Information: Bomber över Sverige

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Stilleben
Stödjande medlem
Inlägg: 1756
Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
Ort: Halmstad

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav Stilleben » 01 nov 2009 20:00

Jackson Slate skrev:Jag har för mig att under kriget sköt svenskt luftförsvar ner två brittiska plan som flög över Sverige?

Har detta skett eller är det en myt?

Har också hört att RAF flera gånger kränkte svenskt luftrum genom att otillåtet flyga igenom det.
Se tråden "Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg", viewtopic.php?f=6&t=4848, där även nedskjutningar av brittiska och amerikanska plan behandlas.

Litet här också: viewtopic.php?f=26&t=10000

Användarvisningsbild
Stilleben
Stödjande medlem
Inlägg: 1756
Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
Ort: Halmstad

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav Stilleben » 27 nov 2009 19:02

Stilleben skrev:På sid.6 här har jag i ett PS skrivit : "Uppgifter i ovan angivna bok (Sveriges militära beredskap 1939-1945 alltså) om en bombning vid Helsingborg den 29 oktober 1940, gäller en fällning av sjöminor/magnetminor i Öresund och tydligen på svenskt vatten utanför staden. Sådan minfällning i Öresund förekom dock flera gånger under kriget "!

varjag skrev:----eftersom avståndet Hbg-Helsingör bara är c:a 4000 meter så fanns det bara svensk/danskt vatten emellan dom....och britterna var tvungna att kränka svenskt luftrum för att träffa seglingsrännan - ngt som svenskarna måste varit helt införstådda med.
------
Har du ngn uppgift om att man hittat fallskärmar med minorna? En del typer behövde en bromsskärm vid fällningen för att inte skadas vid nedslaget....mvh, Varjag


Ur boken "Utsatt Läge - Helsingborg under beredskapstiden, utgiven 2006. Erik Jönsson berättar om när han var inkallad på Ven, sid. 79-80:

Om överflygningarna: "Och sen flygningarna var det som saatan alltid. Dessa skulle också rap­porteras till luftskyddsbevakningscentralen i Malmö. Vi hade di­rektkoppling till dom.
Det var en jäävla överflygning när dom bombade Köpenhamn. Dom skulle bomba det som kallades för Shellhuset för där satt en massa fångar. Då var där överflygningar som saatan. Dom flög över Ven precis där vi satt. Ibland var där så många flygplan så man fick ha färdiga listor att fylla i. Man ringade in med cirklar så man slapp skriva själv.

Om de engelska minfällningarna: "För att dom inte skulle explodera så släppte dom minorna i stora, jävra fallskärmar. Sen flöt dom ju upp och då tog vi dom för det var fin juteväv. Sen hade vi det både till kläder och vi hade det i båtarna till presenning och allt möjligt.
När konvojerna kom så körde dom så jävla fort över magnet-minorna så dom exploderade akter om. Sen var vi där och plock­ade fisk. Där var massor med fisk som flöt upp för dom hade blivit bedövade".

Efter det att minor fällts i Öresund gick och svenska och tyska minsvepare ut och det hördes ofta undervattensexplosioner.

Men hur är det med den besynnerliga uppgiften att om båtarna med högsta fart for över magnetminorna, de kunde fås att explodera bakom dem!?! Någon sakkunnig här på området?

JohnT
Medlem
Inlägg: 1634
Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
Ort: Stockholm

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav JohnT » 27 nov 2009 19:54

Stilleben skrev:Men hur är det med den besynnerliga uppgiften att om båtarna med högsta fart for över magnetminorna, de kunde fås att explodera bakom dem!?! Någon sakkunnig här på området?

Min gissning:
Med en omagnetisk båt (t ex träbåt) så drar du ett magnetfältgenerande släp som får magnetminorna att explodera.

Om man står på land och inte vet hur det går till så ser det ju ut som båten är snabbare än minorna, explosionerna kommer ju akter om båten.

