Offentliggjorda finska foton (VARNNG för starka bilder!)

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 november 2006, 00:06

sonderling skrev:Ett foto visade en styckad man. Benen låg försig och armarna och bålen och på "stapeln" låg huvudet. Allt prydligt staplat på en sådan där kärra som har två hjul och "skottkärre ben".
Mannen hade ganska långt hår (ej stubb alltså)och "stalin"mustage.
Man har ju hört om hur kroppar ibland blir slitna i stycken vid artillerikrevader. Kan det ha varit något sådant, eller såg kroppen ut att vara "prydligt" slaktad?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 24 november 2006, 07:37

Hellqvist jag kommer inte ihåg men så vitt jag minns så var det hela lemmar men hur snitt ytorna såg ut vet jag inte.

Mustamato, ja detta hände ofta och var skit sorgligt. Hela en personsliv gick rakt ner i sopkontainrar. Så mycket missär jag har sett. Gamlingar som legat döda i månader etc.

Stefan, om finskan skulle mörka något vet jag inte, kanske visste hon nått eller hört nått eller så tyckte hon bilden var allmänt hemsk.
Jag gillade inte henne så jag pratade inte med henne. Hon var en sån som håller sig undan jobb om det inte var ett sådant här jobb där chansen att hitta "bra och ha" grejer var stor (plundring förbjudet förstås men vem kollar).

Bilderna har jag kvar. Jag har tänkt skänka dom till nått finskflygmuseum eller nått men det har hittills inte blivit av.
Fotoalbumet har varit iväg till Squadronsignal en vända men jag har hittills inte sett dem dyka upp i nån av deras publikationer men det beror på vems namn de användt som källa, mitt eller fotografens.

Mannen sköts ner över rysk territorium. Hans osannolika berättelse fanns med i en artikel i sthlmstidningen. Han skärm fastnade i tornet och han följde med Blenheimen ner. Han överlevde genom ett under när planet gjorde en herrelös buklandning och han släpades efter i snön. Han infångades och fördes till Lubjanka. Han torterades och skulle hjärntvättas till dubbelagent. Han skickades tillbaks till Finland och avslöjade sig direkt.'
Vad som hänt efter kriget och med honom. Jag hittade en dom från svensk tingsrätt om att han dömts för osedliga publikationer eller nått sånt och mycket riktigt så hittade jag också porrbilder. Oskyldiga bilder på härligt mulliga finskor i tallskog osv :wink: men det var tydligen allvarliga brott på 50 och 60 talet. (dom bilderna sparade jag inte).
Detta är allt jag vet om mannen vars namn jag glömt men med tanke på hans spectakulera krigskarriär så tror jag nog att finska historiker kan ta reda på vem han är .
Och tills jag kommer iväg till Finland eller bestämmer mig för posta bilderna så finns de hos mig.

Sonderling

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 24 november 2006, 12:49

sonderling skrev:
Stefan, om finskan skulle mörka något vet jag inte, kanske visste hon nått eller hört nått eller så tyckte hon bilden var allmänt hemsk.
Det är därför jag undrar. Jag förstår känslan att riva isär en hemsk bild. På något undermedvetet magiskt sätt gör man så att den aldrig fanns.
Men att hon i samma andetag rev soldatboken (inget man gör automatiskt) och därmed sopade igen spåren - DET är tankeväckande.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 24 november 2006, 14:40

Stefan skrev:
sonderling skrev:
Stefan, om finskan skulle mörka något vet jag inte, kanske visste hon nått eller hört nått eller så tyckte hon bilden var allmänt hemsk.
Det är därför jag undrar. Jag förstår känslan att riva isär en hemsk bild. På något undermedvetet magiskt sätt gör man så att den aldrig fanns.
Men att hon i samma andetag rev soldatboken (inget man gör automatiskt) och därmed sopade igen spåren - DET är tankeväckande.
Nej hon rev aldrig boken vad jag såg men hon snodde åt sig den. Var den sedan blev av eller varför hon just skulle ha den vette fan. Hon kan lika gärna trott att det var värt nått (hon ville ha medaljerna också men de har jag.)

Sonderling

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 24 november 2006, 19:57

sonderling skrev:Detta är allt jag vet om mannen vars namn jag glömt men med tanke på hans spectakulera krigskarriär så tror jag nog att finska historiker kan ta reda på vem han är.
Skulle tippa att denna grupp http://www.virtualpilots.fi/hist/ sitter på listor på namnen. Så släng iväg ett e-mail till dem så får du nog snabbt reda på mer om honom. Som du ser på sidan har de biografier om flygare till exempel.

