Offentliggjorda finska foton (VARNNG för starka bilder!)

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 21 november 2006, 21:10

Hej!
Commuter antyder brott i samband med dessa avrättningar! Detta är något helt nytt! Ifall dessa dömts enligt lag, som dessutom är helt i överensstämmelse med Haagkonventionen, så vilket är brottet? Det är ju spionen och den illegale kombattanten som gjort sig skyldig till krigsförbrytelse!
Laitman

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 21 november 2006, 22:09

Mille1 skrev:
Sarvi skrev:
Mille1 skrev:Partisanerna var väl oftast beväpnade civila? hur ska man kunna hitta dom? Dom finns ju inte i några rullor eller andra protokoll.
Inte värre än att den tidigare nämnde författaren Veikko Erkkilä lyckats spåra upp och intervjua ett par av dem.
Det var som sjutton. Ja då finns det ju hopp.
Finns knappast något hopp att partisanerna som begick dessa illdåd ska ställas till svars. Grundproblemet ligger i att de i sina rapporter (som Erkkilä skriver i boken) påstår att de anföll militära mål. I Ryssland betraktas partisanerna som hjältar som försvarade rodina/moderlandet mot "fascister". Glöm inte bort att för ryssarna börjar andra världskriget 1941 när Ryssland anfalls, allt som hände före det är bara mindre "gränskonflikter" för dem. Sen tror jag i ärlighetens namn inte att finska myndigheter är så intresserade av att driva saken. Även finska soldater begick övergrepp mot civila, vad tror ni finska fjärrpatruller som träffade på civila i skogen bakom linjerna som riskerade att röja patrullen gjorde?

För mig är detta den mest gripande bilden. Det lilla oskyldiga barnet som stympats(!) och dödats.

Bild
Från denna artikel: http://www.hbl.fi/pagespeed/url/News/story/4001950

Bild
En dödsdömd finsk soldat ber om nåd före avrättningen

Man blir ju inte på gott humör precis :cry:

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 21 november 2006, 22:36

Inget av det här är ju egentligen några nyheter - t.ex. att spioner och fanflyktingar avrättades (enligt såväl lag som konventioner), att sovjetiska partisaner terroriserade finska civila, att kannibalism förekom i avskurna sovjetiska förband - det enda nya är att fotografier av händelserna nu finns till allmänn beskådan. Fotografier som speglar den ibland blodiga verkligheten. Så jag tror inte heller att vi kommer att se några plötsliga uppvaknanden - frågorna har redan tidigare debatterats ganska många varv.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 november 2006, 23:54

Hur har mottagandet av dessa bilder varit i Finland? Jag läste en kort notis om att bilderna rört upp en hätsk debatt, stämmer det?

/Martin

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 22 november 2006, 00:36

Man ville nog inte störa den stora grannen i väst i onödan därför man var försiktig?

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 22 november 2006, 05:50

Martin Lundvall skrev:Hur har mottagandet av dessa bilder varit i Finland? Jag läste en kort notis om att bilderna rört upp en hätsk debatt, stämmer det?

/Martin
Debatt måhända då tidningarna har skrivit om det, men hätsk? Knappast. I en omröstning på Iltalehtis sida där över 15 000 har röstat och svarat på frågan om bilderna var oväntat "råa" har över 90% svarat nej. Det bilderna visar är med andra ord sedan gammalt känt för finländarna.

Här en snabb översättning av en artikel i Iltalehti;
"Hemskt att se"

Iltalehti bekantade sig med de hemliga bilderna med krigsveteranen Paavo Teikari, 82, som var sjutton när han begav sig till fronten. Iltalehti.fi publicerar cirka åttio av de omkring trehundra bilderna.

Bild
Enligt 82-åriga Paavo Teikari bör de värsta illdåden som
begicks under kriget redan glömmas bort


- Inte ens som gammal frontveteran kan man förstå sådant här, varför oskyldiga barn och kvinnor har dödats. Kanske hade partisanerna något syfte bakom det hela, undrar krigsveteranen Paavo Teikari, 82, i Grankulla krigsinvalidsjukhus när han ser bilderna för första gången.

