Operation T4
- Kretschmer
- Medlem
Operation T4
God afton.
Att mentalt sjuka och utvecklingsstörda människor avrättades i Tyskland under operation T4 är kanske ingen nyhet.
Men vilken gas användes?
Jag förmodar kolmonoxid.
Antar att zyklon B inte användes.
Mvh
Kretschmer
Att mentalt sjuka och utvecklingsstörda människor avrättades i Tyskland under operation T4 är kanske ingen nyhet.
Men vilken gas användes?
Jag förmodar kolmonoxid.
Antar att zyklon B inte användes.
Mvh
Kretschmer
- Cyber Joker
- Medlem
Se där! Myten om diselmotorn. Disel är ett synnerligen dåligt alternativ om man vill kväva människort med koloxid och tyskarna var nog inte så dumma att de valde ett så dåligt alternativ. Man måste använda en bensinmotor för att det ska bli effektivt. Vidare fungerar det inte att leda in avgaser i ett hermetiskt slutet rum, när gaskoncentrationen ökar stryps motorn på samma sätt som när man stoppar en potatis i avgasröret på en bil.maddog skrev:Om jag inte minns fel så avrättades i alla fall vissa genom att dom gasades med avgaser från en ubåtsdiselmotor. Andra avrättades genom att tas in i en buss där avgaserna leddes in i passagerar delen istället för rätt ut.
De flesta som dödades under T 4 aktionen ( T 4 som stog för adressen Tiergartenstrasse 4 i Berlin där kontoret för eutanasiprogramet fanns) dog av giftijektioner eller en överdos av morfin. Detta var det så kallade eutanasi programet. Eutanasi betyder smärtfri död.
Senast redigerad av 2 Cyber Joker, redigerad totalt 4 gång.
Maddog tänker nog på senare skeden när förintelsen satte igång. Det är riktigt det Cyberjoker skriver att T4 skedde (huvudsakligen) med injektioner. Kom själv på det nu när CyberJoker friskade upp minnet.
Injektioner, ofta med fenol(?) in i hjärtat, användes i vissa sammanhanget hela perioden igenom.
Injektioner, ofta med fenol(?) in i hjärtat, användes i vissa sammanhanget hela perioden igenom.
Se den pågående diskussionen i Einsatzgrupperna, där även detta berörts!Stefan skrev:Maddog tänker nog på senare skeden när förintelsen satte igång. Det är riktigt det Cyberjoker skriver att T4 skedde (huvudsakligen) med injektioner. Kom själv på det nu när CyberJoker friskade upp minnet.
- Kretschmer
- Medlem
Nu får vi nog reda ut begreppen lite tycker jag....Cyber Joker skrev:Se där! Myten om diselmotorn. Disel är ett synnerligen dåligt alternativ om man vill kväva människort med koloxid och tyskarna var nog inte så dumma att de valde ett så dåligt alternativ. Man måste använda en bensinmotor för att det ska bli effektivt. Vidare fungerar det inte att leda in avgaser i ett hermetiskt slutet rum, när gaskoncentrationen ökar stryps motorn på samma sätt som när man stoppar en potatis i avgasröret på en bil.maddog skrev:Om jag inte minns fel så avrättades i alla fall vissa genom att dom gasades med avgaser från en ubåtsdiselmotor. Andra avrättades genom att tas in i en buss där avgaserna leddes in i passagerar delen istället för rätt ut.
De flesta som dödades under T 4 aktionen ( T 4 som stog för adressen Tiergartenstrasse 4 i Berlin där kontoret för eutanasiprogramet fanns) dog av giftijektioner eller en överdos av morfin. Detta var det så kallade eutanasi programet. Eutanasi betyder smärtfri död.
"De flesta", ok. Men de andra då?
Jag har bestämt för mig att människor blev gasade under operation T4.
Så åter till huvudfrågan. Vilken gas användes? Och hur?
