Tysk drivmedelsförsörjning

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Tysk drivmedelsförsörjning

Inlägg av Mats » 8 april 2002, 10:37

Jag har under en tid gått och grubblat på en sak. Det är hur den relativt mekaniserade tyska krigsmakten hade det med drivmedel. Vad jag vet så fanns det inga fyndigheter av olja i Tyskland på den tiden (eller nu heller för den delen). Vad jag vet hade de inga kolonier med oljefyndigheter heller. Olja behövs som bekant för att tillverka diesel och bensin. Vad fick då Tyskland all olja ifrån? Jag kan tänka mig att det fick en hel del genom länderna runt Svarta Havet som var Tysklands allierade under inledningen av kriget. Transporten av drivmedel från dessa länder måste ha varit av oerhörd betydelse för Tyskland. Efter att krigslyckan vände och Ivan tog länderna i Östeuropa, vad hände med oljan då? Var fick de sitt drivmedel ifrån? Jag kan tänka mig att de hade en del oljereserver, men de måste ha varit högprioriterat mål fär de allierade bombplanen.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

bränsle

Inlägg av hangatyr » 8 april 2002, 10:54

ja, ont om olja var det gott om, och såvitt jag vet så var oljan extremt hårt ransonerad. Men det fanns ett antal fabriker som frmaställde syntetisk olja (hur det nu går till). dessa kan dock omöjligen stått för allt drivmedel.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Oljeproduktion

Inlägg av Battler » 8 april 2002, 11:09

På gamla forumet fanns en "topic" som tog upp bl. a. oljeproduktion Tyskland contra USA
http://pub3.ezboard.com/fskalmanandravr ... 1361.topic

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 8 april 2002, 11:29

Ganska intressant, men jag nöjer mig inte med det.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 8 april 2002, 12:35

Mats,

Innan kriget med Sovjetunionen sa hade Hitler ett handelsutbyte med Stalin i denna fraga. Bla skulle Stalin skicka Tyskland 30 000 ton raolja om aret fran de sydöstra oljefälten i Polen som kom att infalla Stalins intressesfär om Stalin fick fria händer med Litauen, som fran början skulle infalla Tysklands intressesfär. Därtill skulle även Stalin skicka olja fran "hans" oljefält i Kaukasus. Men Hitlers problem var: Var skulle de hämta olja NÄR de var i krig med Sovjetunionen? Stalin skulle ju självklart ställa in alla leveranser sofort kriget hade brutit ut. Tysklands enda naturliga oljekälla lag i norra Rumänien och Hitler blev mycket misstänksam, eller rättare sagt orolig, när sovjetiska trupper även besatte Bessarabien sommaren 1940, dvs omradet i omedelbar närhet till de rumänska/tyska oljefälten i norra Rumänien. Märk väl att Bessarabien INTE ingick i den sovjetiska intressesfären som de hade undertecknat i "Molotov-Ribbentrop-pakten" i augusti 1939. Hitler menade att detta var en svar provokation fran Stalin sida och Hitler ville tro att Sovjetunionen hade nagot i görningen.

Kriget mot Sovjetunionen maste börja inom snar framtid.

När kriget väl hade brutit ut, sa var självklart även de sovjetiska oljefälten i Kaukasus i blickfanget. Ju mer oljekällor, desto mer osarbar blev man i ett krig.

Ju längre kriget gick, desto mer maste den tyska krigsmakten framställa syntetisk olja. Visst var detta ett mal för de allierade, men sa länge det tyska luftvapnet kunde bita ifran, sa var dessa räder mot de tyska oljeproduktionen vanskliga för de allierade.

I krgets sista ar, from juli 1944, sa satte de allierade bombflottorna in stora stötar mot den tyska oljeproduktionen men det dröjde innan Tyskland gick ned pa knä. Problemet var att ocksa den tyska infrastrukturen fick sig en knäck. Hur skulle man transportera oljan till de stridande förbanden?

Jag har en bra källa och mer inforamtion till detta men hittar inte dessa inte för tillfället.

Mvh Andreas Wien

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Olja på andra ställen

Inlägg av Haegg » 8 april 2002, 12:46

Det finns oljefyndigheter på fler ställen inom det som var den tyska intressesfären bl.a. i Kroatien. Jag vet inte om de kroatiska fyndigheterna var upptäckta vid tiden för andra världskriget. Är det någon som vet om tyskarna använde sig av olja från Kroatien?

Ett annat område det det finns olja som tyskarna kunnat utnyttja är Nordafrika. Fick Tyskland någon olja ifrån Nordafrika?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 8 april 2002, 13:04

Här är en tråd från det engelskspråkiga forumet som handlar om just olja och någon stans även syntetolja:

http://thirdreichforum.com/phpBB2/viewtopic.php?t=976

/Johan

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 8 april 2002, 16:54

Man gav sig ju in i Afrika för att rädda dom Italienska trupperna sa man men det var mest för att slå ut Storbrittanien ur Egypten och ta oljan där borta... Sen satsade man på Kaukasus (eller hur det stavas) för att Hitler skulle satsa på ett långvarigt krig så måste han säkra oljan...

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Tyska krigsmaktens mekaniseringsgrad

Inlägg av Per Andersson » 8 april 2002, 17:53

... var överlag skäligen låg.

Wehrmacht bestod av en hård spets av pansar- och mekaniserade förband, samt ett stort antal infanteridivisioner som i det närmaste helt saknade motorfordon. Infanteriets tunga vapen och tross var huvudsakligen hästdragna.


Denna situation blev något bättre under det andrum som armén åtnjöt mellan Frankrikes besegrande 1940 och operation Barbarossa 1941. Sedan sjönk motoriseringsgraden allt eftersom kriget fortsatte.


