Korrigering av artillerield
Korrigering av artillerield
Hej satt och kolla på teve i vecka och såg en dokomentär om ww2. Och hur tyska kanoner bomba inför ett anfall. men då slog det mig att dom inte ändrar någon inställning på kanonen utan bara eldar på att vad dom har.. Ändra sig kanonen medan varje skott så man inte behövde ändra något eller hur vad det med det ?
- Belisarius
- Medlem
Har också funderat på det, liksom i klipp från 1VK...de bara står och eldar på utan korrigering mellan skott. Pjäsen flyttar sig ju! Fast det är klart, är det en hel bataljon som brassar på spelar det väl mindre roll om granaterna inte landar precis på exakt samma ställe...?
Nån artillerist som kan förklara?
Nån artillerist som kan förklara?
-
Gutekrigaren
- Medlem
Det bästa är att skjuta med många eldrör på samma mål (dvs yta) för att få så många granater att landa samtidigt. Verkan av indirekt eld nedgår avsevärt efter 10 sek.predator skrev:Jo det är ju som du säjer att den rör sig men det är ju inte mycke. Men dom kanske drar på på samma ställe bara för att dom inte ska kunna gå där efter dom har avvärkat det området.
Eldregleringen görs av en eldledare alternativt en eldobservatör genom en eldobservation (dvs de talar om var granaterna tar i förhållande till målet). Därefter räknar batterplatsledningen ut ändringkommanden som skickas till pjäserna. De får då nya värden för uppsättning och riktning.predator skrev:Jo det vet jag. men som sakt så flyttar man ju på sig så man vill korrigering så att elden ligger över fienden hela tiden..
En sak man måste tänka på att det behövs rätt mycket ammunition för att försätta trupp ur stridbart skick. Om man räkna på ett område på 100X100 meter och de står upp krävs det 1 ton för att försätta hälfen av truppen ur stridbart skick. Sedan öka det drastiskt, om de ligger i värn så kan upp till 20 ton behövas. Så meter precisionen är nog inte alltid så himla viktig.
Men har för mig att en snabb titt gjordes efter varje skott. Hade tyvär inte så himla mycket pjäs tjänst, var bara ett enkelt B-plats biträde.
CBX
Men har för mig att en snabb titt gjordes efter varje skott. Hade tyvär inte så himla mycket pjäs tjänst, var bara ett enkelt B-plats biträde.
CBX
Nja, det är nog ovanligt.cbx skrev:
CBX
Normalt skjuter man lagvis eller eldstötar med artilleri och grk om det inte rör sig om precisionsam som t.ex psvinggr m/94 som skjuts skottvis.
- Belisarius
- Medlem