Tryckfel i "Tredje Rikets uppgång och fall"

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 09 apr 2002 17:29

Till alla intresserade,

Jag kan tillägga att det är bara den första adressen (Stumpergasse 31, Mariahilf, dörr 17) som har kvar samma gammla hus som Hitler bodde i. De andra husen pa de andra adresserna blev bombade under kriget och har sedan fatt en ny arkitektur efter kriget.

Jag har ofta själv varit pa Stumpergasse 31 och kollat. Till de som känner till Wien, sa är Stumpergasse en tvärgata till den mycket populära köpgatan (Innere) Mariahilferstrasse, som även bär namnet efter stadsdelen nummer 6 -Mariahilf!

Om ni nagongang maste byta tag i Wien och ni har en halvtimme över, sa ta er tid att besöka denna adress. Gatan ligger ca 300 meter fran Wien Westbahnhof.

Gar ni ned för Stumpergasse, sa ligger porten precis bakom en "Zielpunkt"-livsmedelshandel (typ ICA) pa höger sida (sett fran Mariahilferstrasse). Ni maste ga in pa innangarden och pa bottenvaningen vid trappa tva, dörr 17, bodde Hitler ca ett ar med sin barndomsvän Kubizeck.

Rummet är idag obebott och används som "husmagasin".

Jag vet inte om det är sa populärt att fraga efter rummet, men jag blev vänligt bemött av en äldre dam som visade mig till dörren.

Mvh Andreas Wien