Nazistjägare dömer åter ut Sverige

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 9 april 2002, 12:17

"Till sist, Stanislav, är det inte så att alla folk tror att de är bäst och att just deras problem skall lyftas fram. Ta svenskar som döms i utlandet, de är alla oskyldiga om man får tro massmedia. I vart fall skall de inte dömas efter de lagar som gäller i de länder där de begått brott, utan måste prompt tas hem till fosterlandet och få oövervakade permissioner, frigång, avkortade straff etc."

Obelix, jag instämmer. Och jag instämmer i det du skriver om Förintelsens exceptionella position i historien.

/Artur

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 9 april 2002, 15:41

Obelix skrev:En fråga: Är problemet för Wiesenthal-Center att Sverige inte efterspanar krigsförbrytare pga preskriptionstiden gått ut?
Jag läste i dagens GP det enkela svaret på problemet. Vi har i Sverige något mystiskt :) som kallas preskribtionstid och vad jag har förstått så är den maximalt 50 år(?). Det har gått 50 år sedan WW2's slut och därför har Polisen ingen laglig rätt att sätta fast misstänkta tyska 80-åriga :wink: krigsförbrytare. Men det verkar inte Simon Wiesenthal Center ha förstått.

/Johan

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 10 april 2002, 11:20

Är det några specifika personer som nassejägarna syftar på skulle gömma sig i Sverige eller är det mer det allmänna förhållningssättet Sverige har som man fördömer?

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 10 april 2002, 13:37

Jag tycker nog att du inte skall lita så mycket på din lärare, särskilt inte som du vet mer än honom. Det betyder inte att du behöver tycka detsamma som jag. Du kan säkert komma på egna och bättre argument än din lärare för att motsäga mig och mina pro-israeliska åsikter

Först tänkte jag att din lärare var en kommunist som spred lögner från katedern, men kanske han bara är okunnig. Det han säger innehåller ett uns av sanning, men jag anser att det är förvridet till oigenkännlighet.

Alla troende judar anser att de är ett av Gud utvalt folk, genom Guds förbund med Israel enligt Gamla Testamentet. Men det är i religiös mening. Precis som vi kristna anser oss vara ett av Gud utvalt folk genom det nya förbundet som Kristus upprättade med alla som tror på honom, enligt Nya Testamentet.

De zionistiska pionjärerna var inte särskilt religiösa. Zionismen var en politisk rörelse, som ville skapa ett judiskt hemland i den då tämligen glesbefolkade turkiska provinsen Palestina, och det gjorde man genom att köpa mark.

Men med detta har jag inte sagt, att det överhuvudtaget inte finns judar med de åsikter som din lärare velat pådyvla alla. Främst bland bosättarna på Västbanken och bland vissa högerpartier i Israel finns det de som anser, att Gud gett dem allt land mellan Nilen och Eufrat (återigen enligt Gamla Testamentet). Det är t o m en åsikt som vissa pro-israeliska fundamentalistiska kristna i Sverige kan framföra.

Det där med apartheid anser jag vara helt fel. Det finns betydande restriktioner lagda på den arabiska befolkningen i de ockuperade områdena, men inte på de israeliska araberna.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 10 april 2002, 15:11

Obelix skrev: Det där med apartheid anser jag vara helt fel. Det finns betydande restriktioner lagda på den arabiska befolkningen i de ockuperade områdena, men inte på de israeliska araberna.
Vissa skillnader i rättigheter finns väl mellan israeler av judisk och arabisk härkomst? Vad jag vet så släpps inte de israeliska araberna in i Israels krigsmakt, om någon nu till äventyrs skulle vilja tjänstgöra.

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 11 april 2002, 12:37

Värnplikten och minoriteterna i Israel

Den enda rättsliga skillnad som existerar mellan arabiska och judiska israeler är att kristna och muslimska araber inte är underkastade värnpliktslagstiftningen. Frivillig tjänstgöring är däremot tillåten och uppmuntras, särskilt för kristna araber och beduiner. Drusiska araber och tjerkesser är underkastade värnpliktslagstiftningen därför att deras ledare begärt det. Endast judiska israeler får dock tjänstgöra i underrättelsetjänsten och flygvapnet.

Beduiner = Araber som nomadiserar eller har nomadiserat.

Druser = Medlemmar av ett kätterskt muslimskt samfund, som står i ungefär samma relation till islam, som mormonerna till kristendomen. Israel fick sin första drusiske general 1987, och idag finns det en drusisk generalmajor och två brigadgeneraler.

Tjerkesser = Ett muslimskt folk vars hemland ligger i Kaukasus.

Användarvisningsbild
Mandolinmannen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 mars 2002, 20:01

Sandlåda

Inlägg av Mandolinmannen » 18 april 2002, 05:08

Titta! han tog en karamell mer än mig !!???
Just så, då blir det kontroverser, sanna mina ord

Skriv svar