Detta kan låta dumt men jag har länge undrat över vilken SS divison som Hitler och Himmler skulle ha ansett varit mest lojal och så vidare samt ha haft bäst stridsresultat. Alltså deras så kallade favorit.
Richard
Hitler och Himmlers favorita SS divison
Jag har inget svar på orginalfrågan men jag har svårt att tänka mig att det finns. Såsom varandes chef får du i alla fall hyckla att du är neutral. Jag har svårt att tro att Hitler favoriserade divisonen som bar hans namn t.ex. Om de personligen tyckte mer om något förband är en annan sak som vi troligtvis inte kommer få reda på.
Men jag blir gärna rättad.
MVH
Hans
MVH
Hans
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
[Jag har tagit bort några inlägg av mindre konstruktiv karaktär. Vänligen iaktta forumets regler, tack.]
Svårt att svara på. Man skulle ju kunna tro att Leibstandarte var Adolfs ögonsten, men med tanke på att divisionen inte sparades i de hårda striderna kan man inte se några uttryck för särbehandling. Likaledes var ju SS Himmlers skötebarn, och han ville ju öka bl.a. Waffen-SS inflytande genom att divisionerna sattes in varhelst de behövdes. Vissa divisioner var ju kända som "brandkårsstyrkor", som skulle stabilisera kritiska frontavsnitt (1:a, 2:a, 3:e och 5:e pansardivisionerna var väl de främsta av dessa). Gissningsvis så borde de germanska divisionerna hållts högre än de icke-germanska, och de slagkraftigare frontdivisionerna högre än de som var invecklade främst i antipartisankrigföring. Det faktum att de bästa divisionerna var prioriterade i sin tilldelning av materiel och andra resurser kan tolkas som "favoritism", men detta var ju något som utsträckte sig även till icke-SS-förband som t.ex. "Grossdeutschland"-divisionen.
Svårt att svara på. Man skulle ju kunna tro att Leibstandarte var Adolfs ögonsten, men med tanke på att divisionen inte sparades i de hårda striderna kan man inte se några uttryck för särbehandling. Likaledes var ju SS Himmlers skötebarn, och han ville ju öka bl.a. Waffen-SS inflytande genom att divisionerna sattes in varhelst de behövdes. Vissa divisioner var ju kända som "brandkårsstyrkor", som skulle stabilisera kritiska frontavsnitt (1:a, 2:a, 3:e och 5:e pansardivisionerna var väl de främsta av dessa). Gissningsvis så borde de germanska divisionerna hållts högre än de icke-germanska, och de slagkraftigare frontdivisionerna högre än de som var invecklade främst i antipartisankrigföring. Det faktum att de bästa divisionerna var prioriterade i sin tilldelning av materiel och andra resurser kan tolkas som "favoritism", men detta var ju något som utsträckte sig även till icke-SS-förband som t.ex. "Grossdeutschland"-divisionen.
Perfekt analys - ingen ÖB - kan visa speciellt favoritism till något förband...vilket deklasserar andras prestationer.Hans skrev:Jag har inget svar på orginalfrågan men jag har svårt att tänka mig att det finns. Såsom varandes chef får du i alla fall hyckla att du är neutral. Jag har svårt att tro att Hitler favoriserade divisonen som bar hans namn t.ex. Om de personligen tyckte mer om något förband är en annan sak som vi troligtvis inte kommer få reda på.
MVH
Hans
Himmler ömmade starkt för 'sina' SS-trupper och försatt inget tillfälle i FHQ att framhålla deras prestationer. Ett
problem som Himmler hade - var att 'kärntrupperna', d.v.s. Leibstandarte, Das Reich o.a. - tillkämpade sig ett
rykte - som faktiskt minskade Himmlers inflytande....i dessa formationer. I klartext - bad de ytterst härdade
Waffen SS-ledarna Himmler att dra åt helvete - med sina floskler om arier och Blut und Boden m.m. - vilket inte
kan ha lett till mycken kärlek mellan RFSS och hans trupper under krigets sista tolv månader.....Varjag[/b]