Här kan man jämföra situationen med den brittiska armén, som var i det närmaste helt motoriserad redan 1940.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 april 2002, 20:40

Man fick bensin från:

*Rumäniens olje fynd!

*Innan kriget hade börjat hade man sammlat på sig reserver!

*Syntetiska fabriker som IG Farben byggde, finns en bok om det! Ända fram till 1944 när dom allierade bombade fabrikerna och produktionen minskade med 80%(Man använder kol för att framställa syntetisk bensin)

*leveranser från Ryssland, ända fram till Barbarosa!

*Varje gång man ockuperade ett nytt land, tog man dess bensin!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Olja på andra ställen

Inlägg av Patrik » 8 april 2002, 21:51

Haegg skrev:Ett annat område det det finns olja som tyskarna kunnat utnyttja är Nordafrika. Fick Tyskland någon olja ifrån Nordafrika?
Inte vad jag vet, finner det dock osannolikt då Rommel upprepade gånger drabbades av akut bränslebrist. De riktigt stora fyndigheterna återfinns dock i Mellersta östern, och dessa oljefält utforskades inte på allvar förrän efter kriget. Vid den här tiden var länder som Saudi Arabien fattiga och efterblivna länder med låg (eller ingen) modern teknologi.
Jonteman skrev:Man gav sig ju in i Afrika för att rädda dom Italienska trupperna sa man men det var mest för att slå ut Storbrittanien ur Egypten och ta oljan där borta... Sen satsade man på Kaukasus (eller hur det stavas) för att Hitler skulle satsa på ett långvarigt krig så måste han säkra oljan...
Den tyska Afrikakåren skickades, efter viss vånda till Tripoli för att undsätta den vid det här läget fullständigt söndertrasade italienska armén.
Det var dock inte oljan i Egypten man primärt var ute efter - utan man var primärt ute efter att erörvra den vid denna tid extremt viktiga Suezkanalen.
Det fanns också en annan aspekt i det att Hitler oroade sig för en brittisk intervention i Balkan - vid denna tid förde den italienska armén en hopplös kamp mot grekerna som britterna upprepade gånger ömsom hotade, ömsom tiggde grekerna om att få skicka trupper till landet.

I och med att Storbritannien fick stora mängder råvaror från sina kolonier och förstärkningar från Indien den här vägen var Suezkanalen av största vikt för den brittiska krigsindustrin och militären. Om tyskarna skulle lyckats erövrat Suezkanalen hade alla transporter från Asien eller till Asien tvingats gå runt hela Afrika vilket inneburit lååååånga restider.
Rent strategiskt skulle en seger i Egypten också innebära att Tyskland nu kunde hota södra Sovjet och att den tyska Afrikakåren kunde angripa riket från t.ex. Iran och sålunda inringa stora och viktiga delar av Sovjet.

Som tur var så var den tyska arméns material/soldater begränsade och Hitlers intresse för kriget i Egypten/Libyen får (i bästa fall) anses som lätt ointresserad.

1942 när Hitler insåg att SOvjet inte kunde krossas i ett enda slag inriktade han sig som du säger på oljefälten i Kaukaus. Hitler insåg att det nu skulle bli tal om ett utnötningskrig - ett krig som Tyskland under inga som helst förutsättningar kunde vinna utan stora tillskott på olja. Visserligen var som någon här sa den tyska armén långt ifrån motoriserad (till skillnad mot den brittiska och amerikanska), men iom att tyskarna förlitade sig så extremt mycket på sina motoriserade enheter var bränslefrågan akut för tyskarna.

Om nu tyskarna fick kontroll över oljefälten i södra Sovjet skulle också Sovjet drabbas av problem att tillfredställa sina motoriserade enheters behov.

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Syntetiskt bränsle

Inlägg av Alfa Romeo » 9 april 2002, 01:30

Var det inte en avsevärd andel av allt bränsle som Tyskland använde under kriget som var syntetiskt framställt av kol från egna gruvor?
Syntetbränslet användes väl till både flygplan och fordon.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 9 april 2002, 22:08

mmm som vanligt har jag fel :oops: Dom flest bilder man ser på arméér är propagande bilder och då visar man ju gäran upp sin sora starka och väldigt morderna armé.... :P :P Wehrmacht hade 2, miljoner hästar vilket också bör nämnas och att man hade 10 miljoner soldater

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 9 april 2002, 22:08

2,5 miljoner hästar skulle det vara :oops:

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 9 april 2002, 22:49

Jonteman skrev:mmm som vanligt har jag fel :oops: Dom flest bilder man ser på arméér är propagande bilder och då visar man ju gäran upp sin sora starka och väldigt morderna armé.... :P :P Wehrmacht hade 2, miljoner hästar vilket också bör nämnas och att man hade 10 miljoner soldater
Se det så här - du har lärt dig något. :)

Felet att man tror att den tyska armén var mer mekaniserad än lekmän tror beror nog mer på alla dessa krigsfilmer och dokumentärer där tyska trupper alltid susar runt i någon form av motoriserat transportfordon.
Däremot finns det en hel del stillbilder på hur det egentligen såg ut - främst från Operation Barabarossa.

Det ska dock tilläggas att även britterna/jänkarna emellanåt tvingades till att nyttja drag och lastdjur. Speciellt under striderna i Fjärran Östern och Italien där landskapet helt enkelt inte tillät/försvårade motoriserade transporter.
Under slaget om t.ex. Monte Cassino var enda möjligheten att underhålla fortstyrkorna att använda sig av mulåsnor. Såg ett ganska intressant program på Animalplanet för ett tag sen om dessa mulskötare - riktigt intressant.

Skriv svar