Teikari bekantade sig med de tidigare hemligstämplade, och av Försvarsmakten igår offentliggjorda bilderna på Iltalehtis begäran. Som sjuttonåring begav han sig frivillig till fronten, och särskilt ledsen var han över de civila omkomnas levnadsöden på bilderna,

- Voi, voi, dessa bilder på barnen. Det är hemskt att se. Jag tror inte, att finländarna skulle vara kapabla till sådana här illdåd, säger Teikari när han bläddrar igenom bilderna.

Större delen av de hemliga bilderna behandlar ryska partisanoffer, i hemmabyar dödade kvinnor, barn och gamlingar.

Förstår de unga?
- Bilderna på soldaterna är en helt annan sak. Detta är helt normala krigstida bilder. Självklart är krig alltid rått, säger Teikari om de på bilderna avbildade krigarna.

Teikari som själv upplevt kriget fasor, är rädd för att yngre generationer inte förstår bilderna som nu offentliggjorts.

- De ser illdåd i bilderna, men förstår inte bakgrunden. Sådant väcker inte annat än bitterhet. I grund och botten är jag av den åsikten, att bilder som dessa kan slängas bort, säger Teikari allvarligt.

Teikari, bördig från Viborgska viken (? Viipurinlahti) menar också att det fanns en distinkt skillnad mellan partisanerna och Röda Arméns linjesoldater.

- Partisanerna var frivilliga, som begav sig för att döda av närmast politiska orsaker. Linjesoldaterna beordrades till fronten.

Källa

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 22 november 2006, 08:16

Hej igen!
Kom ihåg att dessa sk "partisaner" kunde terrorisera egna byar på den sovjetiska sidan med lika stor grymhet. Flere av dessa bilder, bl.a det döda barnet, har nog visats i tidningarna tidigare. Lärdomen av dessa bilder är för mig att ett glest bebyggt land aldrig kan ha för stor utbildad reserv! När jag diskuterat dessa partisanfall, som krävde närmare 200 civila offer, med överlevande så är slutsatsen den att några bataljoner till för att skydda dessa ödemarker skulle ha förhindrat angreppen!
Denna dödsdömda soldat torde vara Iisakki Mäkelä, som tillsammans med sin kumpan Ahomäki flere gånger deserterat, fått förlåtelse, deserterat på nytt och slutligen helt vägrat att återvända. Armékårskommendören general Talvela hade ju sagt att ifall det inte nu används kraftåtgärder så kan han inte längre ta ansvar för fronten.
Laitman

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 november 2006, 08:59

Tack för svar. Det var detta jag tänkte på.
sydsvenskan skrev:Döda kvinnor och barn, tortyr och kannibalism. När Finland sent omsider offentliggör hundratals uppskakande bilder från vinter- och fortsättningskrigen är reaktionerna starka.

Helsingfors. Den finländska försvarsmakten har bevarat de omkring 300 fotografierna bakom lås och bom i flera decennier.

Materialet hemligstämplades på sin tid främst av politiska skäl - man befarade att fotografierna skulle väcka irritation i Sovjetunionen.

Det är i första hand forskare som hittills haft tillgång till bilderna, som togs av finländska militära fotografer, men enligt dagens offentlighetslag kan de inte längre hemlighållas.

Vem som helst kan nu i princip bekanta sig med det känsliga materialet, och därför hoppas bland andra krigsveteranerna på en viss diskretion. Råa krigsbilder väcker alltid starka känslor och frågor om skuld.

Finlands krigsveteranförbund vill bland annat att identiteten på finländska soldater som deltagit i avrättningar av exempelvis desertörer ska skyddas.
- Vissa av de här veteranerna lever alltjämt. Man måste komma ihåg att soldaterna endast lydde order, konstaterar förbundets verksamhetsledare Markku Seppä.

