Tryckfel i "Tredje Rikets uppgång och fall"

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Tryckfel i "Tredje Rikets uppgång och fall"

Inlägg av Pirre » 6 april 2002, 20:53

Under bokrean köpte jag William L. Shirers "Tredje Rikets uppgång och fall". Idag, då jag tittade i den, upptäckte jag att på kartan över Europa var även Schweiz mörklagt som "område kontrollerat av axelmakterna".
Visserligen var det en reabok, så man kan inte begära alltför mycket, men ändå ett riktigt billigt fel anser jag. Påminner om inledningen i "Enemy at the gates" då den mörka färgen sprider sig över den europeiska kontinenten och även där dränker ovannämnda superneutrala stat...
Pinsamt.

Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 7 april 2002, 13:42

Pierre,

Tar boken även upp Hitlers tid i Wien?

Vid ja, kan du kolla upp vilka adresser han skulle ha haft i Wien? Vissa böcker har med två adresser som den unge Hitler aldrig har bott på utan bygger på andra böckers dåliga research och seglivade myter.

Mvh Andreas Wien

meho
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 mars 2002, 04:09

Inlägg av meho » 7 april 2002, 19:52

Andreas,

I boken anges det två adresser som Hitler skall ha haft.




I november 1909, mindre än ett år efter att han hade kommit till Wien för att "betvinga ödet", måste han flytta från ett möblerat rum på Simon-Dennk-Gasse. Under de följande åren bodde i ruckel eller i ett nästan lika bedrövligt natthärbärge på Meldemannstrasse 27 i tjugonde distriktetalldeles vid Donau. (Sid:33)

Mvh, meho.

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 7 april 2002, 20:15

Andreas Wien skrev: Vissa böcker har med två adresser som den unge Hitler aldrig har bott på utan bygger på andra böckers dåliga research och seglivade myter.
Då Meho hittade citatet där Hitlers Wienadresser nämns, vill jag bara bifoga att "Tredje Rikets uppgång och fall" kom ut 1959-60. Är det möjligt att detta är den "gamla källan" till myterna?

Mvh,
Pirre

PS. Var det inte du som på det gamla forumet tipsade om en bok med titeln "Hitlers Wien" (finns den på svenska?)? Vilka adresser nämns i denna? DS.

meho
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 mars 2002, 04:09

Inlägg av meho » 7 april 2002, 20:44

Hitlers skall ha haft adressen Stumpergasse/rum 29. Det här rummet skall han ha delat med Kubizek. Det finns också uppgifter att han skall ha rört sig runt Felberstrasse, innan han flyttade till Simon-Dennk-Gasse som ligger i det nionde distriktet.

Mvh, meho.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 7 april 2002, 21:47

Alla,

I "Bibeln", dvs Birgitt Hamanns "Hitlers Wien - Lehrjahre eines Diktators" som nästan är ett maste för att första hur den tidens ideal kom att paverka Hitler och som sedan kom att bilda hans världsbild, finns det 3 adresser som är bekräftade med "Meldezetteln".

Hitlers första adress i Wien var: Stumpergasse 31, Mariahilf Bezirk 6, Trappa II, dörr 17.

Nota Bene att i alla böcker som det star nummer 29 i, sa har man använt sig av ett felaktigt pastaende fran Kubizeck där han har blandat ihop adresserna. Pa Hitlers "Meldezettel" star det nummer 31. Birgitt Hamann lägger även till: Adressen Stumpergasse 29 gar tillbaka pa ett fel av Kubizeck. Uthyraren av kabinettet, Maria Zakreys, var skriven pa nummer 31.

Den 18:e november flytttar Hitler ut fran Maria Zakreys kabinett. Hitler anmäler sig redan nästa dag vid polisen (där man fortfarande lämmnar i "Meldezetteln" i Österrike). Nu bor han vid Felberstrasse 22, dörr 16, hos uthyraren Helene Riedel. Där stannar han fram till den 20 Augusti 1909.

Därefter kom han till Sechshauser Straße 58, Fünfhaus, 1:a vaningen, dörr 21 hos uthyraren Antonia Oberlechner.

Han flyttar, tack vare hans katastrofala ekonomiska lage, ut efter tre veckor.

Här slutar sparen hos polisen.

Hitler kom fr.o.m nu att övernatta pa diverse härbärgen i Wien fram tills han lämmnar staden (mer om det en annan gang).

