Lite frågor om s.k Volksdeutsche?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Apekatt
Ny medlem

Lite frågor om s.k Volksdeutsche?

Inlägg av Apekatt » 15 januari 2007, 22:32

Yes nu kan jag börja spendera massa tid på skalman igen, eller iallafall i ett tag. :D
Tänkte fråga lite om Volksdeutsche, sökte på forumet men hitta inte det jag ville veta. Om det finns redan så ber jag om ursäkt.

Kan väldigt lite om just det här, men tycker det är väldigt intressant. Om jag har förstått saken rätt så fanns det 4 olika grader av Volksdeutsche och dessutom s.k Goralenvolk.

Vad "kom" liksom med de olika graderna?
Vad hade man för skyldigheter och rättigheter de olika grupperna?
Räknades Volksdeutsche ur grupp 1 som “riktiga” tyskar?
De borde de ju rimligtvis ha gjort med tanke på de tyska rikets historia.

Förlåt lite för detta luddiga inlägg men tycker ämnet är minst sagt luddigt. Så skriv gärna den info ni har(och om ni har lust vill säga) om ämnet så fyller jag på med frågor.

Ha en fin dag

Mvh Viktor

Edit: Ändra man till men och la till om ni har lust

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 16 januari 2007, 11:29

Det lilla jag vet är att Volksdeutsche inte omfattades av värnplikslagen som den gällde för Wehrmacht och alltså kunde inkallas för tjänstgöring inom Waffen-SS som om det vore värnplikt (frivilligprincipen var alltså uttunnad redan där). (Keegan, 1974)

Riktigt vad som räknades som Volksdeutsch verkar dock varit mindre noga ju senare i kriget det var. Sepp Dietrich beklagar sig över att en hel del av det ersättningsmanskap som sändes till 6. SS pansararmén tydligen var knappt tyskspråkiga (Simpson, 1990) .

Antar att Rasse- und SiedlungsAmt (som, om jag inte är helt ute och cyklar) förvaltade folktyska ärenden bara såg till etnicitet snarare än språkkunskaper eller vilken kultur man kände sig som del av.

Hoppas detta var till iallafall symbolisk nytta.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 16 januari 2007, 13:00

Fläsket skrev:Det lilla jag vet är att Volksdeutsche inte omfattades av värnplikslagen som den gällde för Wehrmacht och alltså kunde inkallas för tjänstgöring inom Waffen-SS som om det vore värnplikt (frivilligprincipen var alltså uttunnad redan där). (Keegan, 1974)

Riktigt vad som räknades som Volksdeutsch verkar dock varit mindre noga ju senare i kriget det var. Sepp Dietrich beklagar sig över att en hel del av det ersättningsmanskap som sändes till 6. SS pansararmén tydligen var knappt tyskspråkiga (Simpson, 1990) .

Antar att Rasse- und SiedlungsAmt (som, om jag inte är helt ute och cyklar) förvaltade folktyska ärenden bara såg till etnicitet snarare än språkkunskaper eller vilken kultur man kände sig som del av.

Hoppas detta var till iallafall symbolisk nytta.
Jag är tyvärr dåligt insatt i detta ämne, men jag har läst i boken om Gammalsvenskby av Hedman-Åhlander, utgiven år 2000, att under den tyska ockupationen, förutom tyskarna där som väl kunde anses vara "Volksdeutsche", även den"svenska" befolkningen hänfördes dit, varför definitionen som ovan sägs och som framgår av Wikipedia-länkarna inte verkar ha varit entydig.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 16 gånger.

niclas larsen
Medlem

Volksdeutsche

Inlägg av niclas larsen » 16 januari 2007, 13:01

Hej!

Här hittar du bra information. Första länken mera kortfattat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volksdeutsche

http://en.wikipedia.org/wiki/Volksdeutsche

Mvh
Niclas

Apekatt
Ny medlem

Inlägg av Apekatt » 16 januari 2007, 15:27

Jo tack för infon, men har redan läst Wikipedia länkarna. Lite därför jag posta här, för det poppar upp massa olika frågor när man läser de. Jag litar inte helt på wikipedia när det gäller det här.
Ställler mig bland annat väldigt frågande till ett sånt här uttalande.
In Poland during World War II, Polish citizens of German ancestry, who often identified themselves with the Polish nation

Apekatt
Ny medlem

Inlägg av Apekatt » 16 januari 2007, 16:11

Fläsket skrev:Det lilla jag vet är att Volksdeutsche inte omfattades av värnplikslagen som den gällde för Wehrmacht och alltså kunde inkallas för tjänstgöring inom Waffen-SS som om det vore värnplikt (frivilligprincipen var alltså uttunnad redan där). (Keegan, 1974)
Vad betyder det här egentligen?
Kan absolut noll om värnpliktslagen.
De var tvungna att göra värnplikt som alla andra, men kunde hamna lite var som helst?
Fläsket skrev:Riktigt vad som räknades som Volksdeutsch verkar dock varit mindre noga ju senare i kriget det var. Sepp Dietrich beklagar sig över att en hel del av det ersättningsmanskap som sändes till 6. SS pansararmén tydligen var knappt tyskspråkiga (Simpson, 1990) .
Jag har känslan av att det redan ifrån börjar var mindre noga. Om jag har förstått saken rätt(stort om), så kunde nästan vilken t.ex polack som helst skriva sig som Volksdeutsche. Vilket en del gjorde helt enkelt för att göra vardagen lättare.

