Hjälp!! Svenskar Leningrad???

Tillägnad vår saknade medlem varjag
webstern
Ny medlem

Hjälp!! Svenskar Leningrad???

Inlägg av webstern » 7 augusti 2006, 19:14

Hej

Behöver hjälp med lite info om svenskar i fortsättningkriget.

Träffade en svensk man idag som berättade att han att hade varit med i det Finska vinterkriget. I förbifarten nämde han även att "vi försökte ta Leningrad men lyckades aldrig". Blev lite paff när man helt av en slump råkade träffa på någon som var med om något sådant, så frågorna klämdes aldrig fram. Var svenskarna med in i Ryssland i finsk tjänst, eller var man i tysk?Har inte läst så mycket om vinterkriget.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 7 augusti 2006, 19:27

låter mest troligt att det var en i tysk....
Fast Wiking var iofs i Södra ryssland.
Fast å andra sidan 6. SS-Gebirgs-Division Nord hade lite finnar i sig.. Och om jag inte minns fel så slogs dom väl på denfinska fronten under General Siilasvuo .... eller har jag helt fel där??
var han finne eller svensk?

webstern
Ny medlem

Inlägg av webstern » 7 augusti 2006, 19:28

Han är svensk , från södra sverige.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 augusti 2006, 19:35

webstern skrev:Han är svensk , från södra sverige.
Ingick han i det svenska frivilligkompaniet?
:)

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 7 augusti 2006, 19:45

hmm... om han var svensk och slogs i Finnland så kan det väl vara så? Fast vettesjutton om någon svenskkompani var vid leningrad? Jag trodde dom var mer i centern av fronten.
Belägringen av leningrad pågick i sep -42 till Jan 45. Så det kan väl hända att någon svensk var där, som finsk volontär eller, mer troligt, SS frivillig.
Men det kommer säkert andra och kan ge mer exakt besked senare under kvällen :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 augusti 2006, 19:56

maddog skrev:hmm... om han var svensk och slogs i Finnland så kan det väl vara så? Fast vettesjutton om någon svenskkompani var vid leningrad? Jag trodde dom var mer i centern av fronten.
Nu sa veteranen att de "försökte ta Leningrad". Det är ett ganska vitt begrepp. Som bekant så lyckades det ju inte, varken från S eller N.
Det rikssvenska frivilligkompaniet var underställt IR 13 i Fjärrkarelen vid Svir från 1942-våren 1944. Därefter omgrupperades dom till Karelska näset för att sättas in vid Tali-Ihantala i samband med den ryska stor offensiven juni 1944.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Hjälp!! Svenskar Leningrad???

Inlägg av MD650 » 7 augusti 2006, 19:58

webstern skrev:Hej

Behöver hjälp med lite info om svenskar i fortsättningkriget.

Träffade en svensk man idag som berättade att han att hade varit med i det Finska vinterkriget. I förbifarten nämde han även att "vi försökte ta Leningrad men lyckades aldrig". Blev lite paff när man helt av en slump råkade träffa på någon som var med om något sådant, så frågorna klämdes aldrig fram. Var svenskarna med in i Ryssland i finsk tjänst, eller var man i tysk?Har inte läst så mycket om vinterkriget.
Vilket krig var han med i? Vinter eller fortsättningskriget?

webstern
Ny medlem

Inlägg av webstern » 7 augusti 2006, 21:36

Vet inte riktigt tyckte han sa att han var där i ett par år. Som sagt så känner jag honom väldigt ytligt. Fick bara ur mig att "oj det måste ha varit kallt" :roll: varvid han nämde att dom grävde skyttegravar i kors. När han nämde Leningrad så blev jag förvånad eftersom jag antog att frivilligkåren aldrig följde med finnarna eller tyskarna in i Ryssland. Ville jag inte beröra saken närmare eftersom det kändes lite känsligt att fråga om han slogs med finnar eller tyskar vid Leningrad.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 augusti 2006, 21:39

webstern skrev:Vet inte riktigt tyckte han sa att han var där i ett par år. Som sagt så känner jag honom väldigt ytligt. Fick bara ur mig att "oj det måste ha varit kallt" :roll: varvid han nämde att dom grävde skyttegravar i kors. När han nämde Leningrad så blev jag förvånad eftersom jag antog att frivilligkåren aldrig följde med finnarna eller tyskarna in i Ryssland. Ville jag inte beröra saken närmare eftersom det kändes lite känsligt att fråga om han slogs med finnar eller tyskar vid Leningrad.
Det är rätt att SFK (Svenska Frivilligkåren) inte var på rysk sida. SFK sattes upp endast under Vinterkriget.

Viktor Lima
Medlem

Inlägg av Viktor Lima » 8 augusti 2006, 10:24

Hej!

Inga finska förband "försökte" ta Leningrad under fortsättningskriget. Efter den finska sommaroffensiven 1941 stannade de finska trupperna - med några undantag - i linje med den gamla riksgränsen. Jag bedömer att din veterankontakt helt enkelt tagit ut svängarna med orden när han berättade om sin tjänstgöring. Jag har stött på många citat från veteraner som är helt uppåt väggarna, men 60 år efter de aktuella händelserna är det lätta att blanda ihop händelser och lägga in egna värderingar/tankar i sina berättelser.

När jag gjorde utlandstjänst (batstab) märkte jag ofta hur världsbilden för staben som hade hyfsat god överblick över läget och tillgång till mängder av information, rapporter m.m skiljde sig från hur den enskilde soldaten uppfattade tillvaron. "Lasse-i-ledet" skapade sig gärna en egen uppfattning om varför han beordrades att göra saker och ting vilket är helt naturligt - den information man saknar fyller man i själv.

/VL

Lade
Medlem

Inlägg av Lade » 8 augusti 2006, 13:10

Kan han ha tjenestegjort i den Norske Legion? De var vel ved fronten sør for Leningrad i 1941-42.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 8 augusti 2006, 14:07

Nordland låg vid Oranienbaum fickan i närheten av Leningrad innan de i Jan. 1944 började retirera mot Narva.

webstern
Ny medlem

Inlägg av webstern » 8 augusti 2006, 19:03

Visst kan det vara som du säger Viktor. Han är trots allt runt nittio år gammal, Men det som jag tyckte var konstigt är att han just nämde Leningrad, och inte sa att de t.ex skulle försöka ta Sovjet. Kampen om Leningrad är ju rätt unik med sin långa belägring. Hoppas jag får tillfälle att fråga närmare, tyvärr så är det inte en person som jag springer på ofta.
Senast redigerad av 1 webstern, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 8 augusti 2006, 19:05

se till så du springer på honom då :)...

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 9 augusti 2006, 17:14

Hej igen!
Finska trupper har aldrig försökt ta Leningrad! Marskalk Mannerheim hade ju redan tjugo år tidigare lovat att från finskt territorium kommer aldrig ett anfall att riktas mot Leningrad. Finland kunde också när som helst ha skurit av Murmanbanan men lät bli att göra det som en goodwillgest mot västmakterna. Angående Leningrad så kan nämnas ett intressant brev och dess svar från Högkvarteret sensommaren 1941: Direktören för Högholmens djurpark skickade ett brev där man anhöll om att - då Leningrad snart erövras - få ta hand om vissa sällsynta djur från djurparken i Leningrad. Svaret var kategoriskt: Av skäl som inte kan uppges kommer detta aldrig på fråga!"
Förresten kan denna frivilliga också ha varit i IR 24 eller något artilleriförband eller vid Hangöfronten.
Laitman

Skriv svar