För att båtarna skulle vara snabbare än minutlösningen låter väldigt konstigt.

mvh
/John

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 40999
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav varjag » 27 nov 2009 21:51

med högsta fart


John T har alldeles rätt - ett magnetiskt svep bogseras akter om minsveparen, men någon högsta fart blir det aldrig tal om. Minsvepare är inga havens vinthundar - normalt framförs ett bogserat svep i blygsamma 4-6 knop, Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Stödjande medlem
Inlägg: 1756
Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
Ort: Halmstad

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav Stilleben » 01 okt 2010 18:14

På sid. 5 i denna tråd finns följande:
''"Natten mellan den 28 och 29 april 1943 väcktes Karlskronaborna av ett starkt motorbuller från ett flygplan följt av 8-10 kraftiga detonationer.---Nästa morgon visade sig att främmande flygplan flugit in över Verkö och där fällt ett antal sprängbomber.----gropar på 5-10 meters diameter och 1-2 meter djup (stenig och hård mark). På splitterdelar fanns inskriptioner med ryska bokstäver, varför det förmodades, att det varit ryska plan som låg bakom. Ryska myndigheter förnekade emellertid detta. Den militära undersökningen, varför luftvärnet inte öppnat någon eld, kunde konstatera att flygplanet varit utanför luftvärnets räckvidd".

HÄR YTTERLIGARE BOMBER ÖVER BLEKINGE!

Blekinge läns tidning hade den 23.9. 2010 en helsidesartikel "Bengt minns när bomberna föll över Stora Hammar".

Gården Stora Hammar är belägen vid havet ungefär 15 km öster från Karlskrona och söder om Jämjö. Det inträffade på kvällen/natten den 18 december 1944, då Bengt var 8 år gammal.

Över grannen till Stora Hammar "regnade det också ner en massa stavformade bomber med en längd av 25 centimeter. En av dessa brandbomber visade sig vara en Molotovbrödkorg, en slags plåtcylinder som innehållit de andra bomberna. Den vägde 35 kilo". En stor lada på denna gård brann ner och innebrändes ett antal får och grisar.

Det uppgavs senare många brandbomber också fällts mellan Hästö och Verkö och på flera andra platser som Torhamn, Ramdala m.m.

Det uppfattades som om det rörde sig om hundratals bombflygplan. Militären hade ett styvt jobb med att desarmera många av brandbomberna. De var spridda över ett stort område och hade p.g.a. den lösa marken inte detonerat.

Molotovbrödkorgen för tanken till ryska plan men enligt tidningsuppgifterna kom de många planen från nordväst och flög mot sydost. De återkom några timmar senare och flög då mot nordväst. En del av planen återvände mellan Karlshamn och Simrishamn.

Luftvärnselden mot planen beskrivs som mycket intensiv, den värsta under kriget.

Jag har inte sett händelsen omnämnas någon annanstans, ej heller i "Sveriges Militära Beredskap 1939-1945".

JohnT
Medlem
Inlägg: 1634
Blev medlem: 04 maj 2002 13:44
Ort: Stockholm

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav JohnT » 01 okt 2010 19:37

stavformade brandbomber får mig att tro på engelsmänn, kan det varit några som flög fel:

18/19 December 1944

236 Lancasters of No 5 Group attacked the distant port of Gdynia on the Baltic coast and caused damage to shipping, installations and housing in the port area. 4 Lancasters lost.

40 Mosquitos to Nuremberg and 16 to Münster, 34 RCM sorties, 11 Mosquito patrols, 14 Lancasters of No 5 Group minelaying in Danzig Bay. 1 Mosquito Intruder lost.


från http://www.raf.mod.uk/bombercommand/dec44.html

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Stilleben
Stödjande medlem
Inlägg: 1756
Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
Ort: Halmstad

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav Stilleben » 01 okt 2010 19:58

JohnT skrev:stavformade brandbomber får mig att tro på engelsmänn, kan det varit några som flög fel:

18/19 December 1944

236 Lancasters of No 5 Group attacked the distant port of Gdynia on the Baltic coast and caused damage to shipping, installations and housing in the port area. 4 Lancasters lost.

40 Mosquitos to Nuremberg and 16 to Münster, 34 RCM sorties, 11 Mosquito patrols, 14 Lancasters of No 5 Group minelaying in Danzig Bay. 1 Mosquito Intruder lost.


från http://www.raf.mod.uk/bombercommand/dec44.html

Mvh
/John
Mycket bra, tack, jag har letat efter just något sådant!

jeger
Medlem
Inlägg: 438
Blev medlem: 06 nov 2010 23:01

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav jeger » 25 apr 2011 15:07