Det här tycker jag är väldigt intressant, för det är så motsägelsefullt på många olika sätt.
Fläsket skrev:Antar att Rasse- und SiedlungsAmt (som, om jag inte är helt ute och cyklar) förvaltade folktyska ärenden bara såg till etnicitet snarare än språkkunskaper eller vilken kultur man kände sig som del av.
Vilket väl egentligen inte är så konstigt, för det skiljer ju en del på tyska och tyska också.
Edit: Ändra lite kan inte göra två saker samtidigt :)
Senast redigerad av 1 Apekatt, redigerad totalt 16 gånger.

niclas larsen
Medlem

Volksdeutsche

Inlägg av niclas larsen » 16 januari 2007, 16:50

Hej!

Då försöker jag väl igen.

Sedan krigets början hade SS-chefen försökt att även rekrytera trupper från ställen där Wehrmacht inte kunde konkurrera, nämligen utanför riket... sedan 1940 rekryterades även tyskättlingar, så kallade folktyskar, från Ungern, Jugoslavien och framförallt Rumänien. Sedan dessa män till en början rest in i Tyskland illegalt träffades en överenskommelse med Budapest och Bukarest att de kunde göra militärtjänst i Waffen-SS. I slutet av 1941 tjänstgjorde redan 6 200 folktyskar i SS-divisionen Wiking och SS-bergsjägardivisionen Nord. Från och med vintern 1943 utnyttjades dessa resurser maximalt, och alla ”värnpliktiga folktyska män” blev helt enkelt inkallade. Det ledde till att nästan var fjärde soldat i Waffen-SS var en ”folktysk” från Balkanregionen, sammanlagt över 200 000! Manskapet till nästan alla nyuppsättningar under åren 1943 och 1944 bestod av främst folktyskar.

Källa: ”SS Ondskans mäktiga redskap”, Guido Knopp

Mvh
Niclas

Apekatt
Ny medlem

Re: Volksdeutsche

Inlägg av Apekatt » 16 januari 2007, 20:50

niclas larsen skrev:Hej!

Då försöker jag väl igen.

Sedan krigets början hade SS-chefen försökt att även rekrytera trupper från ställen där Wehrmacht inte kunde konkurrera, nämligen utanför riket... sedan 1940 rekryterades även tyskättlingar, så kallade folktyskar, från Ungern, Jugoslavien och framförallt Rumänien. Sedan dessa män till en början rest in i Tyskland illegalt träffades en överenskommelse med Budapest och Bukarest att de kunde göra militärtjänst i Waffen-SS. I slutet av 1941 tjänstgjorde redan 6 200 folktyskar i SS-divisionen Wiking och SS-bergsjägardivisionen Nord. Från och med vintern 1943 utnyttjades dessa resurser maximalt, och alla ”värnpliktiga folktyska män” blev helt enkelt inkallade. Det ledde till att nästan var fjärde soldat i Waffen-SS var en ”folktysk” från Balkanregionen, sammanlagt över 200 000! Manskapet till nästan alla nyuppsättningar under åren 1943 och 1944 bestod av främst folktyskar.

Källa: ”SS Ondskans mäktiga redskap”, Guido Knopp

Mvh
Niclas
Vill inte vara otrevlig, men vad menar du med "då försöker jag väl igen"?

Det jag undra mest om var egentligen av civil karaktär(även om det inte framgår kanske) , men älskar den här typen av info. Vill också passa på att tacka dig för att du tar dig tid, men nu dyker upp lite nya frågor.? :P

Vet du någonting om hur moralen var hos dessa, kontra de “rikstyska” soldaterna? Och kvaliteten ?
Var hamna de? Var t.ex. Maria Theresa, Florian Geyer(är rätt va?) osv., mest uppbyggda av den här typen av tyskar. Eller hamna de i alla möjliga divisioner?

Jag har sen igår kväll försökt finna informationen jag söker på Axis, men jag fastar på massa annat intressant hela tiden? :P

Mvh Viktor

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 17 januari 2007, 00:45

Tycker ni snöar in för mycket på den militära biten. Folktyskar var väl alla de tyskar i förskingring som fanns runt om i Europa. Balttyskarna, Volgatyskarna, Sudettyskarna, den tyska minoriteten i Polen osv. Tror man gick efter rasmässiga principer. För att räknas som Volkdeutsche måste man kunna dokumentera sitt tyska påbrå. Det rörde sig om miljoner människor som återvände till Riket efter maktövertagandet.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 17 januari 2007, 01:05

Som en petitess kom många av de ersättningssoldater som Dietrich inte gillade från Elsass-Lothringen, som utgjorde tyskt territorium sedan 1940 men vars franska befolkning till en början likväl var andra klassens medborgare. Vilket mot krigsslutet ändrades och därmed innebar att de inkallades till militärtjänst, och då även inom Waffen-SS.

