken, blev rätt omfattande.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 27 januari 2003, 22:43

Har ett minne av att även Öland fått emotta ryska bomber under kriget. Det skämtades då om att de ryska flygarna möjligen läst fel på Åland och Öland. Sökte på Google under "Öland ryska bomber" och fick fram två webbsidor, tyvärr inte vidare detaljerade. Citerar från den ena:

(24.7. 1942)..." 60 år sedan. 1942 fälldes flera bomber av okända plan över Öland. Inga människor kom tillskada och de materiella skadorna var obetydliga. Vid ett av nedslagen påträffades fragment av en bomb med ryska bokstäver".

Någon som vet mer om detta?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 18 mars 2003, 15:23

Stilleben skrev:Har ett minne av att även Öland fått emotta ryska bomber under kriget. Det skämtades då om att de ryska flygarna möjligen läst fel på Åland och Öland. Sökte på Google under "Öland ryska bomber" och fick fram två webbsidor, tyvärr inte vidare detaljerade. Citerar från den ena:

(24.7. 1942)..." 60 år sedan. 1942 fälldes flera bomber av okända plan över Öland. Inga människor kom tillskada och de materiella skadorna var obetydliga. Vid ett av nedslagen påträffades fragment av en bomb med ryska bokstäver".

Någon som vet mer om detta?
Efter att ha tagit del av Ölandsbladet på biblioteket (mikrofilm) för den 25 och 28 juli 1942 kan sammanfattas:

2 flygplan flög vid midnatt över Öland och kl. 00.13 den 24 juli 1942 fällde ett, som det uppfattades två-motorigt plan, från hög höjd 8 sprängbomber (däribland en större minbomb), 2 brandbombsspridare och 2 lysbomber över Borgholm. Detonationerna skakade staden och krossade fönsterrutor där, gjorde stora krevadgropar och förstörde skog. Nästan alla bomberna hamnade i den s.k. slottsskogen, någon kilometer nordväst om det c:a 2 km söder om staden belägna kungliga slottet Solliden, där också en fönsterruta krossades. Slottet var för tillfället tomt på kungliga gäster men kronprinsparet (sedermera Gustav VI Adolf) och kungen (Gustav V) väntades dit 1 resp. 2 veckor senare.

Bombkratrar är fortfarande synliga vid gångvägen mellan Strand Hotel i Borgholm och Solliden, efter vad jag inhämtat.

Militären företog noggranna undersökningar av bombnedslagen och fann ett stort bombsplitter med rysk text, vilket föranledde en omedelbar svensk protest hos den sovjetiska regeringen.

Samma natt/dag bombades även nordöstra Tyskland av som det förefaller vilsekommet ryskt flyg och även på Bornholm föll ryska bomber.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 22 mars 2003, 13:01

Tack Stilleben for den kompletteringen. Jag tog fasta paa rapporten om tvaa (2) stycken 'brandbombsspridare' och fragmenten 'med ryska bokstaver. Brandbomsspridarna, var antagligen de sedan Vinterkriget valkanda 'Molotovs Brödkorgar' vilka egentligen bara var en stor plaatcylinder innehaallande latta brandbomber som kastades ut over ett storre omraade genom centrifugalkraften daa 'cylinderns' fenor bringade den i kraftig rotation. Efteraat ramlade plaatskalet till marken - och var saa stort att det finns anledning antaga att det var 'dom' (2 stycken) som aaterfanns med 'ryska bokstaver'. (Uppenbarligen hittades bagge och man undrar, forutom en torr rapport i ett stabsarkiv nagonstans, vad som hande med dem?)Eftersom luftbevakningen uppenbarligen den natten uppfattade 2 st flygplan och tvenne 'brandbombsspridare' rapporterades - forefaller det troligt att bägge flygplanen fallde sin bomblast over Borgholm daa dom har 'brödkorgarna' var väldigt skrymmande last och varje fpl. bara kunde medföra en var. Om dom var fullt laddade - och spridde lasten - upp till 200 x 2,5 kg's brandbomber var - borde hugade samlare kunna hitta rester an idag - av detta ryska anfall i myllan utanfor Borgholm. Varje överskott som Ölands Turistraad inkasserar p.g.a. detta tips - bor oavkortat doneras till Skalman.nu, Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 24 mars 2003, 07:10

Luftbevakningen fastställde att det rörde sig om överflygning av två plan. Att bägge planen fällde bomber verkar inte otroligt men vittnen uppger sig endast ha sett ett plan som störtdök och fällde bomber.

Borgholm var som vanligt under kriget fullt upplyst, men omedelbart efter "anfallet" beordrade militären mörkläggning av staden, vilken dock hävdes efter en halvtimme.

För något år sedan, i anslutning till 60-årsdagen av bombardemanget fanns i Ölandsbladet och Barometern intervjuer med folk "som var med" och där det gavs uppgifter om mera exakta platser för krevadgropar m.m. Jag har själv inte läst detta, men ölänningar på platsen samt redaktionen på Ölandsbladet kan lämna uppgifter.

Brandbomberna hamnade f.ö. i sankmark och anställde ingen skada.

Skriv svar