Det er også nytt for meg at det skulle ha blitt felt bomber over Malmø. Det kan imidlertid tenkes at man her blander sammen fakta vedrørende bombingen av Lund 28,nov-43.Her er historien slik den er gjengitt i " Nye fronter ?" -1943-Spand vantan av Bo Hugemark, sidene 184-185-186-Kranking av svensk luftrum;-
-Kl 2115 meldte SJs trafikksjef og stasjonsinsp i Lund at et fremmed fly fløy over byen i lav høyde og ble fanget i lyset av tre lyskastere.Flyet fortsatte mot nord over banegården der det felte ca 50 brannbomber uten større skader.Sydkrafts tranformator-stasjon i Lund ble imidlertid truffet av to sprengbomber og dessuten landet det en blindgjenger. I Kavlinge-vagen i byen utkant ble det et stort krater av en sprengbombe, og lufttrykket ødela et 1000-tall vindusruter og flere vekst-hus.Det lokale HV var hurtig til stede og etter en og en halv time ankom det dessuten en tropp regulær inf fra Malmø Det kan være at rapporten fra Armeplutonen fra Malmø er opphavet til hstorien om " bomber over Malmø". Til slutt skal anføres at ved å sammenlikne luftbevakningsrapportene så man at flyet som kom inn fra sydvest hadde fløyet inn over Skåne nord for Malmø, deretter passert nord for Lund innen det gjorde en sving rundt Ringsjøn og nok en gang passerte Lund hvoretter bombene ble felt over Lund, ikke over Malmø. Deretter fløy flyet ut over havet ved Ystad der det også ble beskutt av luftvernet. Et kommunike fra Forsvarsstaben 30 nov bekreftet at bombene var av engelsk opprinnelse.
Jeger

Användarvisningsbild
Stilleben
Stödjande medlem
Inlägg: 1756
Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
Ort: Halmstad

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav Stilleben » 14 jan 2012 16:54

jeger skrev:Det er også nytt for meg at det skulle ha blitt felt bomber over Malmø. Det kan imidlertid tenkes at man her blander sammen fakta vedrørende bombingen av Lund 28,nov-43.Her er historien slik den er gjengitt i " Nye fronter ?" -1943-Spand vantan av Bo Hugemark, sidene 184-185-186-Kranking av svensk luftrum;-
-Kl 2115 meldte SJs trafikksjef og stasjonsinsp i Lund at et fremmed fly fløy over byen i lav høyde og ble fanget i lyset av tre lyskastere.Flyet fortsatte mot nord over banegården der det felte ca 50 brannbomber uten større skader.Sydkrafts tranformator-stasjon i Lund ble imidlertid truffet av to sprengbomber og dessuten landet det en blindgjenger. I Kavlinge-vagen i byen utkant ble det et stort krater av en sprengbombe, og lufttrykket ødela et 1000-tall vindusruter og flere vekst-hus.Det lokale HV var hurtig til stede og etter en og en halv time ankom det dessuten en tropp regulær inf fra Malmø Det kan være at rapporten fra Armeplutonen fra Malmø er opphavet til hstorien om " bomber over Malmø". Til slutt skal anføres at ved å sammenlikne luftbevakningsrapportene så man at flyet som kom inn fra sydvest hadde fløyet inn over Skåne nord for Malmø, deretter passert nord for Lund innen det gjorde en sving rundt Ringsjøn og nok en gang passerte Lund hvoretter bombene ble felt over Lund, ikke over Malmø. Deretter fløy flyet ut over havet ved Ystad der det også ble beskutt av luftvernet. Et kommunike fra Forsvarsstaben 30 nov bekreftet at bombene var av engelsk opprinnelse.
Jeger
Nej det är ingen förväxling, Malmö fick ta emot engelska bomber den 3.10 1940 och det finns utförligt beskrivet här på sid.6.

F.ö. är det snart sjuttio år sedan Borgholm en sommarnatt 1942 fick ta emot bomber från uppenbarligen vilsekomna ryska plan och där några bomber föll i närheten av Solliden, se sid. 2-3 här! Detta är väl också okänt för de flesta, dock inte för ölänningarna!

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 40999
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav varjag » 15 jan 2012 05:36

Tack vare en nyutkommen bok, RED STARS No.7, of sovjetflyget under Vinterkriget - har det blivit möjligt fastställa vilka de skyldiga var - vad gäller bombningen av Pajala den 21:e februari 1940.

http://www.nsd.se/nyheter/tornedalen/ar ... Id=5185757

Samt - med till visshet gränsande sannolikhet, vilka som bombade Kallaxön utanför Luleå den 14 januari s.å.

av varjag fre sep 20, 2002 5:48 am

Det var ett fall i Jan 1940(?) daa bomber falldes mot Kallaxön i Lulea skargaard - nagra aaterfanns i isen utanfor on - och aatminstone en bevaras paa Norrbottens Museum.