För säkerhets skull förvaras bilderna på skyddsområdet Sandhamns garnison utanför Helsingfors.

Bilderna visar bland annat lemlästade lik, barn och kvinnor, som dödats av sovjetpartisaner i samband med att hela byar förstörts, och avrättningar. De kanske mest chockerande bilderna bevisar att sovjetsoldater tvingades äta sina stupade kamrater för att överleva.

På baksidan av ett fotografi står det hur soldater påträffats med människokött i packningen. På en annan bild ligger ett fältkokkärl i snön och bredvid finns revbenen av en sovjetisk soldat.

Även om bildmaterialet är chockerande och visar den mest avskyvärda sidan av krig så kan de bidra till en mer realistisk bild av Finlands två ödeskrig. Bilderna kommer knappast att ändra den historiska synen på krigsförloppet - den biten har forskarna redan utrett in i minsta detalj.

Men materialet visar på ett tydligt sätt att kriget inte bara handlar om hjältemod. Bilderna gör det till exempel lättare att förstå varför många veteraner alltjämt skriker av skräck på nätterna.
/Martin

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 februari 2006, 12:55
Ort: Suomi Finland

Inlägg av Antiscamp » 22 november 2006, 12:03

Laitman. Jag utgick ifrån bilden som sådan och vad den de facto visar. Inte dess bakgrundshistoria; och framhöll endast det faktum att vi finländare inte är vana att se våra tappra gossar på detta vis. Om man ser bilden som sådan, ter sig jämförelsen med östfronten synnerligen nära. Naturligtvis jämför jag ju inte finska armén som institution med SS. Jag såg bara bilden. Det borde jag ha klargjort.

Cheers.

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 22 november 2006, 13:10

Hej!
Att vi inte är vana att se våra tappra gossar på detta vis är väl en följd av att sinnet för krigets tragik gått förlorad under sextio års fred. Det gäller att komma ihåg att nästan alla officerare som blev Mannerheimriddare var hårda anhängare av dödsstraff och också beredda att vid behov själva utföra avrättningen. Mannerheimriddaren, major Pentti Valkonen, utförde ju en liknande avrättning som den på bilden från Rukajärvi då han ännu var kompanichef 1941. Detta att få mannarna att lyda order och hållas i linjen krävde ett pris som man numera tycks ha glömt.
Laitman

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 22 november 2006, 15:17

laitman skrev:Lärdomen av dessa bilder är för mig att ett glest bebyggt land aldrig kan ha för stor utbildad reserv! När jag diskuterat dessa partisanfall, som krävde närmare 200 civila offer, med överlevande så är slutsatsen den att några bataljoner till för att skydda dessa ödemarker skulle ha förhindrat angreppen!
Finland var den krigförande nation som hade flest soldater av alla, räknat per capita. Ett par bataljoner till kan låta som lite, men är ingen enkel sak när det krävs män på hemmafronten i såväl industrier och jordbruk också. Man började ju skicka hem äldre årskullar under ställningskrigsfasen exempelvis. Att offren för partisandåden uteslutande var kvinnor, barn och gamla gubbar säger ju en del, alla män i "rätt ålder" bar ju redan uniform och var någon annanstans.

Dessutom delade man ju ut vapen till gränsbybor... om än lite sent.

Bild
Äldre män i Suomussalmi får vapen för självförsvar 7.7.1943

laitman skrev:Denna dödsdömda soldat torde vara Iisakki Mäkelä, som tillsammans med sin kumpan Ahomäki flere gånger deserterat, fått förlåtelse, deserterat på nytt och slutligen helt vägrat att återvända. Armékårskommendören general Talvela hade ju sagt att ifall det inte nu används kraftåtgärder så kan han inte längre ta ansvar för fronten.
Laitman
Soldatyrket var nog inget för Mäkelä och Ahomäki. Sådana "hopplösa fall" hade man kanske kunnat kommendera med arbetstjänstsplikten till någon fabrik på hemmafronten. Fast det är klart, de kanske inte ville arbeta heller.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 23 november 2006, 07:20

En gång i tiden när jag arbetade som fastighetsskötare fick vi ta hand om och slänga tillhörigheter från ett fyllo som ingen brydde sig om.
Det visade sig att han var veteran från både finskavinterkriget och fortsättningskriget. Han satt i tornet på en blenheim och var skicklig hobby fotograf. Jag räddade hans fotoalbum med massor av blider på flygplan i finsktjänst, samt även medaljer.

