Offentliggjorda finska foton (VARNNG för starka bilder!)

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Offentliggjorda finska foton (VARNNG för starka bilder!)

Inlägg av mustamato » 19 november 2006, 04:19

Snabb översättning av den finska artikeln. Helsingin Sanomat kommer att ha en längre och mer detaljerad artikel i söndagens upplaga.
Krigets undangömda skräckbilder offentliggörs

De ocensurerade bilderna tagna under vinter- och fortsättningskriget blir nu offentliga. Försvarsmaktens hemligstämpling av såkallade "skräckbilder" har sin sista giltighetsdag på söndagen.

Bilderna kommer att delvis flyttas till Krigsarkivet. Hittills har endast forskare haft tillgång till bilderna bortsett från två som tidigare har publicerats.

Orsaken till hemligstämplingen av bilderna har varit närmast politisk: man var rädd för att bilderna skulle reta upp Sovjetunionen. Med hemligstämplingen skyddades även offrens anhöriga. Men med den nya offentlighetslagen kan hemligstämplingen inte längre upprätthållas.

Helsingin Sanomat såg skräckbilderna i förhand. Bland materialet finns gott om bilder bland annat från byar som attackeras av sovjetiska partianer, där kvinnor och barn dödades.

Även av fälträttegångar och avrättningar finns det bilder. En del av dessa har hemligstämplats på begäran av domarnas anhöriga. Bilderna vittnar även om kannibalism, sovjetiska soldater som hamnat i "motti" åt varandra i brist på mat.

Bildernas antal är under trehundra. De kommer knappast att ändra uppfattningen om krigets gång, men de kan påverka den breda massans bild av kriget.

Bilderna visar finländarnas upplevde krig från samma brutala håll som bilderna från nutida krig från andra delar av världen.

Helsingin Sanomat publicerar sju av bilderna.

Källa
Bilder från Puolustusvoimat, publicerade av Helsingin sanomat;

Bild
En desant med finska soldater. På baksidan av bilden står det
att desanten skrattade åt sin sista önskan, innan han avrättades


Bild
...samma man som på bilden ovan när domen verkställs. På
den tredje bilden i serien ser man mannen efteråt ihopkurad på
marken.


Bild
En sårad får första hjälpen i Viborg 1944 (den här bilden ser
jag inte riktigt varför den skulle kräva hemligstämpling?)

Bild
Tillagat människokött från sovjetisk soldat, med benrester. Från
Leipäsuo, mars 1943
.

Bild
Soldater fallna i Uusikirkko, Kaukjärvi och Summa inför hemtransport
i juni 1944


Bild
Två offer för partisanangrepp på byn Seitajärvi, juli 1944. Att tala
om angreppen har varit känsligt. Under kriget bad myndigheterna
invånarna i de drabbade byarna att hålla tyst om händelserna.


Bild
En sovjetisk dödsdömd spion skrattar när han tittar in i kameran,
november 1942 i Rukajärvi. En orsak till hemligstämplingen tros även
ha varit rädslan för att bilderna skulle användas i propagandasyften
mot finländarna.

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 19 november 2006, 10:09

Dn tredje bilden "En sårad får första hjälpen i Viborg 1944 ". Han verkar ju snarare död och att dom verkar kolla hans papper.

Dom tar det väldigt lungt för att ge första hjälpen i så fall och med offret liggande på mage.

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 19 november 2006, 10:16

Hej!
Denna bild av avrättningen finns ju också på pärmen av Jukka Lindstedts bok om dödsdomar. Rätta mig om jag har fel, men jag antar att desanten ifråga är Viktor Feigin, jude från Estland, frivillig i Spanien och något av en kändis i sitt hemland. Platsen är antagligen Hangöfronten, dagen 19 juli 1941 och han fick sin dödsdom i 17.Divisionens fältkrigsrätt. Domare var Sven Högström, känd SFP-politiker och Finlands justitieminister åren 1951-53.
Eller finns andra uppgifter.
Laitman

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 19 november 2006, 11:44

Mille1 skrev:Dn tredje bilden "En sårad får första hjälpen i Viborg 1944 ". Han verkar ju snarare död och att dom verkar kolla hans papper.

Dom tar det väldigt lungt för att ge första hjälpen i så fall och med offret liggande på mage.
Precis.
Jag misstänker att det är en desant utklädd i finska militärkläder de fick fatt i, och sköt under flyktförsök, eller nåt liknande. Rent faktiskt så är han kanske bara sårad än så länge, så där stämmer rubriken måhända.

Detta skulle gott förklara varför de har hemligstämplat bilden.
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 19 gånger.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 19 november 2006, 11:48

Ett par saker som slår mig från bilderna på avrättningarna.

Dels att det verkar som märkligt avspänd stämning. Man nr 1 är i ett avspänt godmodigt samtal med finnarna strax innan avrättningen.

Man nr två skrattar åt kameran omedelbart innan han skjuts ner.

Det andra är att bägge exekutionsgrupper skjuter på relativt långt skotthåll. Så pass långt att de måste se till att sikta ordentligt om de vill få bra omedelbart dödande träffar.

Sannolikt ett sätt att rent psykiskt fjärma sig från dödandet som en ren avrättning.

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 19 november 2006, 11:58

Stefan skrev:
Mille1 skrev:Dn tredje bilden "En sårad får första hjälpen i Viborg 1944 ". Han verkar ju snarare död och att dom verkar kolla hans papper.