Visst är det en tragisk historia att sluta sitt liv som en suput som ingen bryr sig om. Men för mig är det lite så att du nu sitter på möjligheten att göra denna anonyma krigshjälte en tjänst och ge honom lite ära tillbaka, som han inte fick när han fortfarande hade livet i behåll.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 27 november 2006, 17:54

Hej Sonderling!
sonderling skrev: Mannen sköts ner över rysk territorium. Hans osannolika berättelse fanns med i en artikel i sthlmstidningen. Han skärm fastnade i tornet och han följde med Blenheimen ner. Han överlevde genom ett under när planet gjorde en herrelös buklandning och han släpades efter i snön. Han infångades och fördes till Lubjanka. Han torterades och skulle hjärntvättas till dubbelagent. Han skickades tillbaks till Finland och avslöjade sig direkt.
En släkting till mig, Hans Leuhusen (nämner helt kort i senaste uppl av Svenskar i krig), var observatör i en Blenheim i Finland.

Var "din" man också svensk medborgare?

Vänliga hälsningar,

Lars

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

hm

Inlägg av -vils- » 28 november 2006, 05:54

Det skulle vara intresant att få se de övriga 300 bilderna, asmt helst gäärna massa foton från själva striderna

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 28 november 2006, 07:18

Lars Gyllenhaal skrev:Hej Sonderling!
sonderling skrev: Mannen sköts ner över rysk territorium. Hans osannolika berättelse fanns med i en artikel i sthlmstidningen. Han skärm fastnade i tornet och han följde med Blenheimen ner. Han överlevde genom ett under när planet gjorde en herrelös buklandning och han släpades efter i snön. Han infångades och fördes till Lubjanka. Han torterades och skulle hjärntvättas till dubbelagent. Han skickades tillbaks till Finland och avslöjade sig direkt.
En släkting till mig, Hans Leuhusen (nämner helt kort i senaste uppl av Svenskar i krig), var observatör i en Blenheim i Finland.

Var "din" man också svensk medborgare?

Vänliga hälsningar,

Lars
Nej eller han hade ett finskt namn iallafall. Helt omöjligt att komma ihåg, massor med vokaler och konsonanter blandade om vartannat. :oops:

Sonderling

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Blenheims

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 28 november 2006, 21:43

Hej Sonderling,

OK, men du och ni andra som fattat intresse för denna mystiske flygare vill kanske fjärrlåna en gammal bok från biblioteket som kan innehålla vissa ledtrådar om mannen ifråga. Den heter Döden har vingar (1942) och skrevs av Jörn Ulrich. Har tyvärr ej haft tid att läsa den själv men förstår det som att den delvis skall handla om Blenheims i finsk tjänst.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 28 november 2006, 22:51

Mille1 skrev:
Stefan skrev:-------Norrmännen avrättade en del tyska flottister som spioner vid striderna vid Narvik. Då dom hade en blandning av civila, Tyska och Norska uniformer på sig. När du bär uniform för att inte bli avrättad som spion så bör det nog vara en erkänd uniform. Man bryr sig nog inte om att personen råkar ha en rysk överrock på sig.---------
I detta fall var det fråga om överlevande från av britterna sänkta tyska krigsfartyg utanför Narvik och som alltså sattes in för att stärka General Dietl´s illa ansatta styrkor. De hade en blandning av tillgängliga uniformsplagg, även erövrade norska. Norrmännen borde väl dock ha insett att de inte var spioner.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Offentliggjorda finska foton (VARNNG för starka bilder!)

Inlägg av millgard » 3 november 2008, 20:13

Bumpar gammal tråd då länkarna inte fungerar längre. Har någon aktuella länkar till bilderna? Avser inte att frossa i bilderna, utan nyttja dem och artiklarna i undervisningssyfte.

Spaceanimal
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 juni 2007, 12:41
Ort: Uppsala

Re: Offentliggjorda finska foton (VARNNG för starka bilder!)

Inlägg av Spaceanimal » 17 juli 2015, 12:21

Har bilderna tagits bort? Jag ser inga bilder.

Är "desant" samma sak som "utländsk spion"? Jag såg en bild på en rysk krigsfånge, en desant i en bok. Vet inte om han avrättades sedan. Men tycker att han knappast skulle passera oförmärkt, att han var ryss syntes ju direkt. Skäggig och vildögd (el kanske bara skräckslagen).

Är det f ö i enlighet med Genevekonventionen att avrätta försvarslösa krigsfångar? Iofs antar jag att det är vanligt att bryta mot dem.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Offentliggjorda finska foton (VARNNG för starka bilder!)

Inlägg av MD650 » 17 juli 2015, 16:35

Spaceanimal skrev: Är det f ö i enlighet med Genevekonventionen att avrätta försvarslösa krigsfångar? .
Det är det inte i nuvarande utformning.
:)

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Offentliggjorda finska foton (VARNNG för starka bilder!)

Inlägg av KoteGaeshi » 17 juli 2015, 19:25

Spaceanimal skrev: Är "desant" samma sak som "utländsk spion"? Jag såg en bild på en rysk krigsfånge, en desant i en bok. Vet inte om han avrättades sedan.
I minst en bok har jag sett termen användas för förband eller partisaner som opererar bakom frontlinjen med främst sabotage, eldöverfall och underrättelseinhämtning.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Offentliggjorda finska foton (VARNNG för starka bilder!)

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 juli 2015, 20:05

Desant är ryska för fallskärmsjägare.

Skriv svar