Tysk drivmedelsförsörjning

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Bränsle

Inlägg av Fläsket » 8 maj 2002, 20:45

Oljeskiffer.
Man får en ganska sunkig, svavelrik olja ur denna sten. (Finns bland annat i baltikum men även under östgöta och västgötaslätterna vill jag minnas)
Det är ju inte otroligt att man kunde klämma ur några hundratusen fat ur motsvarande berggrund i tysklnad, men den lär ha varit av ganska låg kvalitet. Dåligt för miljön med, det är därför den endast får tas upp i krigstid i sverige numera.
Tyskland 1944 lär ha struntat helt i miljön precis som alla andra (man visste ju inte bättre och läget var desperat även om man vetat bättre).
Hursomhelst så kan detta ju drygat ut de mer högkvalitativa/prioriterade bränslena som kom från, främst Ploesti i Rumänien.
Vill minnas att Japanerna dessutom hade någon sorts syntetiskt flygbränsle som gav driftstörningar och prestationssänkningar för deras flygplan, men åtminstone tillät några förband att operera et par veckor längre än annars möjligt. Minns dock j beteckningen på detta ämne oj heller vad det antas ha bestått av.
Himmler brände visst stålar på att försöka göra bensin av grantimmer. (Har visat sig att man kan få lågvärdig bensin ur grantimmer. 8 ton trä ger ett ton bensin tydligen. Läste detta i en Illustrerad Vetenskap för massa år sedan.)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 maj 2002, 01:32

och så hade man dom syntetiska fabrikena som producerade 400.000 ton(eller mer) bensin om året

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Bränsle

Inlägg av Fläsket » 9 maj 2002, 23:55

jo, 400000 ton är inte mycket för en armé av Wehrmachts storlek i krigstid, men det tillät ju att man häll endel (prioriterade) förband igång långt mer än vad som annars varit möjligt.
Undrar hur man gör syntetisk olja.
Någon som vet?
antar att den inte var så höggradig så man kanske inte kunde använda den som flygbränsle?
(Inbillar mig att flygsoppa behöver högre energivärde än vanligt Panzerbränsle)

Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Inlägg av Pumpkin » 10 maj 2002, 19:10

Dessa grafer från http://www.angelfire.com/super/ussbs/index.html kan skapa lite förståelse för situationen:
(mmm, trevliga handritade grafer från gamla tider... De är från en utredning US Airforce gjorde på 40-talet om bombkrigets effekt)

Bild
Bild

Som man ser av den första grafen så fördubblas tyskarna oljeförbrukning från 1940 till 1944. Dessutom växer lagren efter Barbarossa. Ingen fara på taket alltså!

När de allierade börjar bomba oljeproduktionen i maj och juni 1944 (inför D-day), så rasar dock produktionen omedelbart med två tredjedelar, och återhämtar sig aldrig. Lagren töms hastigt. Lägg märke till en liten uppgång i produktion och stabilisering av lagren inför Ardeneroffensiven i december 1944! Den sista kraftansträngingen.

Den nedre grafen visar var oljan kom ifrån. Syntetisk produktion dominerar, men importen är också betydande. Produktionen ökar inte nämvärt från 1943 till första halvåret 44 (trots att nästan inga bombningar mot oljemål genomförs). Import avser väl Rumänien och Ungern. Kanske även det ockuperade Ukraina. Var den "inhemska" oljan i grafen kommer ifrån har jag ingen aning om!

Apropå Afrika och olja: Ingen olja hittades i nordafrika eller mellanöstern förrän på 50-talet. I italienska Libyen satt axelmakterna på en rejäl oljeresurs, utan att veta om det!!!

Se också http://members.tripod.com/~Sturmvogel/WarEcon.html för mer information om krigsekonomi.

Skriv svar