Jag vet inte om tråden hör hemma mer i religionsforumet då det är lite av varje, svårt att avgöra.
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/a ... ge_id=1770
Man har alltså hittat en bevarad kopia av den nazistiska bibeln som var GT och NT men som nazisterna var inne och ändrade och lade till för att passa de egna stftena. Bland annat de tio budorden ändrades och den skulle vara fri från judar och städer som Jerusalem gavs nya namn. Den gavs ut 1941 i några tusen exemplar och delades i de tyska kyrkorna.
Vad jag undrar är hur stora planer det fanns för de omskrivna biblarna? Fanns det en seriös och allvarlig tro att isolera det tyska folket så pass mycket och indoktinera dem till den grad att de skulle gå på det? Med tanke på att nazisterna till fulo inte kontrollerade de kristna kyrkorna och oppositionen alltid fanns finner jag det svårsmält att de utan vidare kunnat acceptera att GT och NT görs om på detta sätt.
Den nazistiska bibeln.
Den nazistiska bibeln.
Senast redigerad av 1 Styles, redigerad totalt 2 gånger.
Man kommer helt klart att tänka på 1984, där Partiet styr såväl över nutiden, som framtiden och det förgångna. Man inser hur sinnessjuk Hitler och NSDAP var som var villiga att utan moraliska betänkligheter rasera hela det judeo-kristna konceptet som har drivit västvärlden framåt. Kärlek till sin nästa och ödmjukhet existerade inte i deras värld. Det är nästan så man blir mörkrädd...