Det sovjetiska 5:e OSBAP (Avdelta Snabba Bombflygregementet) baserat på isbasen Notozero (frusen sjö) 90 km SW om Murmansk och utrustat med en blandning av DB-3 långdistansbombplan, SB lätta bombplan och I-16 jaktplan hade uppgiften bomba Rovaniemi den 21 februari. Sju DB-3 tappade orienteringen och fällde sina bomber över Pajala. Enligt uppgifter som varierar - omkring 48 spräng- och ett 100-tal brandbomber. Här krater efter en 50-kilosbomb varav flera föll runt kyrkan och den omgivande kyrkogården
inslag vid kyrkan.jpg


Brandbomberna satt i s.k. ''Molotovs Brödkorgar''
Molotovs Brödkorg.jpg

- en bombbehållare som roterande spridde de små brandbomberna över en större yta.

De delar av 5:e OSBAP som hittade fram till Rovaniemi och fällde sina bomber där - fick faktiskt snabb svensk vedergällning. Fänrik Steninger i en J 8 Gloster Gladiator tillhörig den svenska Frivilligkåren (F 19) skjöt ned en DB-3 och en SB under deras återflygning tillsammans med rotekamraten Arne Frykholm.

http://surfcity.kund.dalnet.se/sweden_steninger.htm

(Uppgiften att den nedskjutna DB-3:an skulle ha bombat Pajala kan inte vara rätt - men det kanske lät bra att påstå det)

Det hör till historien att just det bombplanet - bärgades av finnarna, sattes i stånd igen - och ingick i Finska Flygvapnet - troligen som DB-14.
Ilyushin_DB-3M.jpg


Vad gäller bomberna över Kallaxön den 14:e januari, så faller misstankarna tungt på 5:e OSBAP igen!

Deras anfallsmål den dagen var Kemi. Men det rådde uruselt flygväder - ryssarna hade t.ex. inte marksikt över långa delar av flygningen.

http://byar.lulea.se/scripts/historia_v ... =70&No=122

5:e OSPAB erkänner förlusten av två DB-3 den dagen, bägge nödlandade nämligen i finska Lappland den dagen. Och ganska precis på en kurslinje som skulle ta dem från Luleå mot Notozero. Den ena vid Sodankylä på en frusen sjö.
Den andra på Vaalajärvi - igen en frusen sjö.
Eftersom Luleå låg mycket längre bort än Kemi - är det lätt gissa att bägge planens tankar var tomma - och dom måste ned. Från det ena flygplanet blev en Leonid F. Zubov krigsfånge, två andra Fedor Kononev och Vasili Yerofeyev - satte sig till motstånd och skjöts av finnarna.
Bägge flygplanen bärgades även här, av finnarna och införlivades med Ilmavoimat.

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Stilleben
Stödjande medlem
Inlägg: 1756
Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
Ort: Halmstad

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav Stilleben » 31 maj 2012 09:58

Stilleben skrev: ----------
F.ö. är det snart sjuttio år sedan Borgholm en sommarnatt 1942 fick ta emot bomber från uppenbarligen vilsekomna ryska plan och där några bomber föll i närheten av Solliden, se sid. 2-3 här! Detta är väl också okänt för de flesta, dock inte för ölänningarna!

Intressant om detta ur boken "Gustav V och andra världskriget" av Erik Karlsson och utgiven 2007. Där framkommer (sid. 216) att kungen från tennis i Båstad, den 2 augusti 1942 reste vidare till Solliden på Öland. Där var han åter omgiven av hovfunktionärer och Solliden hade under kriget bevakning av militär trupp då kungen vistades där. Främmande flyg hade några veckor tidigare (den 24 juli) fällt brand- och sprängbomber i närheten av Borgholm. "Kungen trodde att de avsetts för villan eller staden, kanske honom själv", skriver Claës Lewenhaupt . Påträffade bombfragment hade rysk text.

