Stilleben skrev:Fortsättning fr. sept. 2004 (se sid. 6):Stilleben skrev: Och den märkligaste episoden, sid. 29, som omtalar att en aprildag 1945 gick ett vedlastat godståg kl. 06.00 från Strömstad med mål Uddevalla. En timme senare var tåget i Skee.
Plötsligt såg man ett flygplan på låg höjd. I nästa sekund började kulorna att smattra över Skee järnvägsstation. Ett splitter träffade eldaren Sven-Olof Wallin i ansiktet och blodet sprutade ur såret. Skadan var dock inte allvarlig. Plattformen perforerades av fem mm spårljusammunition. Andra skott träffade lokets asktub, fyrboxen, rundpannan och några väggskåp. Samt var godsvagnarna perforerade med engelska kulor. Tåget kunde dock efter några timmar fortsätta, sedan det befunnits att ångpannan trots allt hållit.
Senare blev det klart att det engelska planet beskjutit stationen av misstag, meningen var att det skulle angripa ett tåg som gick på den norska linjen Kornsjö-Halden, som bara låg någon mil från Skee. Efter beskjutningen beslutade SJ att alla järnvägsstationers tak skulle ha en målad svensk flagga, men strax efter kom krigsslutet.
----------------------------------
Det finns en möjlighet att tidpunkten enligt ovan, april 1945, missuppfattats.
Klipper ur webbsidan http://www.shf.home.se/aterblick.html som förefaller ge annan (och sannolikare?) datering för händelsen, kanske omkring 1940-41: (Se detta inlägg!)
Skulle vara intressant att få tidpunkten och ytterligare omständigheter klarlagda. Det talas otvetydigt i Terje Fredhs bok om "en aprildag 1945". Det står vidare att det engelska planet "hade order att på hemresan från bombning i Tyskland, angripa tåg som gick på sträckan Kornsjö-Halden, som bara låg någon mil från Skee", vilket inte gör det hela mera begripligt. Så ytterligare uppgifter behövs!
Boken "Sveriges militära beredskap 1939-1945" fastställer emellertid entydigt händelsen till den 4 april 1945, "då brittiska flygplan sköt med automatkanoner mot ett järnvägståg vid Skee i Bohuslän".
Men visst är hela händelsen egendomlig och värd en ytterligare undersökning.
Tar upp denna tråd igen eftersom den 2005 utgivna boken av Anders Johansson "Den hemliga armén" och som handlar om de norska "polistrupperna" i Sverige 1943-45, ger en del upplysningar som kanske kan förklara mysteriet.
Det var alltså som så att i England utbildade sabotagegrupper fallskärmslandsattes i Norge från mars 1945. En av dem hamnade som bekant av misstag på svenskt område och togs om hand av militären här, men fick efter någon vecka fortsätta in i Norge. Se "Trefaldig fallskärmsjägare död" under viewtopic.php?t=28835 ,
där det bl.a. berättas att "Efter att ha släppts av den svenska polisen kunde de fem fallskärmsjägarna ansluta sig till Colby i Norge och där sabotera flera tyska transporter".
Det finns litet om detta i den ovan angivna boken, bl.a. att man systematiskt försökte hindra de tyska trupptransporterna söderut genom att spränga järnvägarna och därigenom försöka förhindra förstärkningar till slutstriden i Tyskland (sid. 248-250 ).
Ett mycket känt sabotage, dock genomfört av välutbildade norska "polistrupper" med bas i Jämtland (!) var sprängningen av Jörstadsbron vid den strategiska Nordlandsbanan den 13 januari 1945. Där omkom ett 70-tal tyska soldater, några hundra skadades och materielförlusterna var betydande.
Mycket mer om dessa sabotagen står det tyvärr inte i boken, men det finns en omfattande källförteckning och säkerligen mer skrivet om det. Jag drar i varje fall den slutsatsen att det brittiska flygvapnets som det synes besinningslösa anfall mot tåget på Skee järnvägsstation den 4 april 1945 någon mil från norska gränsen, eventuellt kan ha initierats av underrättelser från någon av Colbys grupper, varvid alltså genom felorientering det svenska tåget istället angripits.