Vem anser du vara störst?
Vilken soldat är den största krigshjälten?
Vilken soldat är den största krigshjälten?
Jag röstar på antingen Otto Skorzeny eller Ernst Rudel.
Re: Vilken soldat är den största krigshjälten?
Du menar inte Hans-Ulrich Rudel?Schwalbe skrev:Jag röstar på antingen Otto Skorzeny eller Ernst Rudel.
Re: Vilken soldat är den största krigshjälten?
Jo, fel av mej, sorry.MD650 skrev:Du menar inte Hans-Ulrich Rudel?Schwalbe skrev:Jag röstar på antingen Otto Skorzeny eller Ernst Rudel.
- Hohenzollern
- Medlem
Var inte Hans Ulrich Rudel en hängiven och dedikerad nazist? I såfall svärtar det ner glorian en aning.
Vilka referensramar har du när du talar om "krigshjälte" handlar det om antalet lyckade uppdrag, antal nerkjutna plan? (Rudel var ju pilot) Eller hur de behandlade soldaterna närmast sig? Vad värdesätter du och varför?
Vilka referensramar har du när du talar om "krigshjälte" handlar det om antalet lyckade uppdrag, antal nerkjutna plan? (Rudel var ju pilot) Eller hur de behandlade soldaterna närmast sig? Vad värdesätter du och varför?
- Belisarius
- Medlem
Audie Murphy?
http://en.wikipedia.org/wiki/Audie_Murphy
http://en.wikipedia.org/wiki/Audie_Murphy
- Niedzwiadek
- Medlem
- svarta gardet
- Medlem
- Niedzwiadek
- Medlem
Mycket bra nominering. Håller helt med dig.Gerle skrev:Sankt Maximilian Kolbe är en sann hjälte, men soldat? I Herrens tjänst då, antar jag. Hur som helst, bättre man finns nog inte.
@Hohenzollern: Jo, Rudel var enligt vad jag sett/hört en inbiten, på gränsen till fanatisk nazist. Han får inga hjälteröster av mig iaf. Vati Mölders prestationer, både som flygare och som Tysklands yngste general, har dock alltid fachinerat mig.