Hamann skriver vidare:
Mycket förundransvärt är att det star det att läsa i diverse tidningar i Wien 1938 att Hitler skulle ha bott i ett hus i Simon-Denk-Gasse 11 i det dyra och konservativa 9:e Bezirket. Detta hus blev sedan efter detta "avslöjande" i tidningarna utsmyckat med en stor "Hitlerskylt" som minne.

Men, det finns aldrig en "Meldezettel" för Hitler för denna adress i Wien. När NSDAP 1938 "tog hand om" Hitlers "Meldezetteln" hos polisen i Wien, sa försökte de dölja Hitlers fattiga ungdom i Wien. Alla orginallappar hittades efter kriget i NSDAPs kansli. Därtill fanns det även kopior pa lapparna


Boken Hitlers Wien finns ej ännu pa svenska. Pa engelska, tyska och franska har jag sett här i Wien.

Felen stammar troligen fran Kubizeck daliga minne och att därtill att Shirer svalde tidnigarnas "avslöjande" 1938 om att Hitler, som en fattig pojk, skulle ha bott i Wiens bättre kvarter med hull och har. Ingen research här inte!

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 8 april 2002, 13:26

Alla,
november 1909, mindre än ett år efter att han hade kommit till Wien för att "betvinga ödet", måste han flytta från ett möblerat rum på Simon-Dennk-Gasse. Under de följande åren bodde i ruckel eller i ett nästan lika bedrövligt natthärbärge på Meldemannstrasse 27 i tjugonde distriktetalldeles vid Donau. (Sid:33)
Ren skär och förbannad lögn!!! Se ovan vad jag skrev!!!

Pierre: Japp det var jag som gjorde/gör reklam om Birgit Mamanns bok. Otoligt bra! Allt är med - Allt! - och jag menar Allt! 700 sidor med fakta om vad som kunde ha paverkat Hitlers världsbild under hans tid i Braunau, Linz och senare i Wien. Därtill har hon den mest gedigna källhänvisning som jag nagonsin sett. Hon skriver inte att "sa och sa är det", utan hon lägger fram fakta och vänder och vrider pa varje sten. Hennes research över att Hitler skulle ha varit kvartsjude / Halvjude - vilket hon inte hittar de minsta bevis för - är otroligt bra.

Köp den, eller skriv till förlaget om de har den pa svenska! Tror dock inte det - Inte ännu!

Mvh Andreas Wien

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 8 april 2002, 19:36

Andreas Wien skrev:Japp det var jag som gjorde/gör reklam om Birgit Mamanns bok. Otoligt bra! Allt är med - Allt! - och jag menar Allt! 700 sidor med fakta om vad som kunde ha paverkat Hitlers världsbild under hans tid i Braunau, Linz och senare i Wien.
700 sidor! Så mycket hade jag verkligen inte väntat mig om en bok som behandlar ett sådant pass smalt ämne! (Fast beskriver den inte endast om hans tid i Wien utan även om den i Branau och Linz så verkar det mer förståeligt.)
Förresten, jag vill minnas att jag har läst att det var Linz som efter det "segerrika" kriget skulle göras om till en slags kulturell huvudstad för Tredje Riket med storslagna operor, teatrar mm.? Arkitektur: Albert Speer efter riktlinjer av Hitler...
Eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 8 april 2002, 20:03

Pierre,

Det är ju det som gör boken sa bra. Allt som kunde paverka Hitler är med. Hon vänder och vrider pa varje sten i den Habsburgiska huvudstaden.

Priser pa sparvagnsdbiljetter är med. Vilka operauppsättningar Hitler sag och hade kunnat sett och vem som dirigerade eller ledde uppsättningen. Vilka som bodde i hans omgivning. Vilka personer med judisk konfession som han träffade. Vilka Guido von List och Lanz von Lienfels var. Förklaring till de klasskillnader som fanns i Wien. Vilka som besökte soppköken i Wien. Hur mycket han fick i arv efter hans föräldrar. Vilken konfession profesorerna hade som han träffade och som gav han "ej godkänd för den tredje uppgiften intagningsprovet". Hur manga judar som bodde i Wien och vilka befatningar de hade. Detta är bara 3% av bokens innehall!

