Pluton Svea
Pluton Svea
är det någon som kan skicka lite info om pluton svea (inte bandet utan plutonen sverige sände till hitlers hjälp) snälla skicka ett mejl om detta till challe_den_balle@hotmail.com det skulle vara till stor hjälp i skolan var lite hyggliga och gördet tack 
- Belisarius
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Välkommen till Skalman! Sverige skickade ingen "pluton Svea", då Sverige inte stödde Nazitysklands krigsinsats. Jag vet inte riktigt vad du menar för trupp. Om vi ska hjälpa dig med skoluppgifter så bör du ha gjort lite mer eget grundarbete först innan medlemmarna här kan hjälpa dig med att fylla ut detaljerna. Läs t.ex. den utmärkta "Svenskar i krig" av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg för mer detaljerade uppgifter om svenska frivilliga på bl.a. Tysklands sida. För övrigt så sker all diskussion här, och inte via email.
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 3 gånger.
tack för boktipsen men jag måste säga att sverige visst skickade en pluton speciellt fr att skydda Hitler, det var staten som gjorde så för att hålla sverige borta så länge som möjligt från kriget visst vet jag att det fanns frivilliga men detta var tränade soldater som sändes för att skydda Hitler.
OK jag ska inte be folk att mejla mig mer
Intressant. Det har jag aldrig hört talas om (och jag har läst en del böcker i ämnet) - du har ingen källa till detta ganska sensationella påstående?challen skrev:tack för boktipsen men jag måste säga att sverige visst skickade en pluton speciellt fr att skydda Hitler, det var staten som gjorde så för att hålla sverige borta så länge som möjligt från kriget visst vet jag att det fanns frivilliga men detta var tränade soldater som sändes för att skydda Hitler.
-
Nils Larsson
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Du tänker inte på det så kallade svenskkompaniet som ingick i den 11:e Waffen-SS divisionen?
http://www.axishistory.com/index.php?id=2714
Passade även på att ändra titeln till något mer informativt.
/Martin
http://www.axishistory.com/index.php?id=2714
Passade även på att ändra titeln till något mer informativt.
/Martin
- Mathias Forsberg
- Medlem
Eller också så var det det här....MD650 skrev:Joo, de fanns nån sådan konstillation.Stivne skrev:Var inte "Pluton Svea" något påhitt under tidigt 90-tal, frivilliga till balkankriget? Eller hette de viking?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pluton_Svea
Verkar dock inte vara särskilt krigiskt!
men jag har fått höra av en god vän att ett pluton svea eller svea pluton fanns under 2:a världskriget men jag har inte kunnat nå honom för en källa men letar vidare... det fanns inte en bok som hette svenska frivilliga men jag fann boken "svenskar i krig" av samma författare kan det vara den?? men jag vet inte om det kanske finns så många källor för detta skedde i hemlighet av svenska regeringen för att hålla sverige utanför kriget så länge som möjligt. jag har bestället en bok där jag hoppas hitta mer info om det så jag tackar för mej och återkommer
- Belisarius
- Medlem
"Svenskar i krig" är den bok som Hellqvist syftar på, en utmärkt startpunkt för studierna. Jag undrar lite om inte "Pluton Svea" är en populär myt som cirklar omkring, men i vilket fall vore det intressant om du delar med dig av vad du kommer fram till i efterforskningarna. Om inte annat för att kunna klargöra det hela framöver, eftersom du och din vän inte kan vara de enda som hört begreppet (även om de flesta av oss här inte verkar gjort det).