Dessa var alltså inte "Volksdeutsche" utan snarare fransmän som blev tyskar enligt den problematik som alltid uppstår när befolkningsmässigt blandade gränsområden byter sida.

Dock förekom även Volksdeutsche från Rumänien, Ungern etc inom 6. SS-pansararmén, så även hösten 1944, så det ena utesluter i det här fallet inte det andra.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 17 januari 2007, 01:16

Viktor, när du frågor om de räknades som "riktiga tyskar" menar du då tyska staten, rikstyska befolkningen eller vad?

mvh/ Daniel

Stefan
Medlem

Re: Volksdeutsche

Inlägg av Stefan » 17 januari 2007, 11:04

Apekatt skrev:
Vet du någonting om hur moralen var hos dessa, kontra de “rikstyska” soldaterna? Och kvaliteten ?

Det är mindre känt att en stor rekryteringskälla för den polska armén i väst var just tillfångatagna fd tyska soldater av polsk ursprung (+ kasjuber, schlesier och goralen förstås). I enstaka fall sattes de tillbaka in i strid under samma fältslag bara timmar efter det de tillfångatogs.
De flesta av dem torde ha varit såna mer eller mindre tvångsrekryterade volksdeutscher eller "volksdeutscher".
Gåtan får alltså sin lösning i denna tråd: Det fanns många många sådana i de tyska styrkorna, Waffen-SS och Wehrmacht.

Nästa gåta är hur det kommer sig att polackerna i väst kunde göra det, ibland utan vidare, och med goda resultat, men knappt några andra. Inte ryssarna fastän de försökte - med bara symbolisk framgång, och såvitt jag vet inte heller polska armén i öst (fast det antagligen förekom enstaka fall, vad vet jag).
Jag tror det beror på hur man gör det. I västpolackernas fall var det frågan om att välkomna fränderna tillbaka till fadershuset.
Östpolackerna som ju också hade rekryteringsproblem? Ja, de hade ju sina hämskon från sina sovjetiska allierade och antagligen fick inte ens försöka.
Nåt sånt. Spekulerar jag.

Kvalitén då? Jag antar att de slogs resonabelt bra och disciplinerat så länge leden var samlad. (Däremot vet jag inte mycket om hur bra och noggrann deras militära utbildning var). Men de var inte fullt lika indoktrinerade, och hade inte rikstyskheten i ryggmärgen på samma sätt = Tyskland mot alla andra. Så när väl förbandet slogs sönder och de togs tillfånga, kunde en känslomässig och psykisk omsvänging ske lättare och snabbare än annars.

Apekatt
Ny medlem

Inlägg av Apekatt » 17 januari 2007, 12:37

D. Löwenhamn skrev:Viktor, när du frågor om de räknades som "riktiga tyskar" menar du då tyska staten, rikstyska befolkningen eller vad?

mvh/ Daniel
I och med att det fanns en skala, så måste ju grupp 1 vara mer tyskar än grupp 4. Vilka grupper fick fullt medborgarskap, och vilka fick det inte. Hur fungerade raslagarna t.ex på grupp 4, som jag har fått känslan av mest var tyskar för att det gjorde livet lite lättare.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 januari 2007, 15:32

Cyber Joker skrev:Sudettyskarna
Skall man vara ot-petig så var inte tyskarna i Sudetenland Volksdeutsche eftersom de bodde i riket som fullvärdiga medborgare. Möjligtvis att de tyskspråkiga i Protektoratet betraktades som Volksdeutsche, men jag skulle snarare luta åt att det inte var fallet om Volksdeutsche är en term för etniska tyskar utanför Riket.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 17 januari 2007, 17:49

Apekatt skrev: I och med att det fanns en skala, så måste ju grupp 1 vara mer tyskar än grupp 4. Vilka grupper fick fullt medborgarskap, och vilka fick det inte. Hur fungerade raslagarna t.ex på grupp 4, som jag har fått känslan av mest var tyskar för att det gjorde livet lite lättare.
För att bringa lite klarhet i den tyska Volkslitan (DVL)

1. Volksdeutsche, människor av tysk etnicitet, politiskt aktiva i det tyska rikets och folkets intresse.
2.Deutschstämmige, människor av tysk härstamning som bekände sig till den tyska kulturen, använde i vardagen det tyska språket men var politiskt passiva.
3.Eingedeutschte, "autoktoner" som hade tyska förfäder (men i praktiken hade ”tyska rötter” föga betydelse). I de polska områden ( Pommern, Storpolen och Schlesien) som införlivades med Tyskland försökte man tvinga med våld och hot om repressalier (koncentrationsläger, arrestering, indragning av ransoneringskort etc.) nästan alla invånare att skriva på ”volkslitan”.
4.Rückgedeutschte, tyskvänliga människor av annan etnicitet som var rasmässigt värdefulla.

Volksdeutsche, och Deutschstämmige fick tyskt medborgarskap per automatik, Eingedeutschte fick det på 10 år och Rückgedeutschte bara i undantagsfall.

Mvh Copernicus

Skriv svar