Information: Bomber över Sverige

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Arkivet
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 januari 2015, 16:43
Ort: Stockholm

Re: Information: Bomber över Sverige

Inlägg av Arkivet » 6 maj 2015, 17:11

I över 70 fall ( i 13 fall kom man aldrig fram till skälet) så släpptes det bomber vid eller innanför Sveriges gräns. Oftast på grund av nödlandnings-skäl. Men vid 11 tillfällen så har man jagats in på svenskt territorium av fiendeflyg och man "plötsligt skyndsamt sökt plats för landning å svenskt territorium (för undkommande av fientlig attack" slut citat.

Men visst så "råkade man tappa" några bomber vid mycket speciella tillfällen som kom att "på visst sätt komma påverka ..xx..beslut menligt" slut citat, läste jag från en krigsdagbok 1974 hos en gammal granne som satt inom viss specialförvaltning under WW II. Han hade att berätta om flera mord som skedde i tysthet i Sverige mellan olika länders agenter i Stockholm, Trosa, Gotland, Malmö, Strängnäs samt vid svensk-norska gränsen. Till nästa år kommer mycket att avhemligas och jag vet exakt var jag skall hämta dokumenten då jag redan då erhöll informationen om detta. Spännande blir skall ni veta.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5928
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Information: Bomber över Sverige

Inlägg av Sarvi » 6 maj 2015, 17:27

Tyska raketer över Sverige har behandlats ien annan tråd på forumet: viewtopic.php?t=291

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Information: Bomber över Sverige

Inlägg av sveahk » 7 maj 2015, 01:03

Arkivet skrev:... jag vet exakt var jag skall hämta dokumenten då jag redan då erhöll informationen om detta. Spännande blir skall ni veta.
Det låter väldigt "spännande" - kanske vi här på Skalman redan nu kan få ta del av dokument och ev. källor - luftslott är luftslott tills det bjuds på klar sikt...

Mvh

Hans K

Skriv svar