Ett foto visade en styckad man. Benen låg försig och armarna och bålen och på "stapeln" låg huvudet. Allt prydligt staplat på en sådan där kärra som har två hjul och "skottkärre ben".
Mannen hade ganska långt hår (ej stubb alltså)och "stalin"mustage.

Det var snöig skog i bakgrunden.

En "finska" i sällskapet tog jävligt illa vid sig och snappade åt sig fotot och rev söder det (samt mannen soldatbok) innan jag han rädda undan resten.

Men den där bilden är för evigt inbränd på näthinnan och jag undrar än idag va fan det där var som hänt egentligen.

Sonderling

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 23 november 2006, 10:20

sonderling skrev:.

En "finska" i sällskapet tog jävligt illa vid sig och snappade åt sig fotot och rev söder det (samt mannen soldatbok) innan jag han rädda undan resten.

Men den där bilden är för evigt inbränd på näthinnan och jag undrar än idag va fan det där var som hänt egentligen.
Jag funderar över finskans reaktion. Hon gjorde allt för att mörka saken.
Visste hon något??

Hur som helst. Det är fullt troligt att även andra har reagerat på liknande sätt. Dvs, massvis med kontroversiella bilder har förstörts under årens lopp...

Ja, säkert inte enbart i Finland... Vi vet ju att många av de mest gräsliga krigsförbrytelser världen runt har kommit fram enbart för att de har fotograferats/filmats. Ibland har bilderna används som trofé (görs så alltjämt - jämför de nu så populära troféfilmerna mha mobilkameror och internet).
Men det säger sig självt att många av dessa foton och filmer har förstörts - och därmed locket lagts på.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 23 november 2006, 17:32

sonderling skrev:En gång i tiden när jag arbetade som fastighetsskötare fick vi ta hand om och slänga tillhörigheter från ett fyllo som ingen brydde sig om.
Det visade sig att han var veteran från både finskavinterkriget och fortsättningskriget. Han satt i tornet på en blenheim och var skicklig hobby fotograf. Jag räddade hans fotoalbum med massor av blider på flygplan i finsktjänst, samt även medaljer.
Såg ett program på Discovery en gång om folk i New York som jobbade som fastighetssanerare när folk gick och dog utan att någon brydde sig om dem. De hivade ner allt i svarta sopsäckar som skickades iväg för att brännas, inklusive fotoalbum. Tragiskt när hela liv bara kan förintas sådär.

Vad gjorde du med bilderna? Har du kvar dem? Det är ju en guldgruva för oss historieintresserade i sådana fall.

van Helsing
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 november 2006, 22:50
Ort: Sverige

Inlägg av van Helsing » 23 november 2006, 23:01

Egentligen är ju allt det här gamla nyheter. De starkaste bilderna finns dessutom redan pulicerdae i Veikko Erkiläs "Det nedtystade kriget" (2001). (Mördade civila.)

http://www.hohforlag.se/forfattare/erkkila/kriget.html

Actions of Soviet partisans against the civilian population in Finland during the Continuation War.

Soon after the outbreak of war in the summer of 1941, the partisans began operating systematically. The operations were part of a total war against Germany and her ally, Finland. Their purpose was the pressure Finland out of the war, to break the morale of the civilian population, and to tie Finnish troops in action in the rear areas


- University of Jyväskylä

http://www.uni-ulm.de/LiLL/3.0/E/3.3act ... isans.html

Norrbottenskuriren 30 juli 1944:

Bild

Skriv svar