Hitler och Himmlers favorita SS divison

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Richard F
Ny medlem

Hitler och Himmlers favorita SS divison

Inlägg av Richard F » 21 juni 2006, 20:20

Detta kan låta dumt men jag har länge undrat över vilken SS divison som Hitler och Himmler skulle ha ansett varit mest lojal och så vidare samt ha haft bäst stridsresultat. Alltså deras så kallade favorit.

Richard

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 21 juni 2006, 22:42

Jag har inget svar på orginalfrågan men jag har svårt att tänka mig att det finns. Såsom varandes chef får du i alla fall hyckla att du är neutral. Jag har svårt att tro att Hitler favoriserade divisonen som bar hans namn t.ex. Om de personligen tyckte mer om något förband är en annan sak som vi troligtvis inte kommer få reda på.

Men jag blir gärna rättad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 juni 2006, 02:07

[Jag har tagit bort några inlägg av mindre konstruktiv karaktär. Vänligen iaktta forumets regler, tack.]

Svårt att svara på. Man skulle ju kunna tro att Leibstandarte var Adolfs ögonsten, men med tanke på att divisionen inte sparades i de hårda striderna kan man inte se några uttryck för särbehandling. Likaledes var ju SS Himmlers skötebarn, och han ville ju öka bl.a. Waffen-SS inflytande genom att divisionerna sattes in varhelst de behövdes. Vissa divisioner var ju kända som "brandkårsstyrkor", som skulle stabilisera kritiska frontavsnitt (1:a, 2:a, 3:e och 5:e pansardivisionerna var väl de främsta av dessa). Gissningsvis så borde de germanska divisionerna hållts högre än de icke-germanska, och de slagkraftigare frontdivisionerna högre än de som var invecklade främst i antipartisankrigföring. Det faktum att de bästa divisionerna var prioriterade i sin tilldelning av materiel och andra resurser kan tolkas som "favoritism", men detta var ju något som utsträckte sig även till icke-SS-förband som t.ex. "Grossdeutschland"-divisionen.

Användarvisningsbild
Richard F
Ny medlem

Inlägg av Richard F » 22 juni 2006, 09:36

12SS Hitlerjugend då ?
Den var ju också slagkraftig samt hade en massa erfarna officerare från tex LSSAH, dessutom byggdes den på före detta medlemmar ur Hitlerjugend som Hitler ansåg vara de som skulle föra riket vidare.

Mvh Richard

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 22 juni 2006, 11:05

Man tycker ju att en division som är uppkallad efter Himmlers jobbtitel borde vara poppis. Tänker då på SS-division No.18, "Reichführer SS"

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 juni 2006, 13:44

Hans skrev:Jag har inget svar på orginalfrågan men jag har svårt att tänka mig att det finns. Såsom varandes chef får du i alla fall hyckla att du är neutral. Jag har svårt att tro att Hitler favoriserade divisonen som bar hans namn t.ex. Om de personligen tyckte mer om något förband är en annan sak som vi troligtvis inte kommer få reda på.

Men jag blir gärna rättad.

MVH

Hans
Perfekt analys - ingen ÖB - kan visa speciellt favoritism till något förband...vilket deklasserar andras prestationer.
Himmler ömmade starkt för 'sina' SS-trupper och försatt inget tillfälle i FHQ att framhålla deras prestationer. Ett
problem som Himmler hade - var att 'kärntrupperna', d.v.s. Leibstandarte, Das Reich o.a. - tillkämpade sig ett
rykte - som faktiskt minskade Himmlers inflytande....i dessa formationer. I klartext - bad de ytterst härdade
Waffen SS-ledarna Himmler att dra åt helvete - med sina floskler om arier och Blut und Boden m.m. - vilket inte
kan ha lett till mycken kärlek mellan RFSS och hans trupper under krigets sista tolv månader.....Varjag[/b]

Skriv svar