Krigsförklaring?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Utåtriktad
Medlem

Krigsförklaring?

Inlägg av Utåtriktad » 16 februari 2007, 13:32

När Tyskland invaderade Polen 1939 så förklarade Storbritannien och Frankrike krig med Tyskland. Detta för att Polen, Storbritannien och Frankrike hade en ickeangreppspakt. Varför förklarades inte då inte även krig mot Sovjetunionen? De invaderade ju Polen österifrån samtidigt. Jag undrar även om vad som sas om detta under nurnbergrättegångarna, Sovjetunionens helt oprovocerade angrepp på Polen. Det är väl allmänt känt att Sovjet mördade minst 14000 höga militärer och intellektuella efter invasionen?

Mvh/
Peter

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 16 februari 2007, 13:44

Att skriva att det finns ett enkelt svar på din fråga vore att ljuga.

I tilläggsprotokollet till det polsk-brittiska avtalet från den 25 augusti 1939 står det så här:

1 (b) In the event of action within the meaning of Article 1 or 2 of the agreement by a European Power other than Germany, the contracting parties will consult together on the measures to be taken in common.

Alltså, i fall Polen skulle bli anfallet av en annan nation än Tyskland så skulle Storbritannien och Polen tillsammans komma överens om vilka åtgärder som skulle vidtas.

När Sovjetunionen väl anföll Polen den 17 september så framförde den polska regeringen ingen explicit förfrågan hos sina allierade att de borde förklara krig mot Sovjet. Ett fördömande ja, men ingen krigsförklaring. Dessutom skulle britterna eller fransmännen inte varit särdeles intresserade av att förklara krig också mot Sovjetunionen. Tankarna att icke-angreppspakten mellan Sovjet och Tyskland kanske inte skulle hålla för evigt fanns redan. Att då utfärda en krigsförklaring mot en presumtiv allierad vore inte speciellt smart.

Christer Bergström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Christer Bergström » 16 februari 2007, 15:10

Frågan är ytterst komplex. Enligt William Shirers undersökningar förberedde de allierade ett militärt angrepp på Sovjetunionen under vintern 1939/1940 - både från norr (Skandinavien) och söder (från Syrien och Irak mot Kaukasus). Se Shirers "The Collapse of the Third Republic". Det material Shirer presenterar för att underbygga detta är verkligen ganska övertygande.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 16 februari 2007, 20:37

Engelsmännen och fransmännen (och polackerna?) hade väl hursomhelst förberett trupptransport till Norge redan innan det tyska angreppet och nånting måste de ju ha tänkt göra med de trupperna...

Jag har hört flera gånger att den verkliga tanken var att angripa sveriges malmfält. Vet någon om varifrån det påståendet kommer?

Anfall via mellanöstern har jag hört talats om för första gången häromveckan på Discoverys Battlefield. Det nämndes med en mening...jag tror att det nämndes med en mening. Google var inte min vän. Någon som vet var man kan läsa mer?

Förutom i Shirers bok då. Jag tackar för det boktipset!

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 16 februari 2007, 22:17

Jag kan rekommendera Anita J Prazmowskas bok "Britain and Poland 1939-1943. The Betrayed Ally". Även hennes argumentation är väl underbyggd. I hennes genomarbetade studie som bygger på omfattande arkivstudier i brittiska arkiv nämns det att Frankrike och Storbritannien med Polens hjälp planerade att skicka trupper för att assistera finnarna i kampen mot Sovjet. Men ett anfall mot Sovjet??? På sidan 19 i sin bok skriver hon att anledningen till varför fransmän och britter tvekade att skicka trupp till Finland var att "Hopes that German-Soviet co-operation might break down were seriously entertained within military and political circles".

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 16 februari 2007, 23:56

stanislav skrev:Att skriva att det finns ett enkelt svar på din fråga vore att ljuga.
Ja detta var sannerligen inte enkelt.
...Alltså, i fall Polen skulle bli anfallet av en annan nation än Tyskland så skulle Storbritannien och Polen tillsammans komma överens om vilka åtgärder som skulle vidtas.
Polen skrev mao på en 'Blanco-check'
När Sovjetunionen väl anföll Polen den 17 september så framförde den polska regeringen ingen explicit förfrågan hos sina allierade att de borde förklara krig mot Sovjet.
Mycket märkligt, eller hur?
Att då utfärda en krigsförklaring mot en presumtiv allierad vore inte speciellt smart.
Tanken att Polens presumtiva allierade skulle låta Polen försmäkta 50 år bakom järnridån fanns kanske inte öht, och hur smart var det?