- Cyber Joker
- Medlem
I Hadamar påstogs att diselavgas användes på försök. Motor utanför rum, avgasrör in i rum, utveckligsstörda i rum. OK?Kretschmer skrev:Nu får vi nog reda ut begreppen lite tycker jag....Cyber Joker skrev:Se där! Myten om diselmotorn. Disel är ett synnerligen dåligt alternativ om man vill kväva människort med koloxid och tyskarna var nog inte så dumma att de valde ett så dåligt alternativ. Man måste använda en bensinmotor för att det ska bli effektivt. Vidare fungerar det inte att leda in avgaser i ett hermetiskt slutet rum, när gaskoncentrationen ökar stryps motorn på samma sätt som när man stoppar en potatis i avgasröret på en bil.maddog skrev:Om jag inte minns fel så avrättades i alla fall vissa genom att dom gasades med avgaser från en ubåtsdiselmotor. Andra avrättades genom att tas in i en buss där avgaserna leddes in i passagerar delen istället för rätt ut.
"De flesta", ok. Men de andra då?
Jag har bestämt för mig att människor blev gasade under operation T4.
Så åter till huvudfrågan. Vilken gas användes? Och hur?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Cyber Joker
- Medlem
Egentligen är operation T 4 mycket intressant att studera då de resultat man uppnådde kom att bilda underlag för det som kommit att kallas för förintelsen.
Enligt den gängse historien började det med ett brev till Führern där en fader bad om rätten att få taga sitt utvecklingsstörda barn av daga. Ärendet hänvisades till Philip Bouhler vid Führerns personliga kansli som utarbetade det juridiska underlaget för en eutanasi lag.
Enligt den gängse historien började det med ett brev till Führern där en fader bad om rätten att få taga sitt utvecklingsstörda barn av daga. Ärendet hänvisades till Philip Bouhler vid Führerns personliga kansli som utarbetade det juridiska underlaget för en eutanasi lag.
- Hans Engnell
- Medlem
- Kontakt:
En liten annan fråga: Eutanasiprogrammet lär tillfälligt ha stoppats och sedan upptagits igen (i smyg?) efter protester från bland annat kyrkan. Ska vi se detta som ett tecken på känsligheten hos den nazistiska regimen när det gällde den tyska opinionen? Finns det någon kartläggning gjord om hur pass offentliga och stora dessa protester var, om de omfattade "vanligt folk" eller bara människor med en viss ställning i samhället?
- Cyber Joker
- Medlem
Protesterna bör ha varit ganska omfattande för att påverka NSDAP regeringen. Man var ganska lyhörd för folkopinionen. Detta resulterade bl.a. i att Tyskland inte lade om sin ekonomi till krigsekonomi förrän på ett ganska sent stadium.Hans Engnell skrev:En liten annan fråga: Eutanasiprogrammet lär tillfälligt ha stoppats och sedan upptagits igen (i smyg?) efter protester från bland annat kyrkan. Ska vi se detta som ett tecken på känsligheten hos den nazistiska regimen när det gällde den tyska opinionen? Finns det någon kartläggning gjord om hur pass offentliga och stora dessa protester var, om de omfattade "vanligt folk" eller bara människor med en viss ställning i samhället?
Andra exempel är, Kvinnorna som stod utanför Rosenstrasse 4(år 1943) och demostrerade för ett deras män skulle släppas. Efter ett tag släpptes samtliga män fast det var ämnade för deportering vidare österut.Hans Engnell skrev:En liten annan fråga: Eutanasiprogrammet lär tillfälligt ha stoppats och sedan upptagits igen (i smyg?) efter protester från bland annat kyrkan. Ska vi se detta som ett tecken på känsligheten hos den nazistiska regimen när det gällde den tyska opinionen? Finns det någon kartläggning gjord om hur pass offentliga och stora dessa protester var, om de omfattade "vanligt folk" eller bara människor med en viss ställning i samhället?
- Private Snafu
- Medlem
En lite utflikning/förtydling bara. En buss är långtifrån hermetiskt tillsluten även med stängda dörrar och fönster.Cyber Joker skrev:Vidare fungerar det inte att leda in avgaser i ett hermetiskt slutet rum, när gaskoncentrationen ökar stryps motorn på samma sätt som när man stoppar en potatis i avgasröret på en bil.
Men att skapa hermetiskt tillslutna rum som stoppar alla typer av gaser att fly är inte heller en enkel sak att göra.
Men i sak är det dock rätt som Cyber Joker skriver, leder man in gaser i ett 100% tätt utrymme så blir tillslut mottrycket så stort att motorn stannar.