Et bra exempel är den unge Hitlers förhallande till hans mors judiska doktor. Kunde han vara orsaken till hans framtida hat? Hon analyserar ALLT över honom och Hitler. Dvs, alla dokumeterade brev mellan dessa bada personer, räkningarna för hans moders besök, doktorns diagnos och behandling av Clara Hitler, Hitlers tackbrev till honom för hans omtanke och behandling efter Clara Hitlers död. Hon tar även med hur Hitler även behandlade honom efter det att Tyskland hade gatt samman med Österrike 1938.

Man far även en riktigt bra bild om hur det var att leva i Wien runt 1910.

Boken var/är en storsäljare i Österrike.

Helt riktigt skulle Linz bli det Tredje Rikets kulturella huvudstad. Där ville även Hitler bli begraven. Stadens arkitektur skulle Speer ansvara för.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 8 april 2002, 21:14

Var heter boken och kan man möjligtvis få tag på en svensk upplaga?

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Linz

Inlägg av Olov » 8 april 2002, 22:17

Pirre och Andreas: Liten rättelse bara. Det var arkitekten Hermann Giessler som skulle ansvara för ombyggnaden av Linz åt Hitler. Inte Albert Speer.

Hälsningar
Olov

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 9 april 2002, 12:30

Inmarschen i Österrike 1938 förändrade livet för den nu 66-ariga läkaren, Dr. Eduard Bloch, totalt. Hans ordination stängdes den 1:a oktober 1938. Dotter, svärson och hans unge doktorskollega Dr. Franz Kren flydde till USA. Fortfarande trodde Dr. Bloch att hans gamla vänskap med Hitler skulle hjälpa honom. Hitler hade tom kallat honom för en "ädeljude" inför Linz nazistmedlemmar sa sent som 1937.

Bloch försökte na Hitler med flera brev och med flera olika mellanhänder. Den 16:e november 1938 blev han bönhörd.

Hitler reagerade pa Bloch´s hjälprop och ställde Dr. Bloch som den enda jude i Linz under Gestaposkydd. Dr. Bloch och hans fru fick stanna i sitt hus tills utvandringsformaliteterna var färdiga. De kunde även behalla sin förmögenhet och själva välja köpare för sin praktfulla villa.

Trots dessa fördelar gentemot andra judar vid Anschluss, sa blev dock Anschluss början pa slutet för Dr. Bloch. Han förlorade, efter ha haft ett angenämt respekterat liv i Linz sin ordination, sina patienter, sitt ryckte, sina vänner och sitt hus. 1940 emigrerade han med sin fru till USA, där hans medicinstudium inte godkändes, vilket ledde till att han maste sluta med att utöva sitt yrke.

Som en bruten man dog Dr. Eduard Bloch 1945 i Bronx, New York.

[Sidan 56]

Tobbe plus alla andra:
Birgit Hamann; Hitlers Wien- Lehrjahre eines diktators; förlag Piper; ISBN 3-492-22653-1

Mvh Andreas Wien

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 9 april 2002, 17:52

Hej!

Tobbe, boken fins på antikvariatet Röde Orm i Haga, på engelska. Glömde tyvärr att kolla priset. Men skicket var hyfsat fint.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 9 april 2002, 18:29

Till alla intresserade,

Jag kan tillägga att det är bara den första adressen (Stumpergasse 31, Mariahilf, dörr 17) som har kvar samma gammla hus som Hitler bodde i. De andra husen pa de andra adresserna blev bombade under kriget och har sedan fatt en ny arkitektur efter kriget.

Jag har ofta själv varit pa Stumpergasse 31 och kollat. Till de som känner till Wien, sa är Stumpergasse en tvärgata till den mycket populära köpgatan (Innere) Mariahilferstrasse, som även bär namnet efter stadsdelen nummer 6 -Mariahilf!

Om ni nagongang maste byta tag i Wien och ni har en halvtimme över, sa ta er tid att besöka denna adress. Gatan ligger ca 300 meter fran Wien Westbahnhof.

Gar ni ned för Stumpergasse, sa ligger porten precis bakom en "Zielpunkt"-livsmedelshandel (typ ICA) pa höger sida (sett fran Mariahilferstrasse). Ni maste ga in pa innangarden och pa bottenvaningen vid trappa tva, dörr 17, bodde Hitler ca ett ar med sin barndomsvän Kubizeck.

Rummet är idag obebott och används som "husmagasin".

Jag vet inte om det är sa populärt att fraga efter rummet, men jag blev vänligt bemött av en äldre dam som visade mig till dörren.

Mvh Andreas Wien

Skriv svar