Britternas krigsförklaring mot Sovjet som aldrig skedde...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Britternas krigsförklaring mot Sovjet som aldrig skedde...

Inlägg av CvD » 26 februari 2007, 22:03

Enligt försvarsavtalet mellan Polen och Storbritannien före kriget skulle de ge varandra hjälp vid ett anfall av ett annat europeiskt land. Detta skedde som bekant vid tyskarnas angrepp på Polen, men av någon anledning uppfyllde inte britterna sina förpliktelser vid Sovjets angrepp på Polen den 17 september.
Man kan undra vad som hänt i världshistorien om Storbritannien uppfyllt sina förpliktelser och även förklarat Sovjet krig. En sak kan man vara säker på och det är att världen hade varit annorlunda.

Någon som vet det egentliga skälet till att det inte förklarades krig mot Sovjet?

/CvD

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Inlägg av Urban » 27 februari 2007, 08:14

Avtal är avtal och kan vara nog så luddiga med diverse kryphål¨, men det jag undrar över är om Polen förklarade krig mot Sovjet efter angreppet? Om inte, så kan borde det ju vara konstigt om Storbritannien ensidigt förklarade krig å Polens vägnar gentemot Sovjet.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 27 februari 2007, 09:08

Se under tråden Krigsförklaring?

/Artur

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 27 februari 2007, 11:25

Om orsakerna till Englands uteblivna krigsförklaring så råder stor tystnad....Inte ens Churchill som var aggressiv nog - nämner ngn debatt i The War Cabinet - om detta :roll:
Premiärminister Chamberlain anade nog att England redan 'bitit över mer än det kunde tugga' och var inte beredd att att förvärra, en redan desperat situation. 'Hökarna' i det brittiska parlamentet hade sökt - och fått, kriget mot Tyskland. Det - var det avgörande för den brittiska politiken, Polen var bara en 'schackbonde' som kunde offras för den engelska politikens 'högre mål', Varjag

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 27 februari 2007, 13:27

Lite som varjag skriver, men jag tror den främsta orsaken har en parallell till Vinterkriget och britternas ställningstagande där också - man ville helt enkelt inte riskera att dras in i kriget på tysklands "sida", s.a.s.

Användarvisningsbild
challen
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 februari 2007, 12:11
Ort: sverige

Inlägg av challen » 27 februari 2007, 13:42

det kan ju också vara möjligt att sovjet hade för stora armeer för britterna

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Inlägg av GL » 27 februari 2007, 13:45

challen skrev:det kan ju också vara möjligt att sovjet hade för stora armeer för britterna
Det hade Tyskland också, men allt England behöver är en flotta...

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 27 februari 2007, 15:31

Belisarius skrev:Lite som varjag skriver, men jag tror den främsta orsaken har en parallell till Vinterkriget och britternas ställningstagande där också - man ville helt enkelt inte riskera att dras in i kriget på tysklands "sida", s.a.s.
Hur menar du?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 27 februari 2007, 16:19

Blixten skrev:
Belisarius skrev:Lite som varjag skriver, men jag tror den främsta orsaken har en parallell till Vinterkriget och britternas ställningstagande där också - man ville helt enkelt inte riskera att dras in i kriget på tysklands "sida", s.a.s.
Hur menar du?
Meningen var nog att trots Molotov-Ribbentrop var ganska medveten om i London att förhållandet mellan Tysklad och Sovjet inte var den bästa. Att gå in på Polens sida i det skedet skulle innebära att man blandar sig i en "intern" uppgörelse och riskera en öppen konflikt med Moskva. Tyskland låg man ju redan formellt i krig med, i värsta fall kunde man råkat i luven på båda och då gagna tyska intressen. I det perspektivet - en konflikt med båda parter - var Polen ett lätt offer.

Tänkte jag.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 27 februari 2007, 22:02

varjag skrev:Om orsakerna till Englands uteblivna krigsförklaring så råder stor tystnad....Inte ens Churchill som var aggressiv nog - nämner ngn debatt i The War Cabinet - om detta :roll:
Premiärminister Chamberlain anade nog att England redan 'bitit över mer än det kunde tugga' och var inte beredd att att förvärra, en redan desperat situation. 'Hökarna' i det brittiska parlamentet hade sökt - och fått, kriget mot Tyskland. Det - var det avgörande för den brittiska politiken, Polen var bara en 'schackbonde' som kunde offras för den engelska politikens 'högre mål', Varjag
Att Churchill inte nämner något förvånar mig lite, han var så vitt jag förstått ingen beundrare av kommunismen, om man säger så...

/CvD

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 28 februari 2007, 01:50

Inget svar på frågan iofs, men i ämnet jag har för mig att Stalin under -39 av rädsla blev beredd på att engelsmännen skulle anfalla Sovjet via landstigning i Norge och via Sverige o Finland in i norra delarna av Sovjet. Trupper avdelades sålunda till de norra delarna.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 28 februari 2007, 10:04

Bagheera skrev:Inget svar på frågan iofs, men i ämnet jag har för mig att Stalin under -39 av rädsla blev beredd på att engelsmännen skulle anfalla Sovjet via landstigning i Norge och via Sverige o Finland in i norra delarna av Sovjet. Trupper avdelades sålunda till de norra delarna.
Det var ju i så fall inte en helt lösryckt farhåga, även om de aldrig hade avsikten att gå in i Finland.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 28 februari 2007, 19:15

Belisarius skrev:
Bagheera skrev:Inget svar på frågan iofs, men i ämnet jag har för mig att Stalin under -39 av rädsla blev beredd på att engelsmännen skulle anfalla Sovjet via landstigning i Norge och via Sverige o Finland in i norra delarna av Sovjet. Trupper avdelades sålunda till de norra delarna.
Det var ju i så fall inte en helt lösryckt farhåga, även om de aldrig hade avsikten att gå in i Finland.
Var det inte så att 2/3 av trupperna skulle "skydda" Kiruna och en 1/3 skulle rycka in i Finland?

/CvD

Användarvisningsbild
kingherald
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 juni 2006, 13:22
Ort: Skandinavien

Inlägg av kingherald » 1 mars 2007, 20:30

en bok jag tycker man borde läsa är finland i stormens öga en mycket bra bok som skildrar västmakternas svek genetemot smånationerna och planen om en skandinavien front mot tyskarna boken går att köpa här http://www.adlibris.se/product.aspx?isb ... &checked=1 boken går ochså att låna i många bibliotek runt om i sverige

tycker boken är jävligt intressant efter att själv ha läst mannerheims självbiografi så blir allt självklarare varför finland och sverige handlade som dom gjorde under kriget.
boken får ochså ett slut på det eviga gnällandet många gör om att sverige skulle förklarat sovjet krig och släppt in allierade trupper i norden
sveriges handlande under vinterkriget är exemplariskt och per albin visste så väl som mannerheim att churchill så kallade hjälp till finland inte var något annat än en lögn.

här är ett utdrag från http://www.prokarelia.net/se/?x=artikke ... r=10[quote]
”Churchill var krigets arkitekt”

Den som tvingade fram andra världskriget var inte Adolf Hitler utan Winston Churchill. Hans plan år 1939 var att ockupera hela Norden och krossa Tyskland i ett trefrontskrig. Felet var att Hitler hann före. Så låter det när Erkki Hautamäki skriver om andra världskrigets historia.

Det låter som rövarhistorier, och kanske är det. Men undervisningsrådet Erkki Hautamäki är säker på sin sak. Ingenting av händelserna i stormaktspolitiken inför andra världskriget var så som segrarmakterna
efteråt velat framhäva. Tvärtom skedde mycket bakom kulisserna som hemlighållits fram till våra dagar.

Erkki Hautamäki har i över tio år forskat utgående från tidigare hemlighållna källor. Hans bok Finland i stormens öga utkom på svenska för ett år sedan, på finska i somras och för tillfället översätts den till estniska och tyska.

Varför väcker Hautamäkis nya historia så stort intresse? – För att jag har en unik källa som ingen annan historiker haft tillgång till. Jag bygger allting på marskalk Mannerheims hemliga pärm S-32 från åren 1932–1949. Mannerheims opublicerade, försvunna handlingar förklarar inte bara varför Finland agerade som vi gjorde utan framför allt avslöjas vidden av stormakternas hänsynslösa spel där småländer var brickor man köpslog med. Och i detta spel var Winston Churchill den största skurken, säger Erkki Hautamäki.

Pakt Churchill–Stalin

Erkki Hautamäkis anser att både Josef Stalin och Winston Churchill spelade ett dubbelspel, och lyckades. Tyskarna däremot var bara ute efter att få tillbaka allt man förlorade i Versaillesfreden. – Jag försvarar inte Hitler ett dugg, men jag godtar inte att Churchill har gjorts till hjälte efter kriget, säger Erkki Hautamäki och börjar berätta vad som egentligen hände under kriget.

– Våren 1939 förhandlade stormakterna i alla väderstreck. Sovjet spelade ut Tyskland mot England och Frankrike. Stalins avsikt var att Sovjet skulle stå på sidan när kriget bröt ut, vänta på att Europas stormakter skulle förgöra varandra som i första världskriget.

– Efter det skulle Röda armén marschera västerut och sprida kommunismen över Europa.

– Allt gick som Stalin räknat ut. Han ingick Ribbentroppakten och delade Polen med Tyskland väl medveten om att England och Frankrike skulle förklara Tyskland krig samma dag Hitler gick in i Polen. I avtalet ingick att Sovjet samtidigt skulle angripa från öst, men Röda armén stod stilla så att Tyskland ensamt blev landet som startade kriget. På det sättet lyckades Stalin manövrera Tyskland mot Frankrike och England. Sedan gick allt galet för Sovjet, säger Erkki Hautamäki. Den stora chocken för Stalin var att Polen som betraktades som en stormakt föll på bara två veckor.

– I stället för att se hur andra länder slet varandra i stycket hotades plötsligt Sovjet av ett till tänderna rustat Tyskland. Stalin blev tvungen att förbereda det stora slaget och ingick ett hemligt avtal med
Churchill den 15 oktober. Erkki Hautamäki är övertygad om att en sådan pakt fanns, trots att inga dokument kan styrka den.

Finland offrades

För Finland skulle pakten mellan Churchill och Stalin få ödesdigra konsekvenser. – Churchills plan var att en gång för alla avsluta det som blev på hälft 1918 och krossa Tyskland. Pakten med Stalin gick ut på att Sovjet erövrar Finland hösten 1939, därefter går England och Frankrike in I Norge och Sverige och tryggar malmfälten i Norrland. Sedan angrips Tyskland från väst, från öst och från norr. Churchills och Stalins plan var att Norden skulle bli det stora slagfältet. Så hade det gått, säger Erkki Hautamäki, men finländarna saboterade planen.

– Stalin hade lovat inta Finland på två veckor. Därefter skulle Norge och Sverige intas. Planen fördröjdes på grund av finnarnas heroiska motstånd så att den till slut inte gick att förverkliga. Men det var frågan om timmar snarare än dagar. Incidenten som enligt Erkki Hautamäki räddade Norden inträffade den 9 februari 1940, mitt under vinterkriget.

– Stalins specialplan flög till en bas i Skottland där en sovjetisk general diskuterade det fortsatta kriget direkt med Churchill. Planen skulle fullföljas, Finland krossas och Norden intas. Felet var att tyskarna fick kännedom om den hemliga kuriren. På hemvägen tvingades det sovjetiska planet ner i Tyskland och alla dokument kopierades innan man lät det fortsätta.

– Senast den 9 februari fick Hitler kännedom om pakten och insåg att Stalin lurat honom. Han agerade snabbt.

Minfält undviks

Fram till den 9 februari hade Sovjet och Tyskland spelat vänner. Tyskarna exporterade vapen till Sovjet och importerade bränsle. Formellt fortsatte vänskapen efter den 9 februari, men nu var det bara skådespel, säger Hautamäki.

– Den första synliga konsekvensen var att Tyskland med hänvisning till Ribbentroppakten krävde att Sovjet sluter fred med Finland, i annat fall skulle man gå med i kriget på Finlands sida. Samtidigt intensifierade England och Frankrike sina erbjudanden om hjälp till Finland. Man behövde en formell vädjan för att kunna gå in i Norge och Sverige. Till Finland var man aldrig på väg.

– Att Finland gick med på en fred som med största sannolikhet hade varit förödande berodde på att Tyskland lovade att man inom kort skulle få bestämma sin östgräns själv. Finland kände till Tysklands anfallsplaner mot Sovjet, och visste att man skulle få revansch.

– Sovjet gick med på freden för att det var ett första steg mot ockupationen av Finland. Ett nedrustat Finland hade varit en munsbit för Röda armén. Redan sommaren 1940 meddelade Stalin Hitler att det var dags att avsluta operationen i Finland. Hitler svarade nej, något sådant ingick inte i Ribbentroppakten. Stalins fortsatta påstötar gav samma svar. Nu behövde Tyskland Finland, det gjorde man inte hösten 1939.

Våren 1940 räknade stormakterna timmar på Nordsjön.

– Brittiska fartyg hann avgå mot norska och svenska hamnar. Men storm försenade dem. Tyskarna hade bättre tur med vädret. Det britterna inte visste var att tyskarna fått tillgång till kartor över minfälten längs norska kusten då de tvingade ner kurirplanet i februari. De kunde köra rakt in i hamnarna och hann först.

Hess lurades

Inför Operation Barbarossa, angreppet mot Sovjet, sonderade tyskarna om fred med Storbritannien. Churchill låtsades vara med på noterna, men lurade Hitler, enligt Erkki Hautamäki.

– Rudolf Hess flög den 10 maj 1941 till Skottland för att förhandla om fred. Han fängslades omedelbart. Det är naivt att tro att Hess skulle ha flugit till England utan löfte av Churchill om förhandlingar.

– Först 2017 blir de papper Hess förde med sig offentliga. Då får vi kanske veta sanningen. Men frågan är varför innehållet i pappren är så känsligt att det offentliggörs förs om tolv år, om ens då. Kanske för att sanningen om Churchills och Stalins dubbelspel är så känsligt.[/quote]

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 1 mars 2007, 21:39

Eat your heart out, Dan Brown!

Skriv svar