Dom tar det väldigt lungt för att ge första hjälpen i så fall och med offret liggande på mage.
Precis.
Jag misstänker att det är en desant utklädd i finska militärkläder de fick fatt i, och sköt under flyktförsök, eller nåt liknande. Rent faktiskt så är han kanske bara sårad än så länge, så där stämmer rubriken måhända.

Detta skulle gott förklara varför de har hemligstämplat bilden.
Jag tänkte faktiskt på samma sak och det skulle förklara en del.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 19 november 2006, 12:08

Jag ändrade rubriken något, några kanske vill förbereda sig på det hela och kanske fylls tråden på med fler bilder.

Mvh Petter

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Grille » 20 november 2006, 17:35

Kom en bra bok häromåret av Erkkilä, Veikko "Det nedtystade kriget : när sovjetiska partisaner anföll finska gränsbyar". De bilder som finns här kan knappast bli starkare. Här ser man namngivna kvinnor och barn brutalt ligga slaktade

Handlar om hur ryska partisanförband anföll i princip helt försvarslösa finska gränsbyar. Man skrev inget om det då för att undvika panik. Efter kriget var allt sånt tabu. Författaren har lyckats spåra upp en del av de ryssar som ingick i de här förbanden. Även de var förlorare visade det sig med hemska minnen. Bla en som sin tvingades skjuta den finska flicka han var kär. Som sagt; stark läsning

Användarvisningsbild
John
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 7 juli 2002, 09:29
Ort: JL

Inlägg av John » 20 november 2006, 19:04

Stefan skrev:Ett par saker som slår mig från bilderna på avrättningarna.

Dels att det verkar som märkligt avspänd stämning. Man nr 1 är i ett avspänt godmodigt samtal med finnarna strax innan avrättningen.

Man nr två skrattar åt kameran omedelbart innan han skjuts ner.

Det andra är att bägge exekutionsgrupper skjuter på relativt långt skotthåll. Så pass långt att de måste se till att sikta ordentligt om de vill få bra omedelbart dödande träffar.

Sannolikt ett sätt att rent psykiskt fjärma sig från dödandet som en ren avrättning.
Vad jag förstått av annat jag läst är att människor reagerar väldigt olika inför situationer där man förmodligen kommer att dö. Vissa med desperation, andra med apati, ytterligare andra med galghumor.

Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 22 juni 2003, 11:18
Ort: Sverige

Inlägg av Plutokraten » 20 november 2006, 21:07

Blivit nåt fuffens med bildtexterna?

Ser inte ens vad bild 4 ska föreställa, men är det inte något i snön bara? Ändå står det i texten:

"En sovjetisk dödsdömd spion skrattar när han tittar in i kameran,
november 1942 i Rukajärvi. En orsak till hemligstämplingen tros även
ha varit rädslan för att bilderna skulle användas i propagandasyften
mot finländarna."

Bild 6: "Soldater fallna i Uusikirkko, Kaukjärvi och Summa inför hemtransport
i juni 1944 ".. Är det inte två barn?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 20 november 2006, 22:12

Flytta bildtexten från bild 4 längst ned, flytta de övriga ett steg upp så fixar du det...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 20 november 2006, 22:32

Belisarius skrev:Flytta bildtexten från bild 4 längst ned, flytta de övriga ett steg upp så fixar du det...
Fixat. Instämmer f.ö. med Grilles inlägg.

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 februari 2006, 12:55
Ort: Suomi Finland

Inlägg av Antiscamp » 21 november 2006, 09:34

Jag såg de hade ett inlägg om detta i TV4 imorse. Sådana här bilder spräcker kanske lite myten om den heroiske finländske soldaten. Krig är alltid krig i alla fall. Själv är jag - som alla andra finländare - uppväxt med Väinö Linnas beskrivning. Alla småpojkar på min tid sprang ute i snön och lekte Antero Rokka och vinterkriget. Men att även våra krig var grymma och att det förekom ohyggligheter är något som alltid legat på lur i bakhuvudet.

Bilden av mannen som avrättar en desant med pistol kunde ha varit taget på östfronten om den finska arméuniformen utbytts mot en SS-uniform. Geez.

Cheers.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 21 november 2006, 10:33

Antiscamp skrev:Jag såg de hade ett inlägg om detta i TV4 imorse. Sådana här bilder spräcker kanske lite myten om den heroiske finländske soldaten. Krig är alltid krig i alla fall. Själv är jag - som alla andra finländare - uppväxt med Väinö Linnas beskrivning. Alla småpojkar på min tid sprang ute i snön och lekte Antero Rokka och vinterkriget. Men att även våra krig var grymma och att det förekom ohyggligheter är något som alltid legat på lur i bakhuvudet.

Bilden av mannen som avrättar en desant med pistol kunde ha varit taget på östfronten om den finska arméuniformen utbytts mot en SS-uniform. Geez.

Cheers.
Det finns nog inte en krigförande nation under 2VK som inte avrättade spioner och landsförrädare.

Däremot fanns det i varierande grad fall av rena massakrer av civilbefolkning (exempel av resultat i bildserierna) och avrättningar av vanliga soldater som gett sig (vilket i alla fall enligt bildtexterna inte är fallet i bilderna)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 21 november 2006, 11:20


Skriv svar