...fast iofs var det smart, ni kom ju undan med historiens i särklass största etniska rensning (av tyska civila), alltid något.

Apekatt
Ny medlem

Inlägg av Apekatt » 17 februari 2007, 12:07

Blixten skrev:Engelsmännen och fransmännen (och polackerna?) hade väl hursomhelst förberett trupptransport till Norge redan innan det tyska angreppet och nånting måste de ju ha tänkt göra med de trupperna...

Jag har hört flera gånger att den verkliga tanken var att angripa sveriges malmfält. Vet någon om varifrån det påståendet kommer?

Anfall via mellanöstern har jag hört talats om för första gången häromveckan på Discoverys Battlefield. Det nämndes med en mening...jag tror att det nämndes med en mening. Google var inte min vän. Någon som vet var man kan läsa mer?

Förutom i Shirers bok då. Jag tackar för det boktipset!
Har bott en stor del av mitt liv i Norge, och det här är ett av mina absoluta favoritämnen.

Läs “9.april”av Tamelander och Zetterling(skriver inte han här ibland?), kan inte ge dig något förlag för jag har den på norska :) . Men skall inte vara svårt att få tag i den.
Det är en mycket bra bok, och en bra grund att stå på. Men på vissa områden är den minst sagt bristfällig, framför allt hur invasionen mottogs och anledningen bakom. den samma.
Vilken är "shiners bok då, och handlar den om Rommels mellanöstern planer??

Ha en fin dag

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 februari 2007, 12:11

Feldwebel Otto, eftersom stanislav knappast deltagit i etnisk rensning är det oförskämt att ens antyda att han har något ansvar för sådant. Om det upprepas kommer åtgärder att vidtas.

/Petter

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 17 februari 2007, 15:31

Feldwebel Otto skrev: Tanken att Polens presumtiva allierade skulle låta Polen försmäkta 50 år bakom järnridån fanns kanske inte öht, och hur smart var det?
Rädslan hos britter och fransmän för sovjetiskt "inflytande" i Europa med alla de fasansfulla konsekvenser detta skulle innebära fanns redan innan kriget. Men det innebär inte att det är smart att förklara krig mot alla och envar. De allierade insåg istället att Tyskland som fiende för stunden var nog tillräckligt.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 17 februari 2007, 22:20

Feldwebel Otto,

När Sovjetunionen anföll Polen så uppstod en besynnerlig situation. Den polske överbefälhavaren visste inte vad han skulle tro om den sovjetiska inmarschen. Eftersom han inte hade någon kännedom om det hemliga tilläggsprotokollet till Molotov-Ribbentrop-pakten så kunde han heller inte ha förberett sig för en sådan situation. Han uppmanade sina trupper att inte aktivt söka strid med sovjetiska förband såvida de inte försökte avväpna hans soldater. I vissa fall valde också polska befälhavare att kapitulera för Röda armén, eftersom man närde ett hopp om hjälp...

Vad som väntade Polen i framtiden kunde den polska ledningen knappast sia om...

Nazisterna hade bedrivit etnisk rensning i Polen från 1939-1944. Med detta vill jag inte ha sagt att det urskuldrar de hemskheter som utspelade sig efter kriget.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 februari 2007, 05:41

Christer Bergström skrev:Frågan är ytterst komplex. Enligt William Shirers undersökningar förberedde de allierade ett militärt angrepp på Sovjetunionen under vintern 1939/1940 - både från norr (Skandinavien) och söder (från Syrien och Irak mot Kaukasus). Se Shirers "The Collapse of the Third Republic". Det material Shirer presenterar för att underbygga detta är verkligen ganska övertygande.
Det mest konkreta allierade planerna på att anfalla Sovjet - var tanken att bomba oljeraffinaderierna i Baku för att 'strypa' Tysklands oljetillförsel. Tydligen från baser i Syrien och Irak. Någon landinvasion var det nog aldrig frågan om, Varjag

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 24 augusti 2007, 21:23

Ett inlägg som fortsatte ett sidospår som avslutades av Gutekrigaren ovan plockades bort.

/Marcus

Skriv svar