En spekulativ - men kanske inte en alldeles orimlig tanke! För det måste ju ha varit känt för ryssarna att Gustav V ansågs vara tyskvänlig och benägen för eftergifter mot tyskarna, vilket han ju visat vid den s.k. midsommarkrisen 1941.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 40999
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Inte bomber - med 20mm's granater

Inläggav varjag » 19 apr 2013 11:59

Svensk Flyghistorisk Tidskrift (organ för Svensk Flyghistorisk Förening) vet i Nr.2/2013 berätta om att en norsk Mosquito
den 4:e april 1945 - beskjöt ett svenskt godståg på stationen i Skee norr om Strömstad.
Mosquito KK-G från B-Flight, norska 333:e Sqd med Lt. Thorleif Heine-Eriksen vid spaken och Fnr Johan Marcus Hansen-Just som navigatör, ''angjorde'' Sverige vid Ursholmens fyr och fortsatte norrut mot Halden. Ovetande att dom befann sig
över Bohuslän - skjöt piloten en 20 mm's kanonsalva mot loket/tâget på stationen.
Di norske gutterna, befanns sig på ett ''väpnat spaningsuppdrag'' - och bara ngra minuter senare - befann dom sig över
Norge. Åtskilliga engelska tomhylsor med bottenmärkning - ''R.H.1943'' hopsamlades - så klagomuren var lätthittad....
Skadorna var ''ringa'' - inga personer sårades. Men - det diplomatiska maskineriet vevade igång i vanlig ordning.
Efter att papperskvarnen malt någon tid - erkände sig britterna skyldiga. Saken nedlades.
SFT meddelar - att händelsen ''tycks vara strykt ur 333rd Squadrons krigsdagbok'' - :)

Lite penibelt att norrmän skjutit hål på ett av Statens Järnvägars ånglok!

Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Stödjande medlem
Inlägg: 1756
Blev medlem: 01 sep 2002 17:24
Ort: Halmstad

Re: Inte bomber - med 20mm's granater

Inläggav Stilleben » 19 apr 2013 17:57

varjag skrev:Svensk Flyghistorisk Tidskrift (organ för Svensk Flyghistorisk Förening) vet i Nr.2/2013 berätta om att en norsk Mosquito
den 4:e april 1945 - beskjöt ett svenskt godståg på stationen i Skee norr om Strömstad.
Mosquito KK-G från B-Flight, norska 333:e Sqd med Lt. Thorleif Heine-Eriksen vid spaken och Fnr Johan Marcus Hansen-Just som navigatör, ''angjorde'' Sverige vid Ursholmens fyr och fortsatte norrut mot Halden. Ovetande att dom befann sig
över Bohuslän - skjöt piloten en 20 mm's kanonsalva mot loket/tâget på stationen.
Di norske gutterna, befanns sig på ett ''väpnat spaningsuppdrag'' - och bara ngra minuter senare - befann dom sig över
Norge. Åtskilliga engelska tomhylsor med bottenmärkning - ''R.H.1943'' hopsamlades - så klagomuren var lätthittad....
Skadorna var ''ringa'' - inga personer sårades. Men - det diplomatiska maskineriet vevade igång i vanlig ordning.
Efter att papperskvarnen malt någon tid - erkände sig britterna skyldiga. Saken nedlades.
SFT meddelar - att händelsen ''tycks vara strykt ur 333rd Squadrons krigsdagbok'' - :)

Lite penibelt att norrmän skjutit hål på ett av Statens Järnvägars ånglok!

Varjag

Jag har beskrivit händelsen (den finns dock omnämnd i "Sveriges Militära Beredskap", Militärhistoriska förlaget från 1982) på sid. 6 (och 3) i denna tråd och nu finns det alltså fler uppgifter!

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 40999
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav varjag » 19 apr 2013 20:55

Jag har beskrivit händelsen (den finns dock omnämnd i "Sveriges Militära Beredskap", Militärhistoriska förlaget från 1982) på sid. 6 (och 3) i denna tråd och nu finns det alltså fler uppgifter!


Tack Stilleben - det måste jag ha missat, Varjag

L. Törni
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 aug 2009 15:59

Re: Information: Bomber över Sverige

Inläggav L. Törni » 16 mar 2014 14:04

En "bombning" som har missats i det här trådet är när Tyskland bombarderade Sverige med sina V2 raketer.

De var förvisso misslyckade (?) provskjutningar som landade nånstans i Skåne. Raketresterna grävdes upp, analyserades först av svenska tekniker och skickades vidare till allierade i England. Tyska V2 testraketer hade inga sprängladdningar med sig.


Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster