Manligheten minsprängd

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Manligheten minsprängd

Inlägg av Torin » 2 april 2006, 19:05

Herman Lindqvist skriver i boken Drömmar och Verklighet - Historien om Sverige att
pansarskeppet Manligheten blev minsprängd i december 1939 vid Vinga. sid 497 . sex man dog och elva skadades.

Nu undrar jag hur de hann reparera fartyget för hon gick ju enlig alla källor till Kalvsund och fanns där i april 1940 i samband med att tyskarna anföll Norge.
Hann de verkligen reparera på den tiden?

Göran Torin
Bilagor
Manligheten_1941.jpg
Manligheten_1941.jpg (31.45 KiB) Visad 3079 gånger

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 3 april 2006, 19:34

Själva Manligheten fick förmodligen inga skador. De bärgade en parvan när en på dess vajer fastsatt sprängkapsel exploderade.

Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Inlägg av Torin » 3 april 2006, 20:02

Jan-Erik Karlsson skrev:Själva Manligheten fick förmodligen inga skador. De bärgade en parvan när en på dess vajer fastsatt sprängkapsel exploderade.
Tack för svaret. Nu är jag klokare. Men Herman Lindqvist uttryckte sig otydligt.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 5 april 2006, 18:41

Torin skrev:Tack för svaret. Nu är jag klokare. Men Herman Lindqvist uttryckte sig otydligt.
Inte bara otydligt, han uttryckte sig direkt felaktigt. Men jag måste erkänna att jag inte är någon större kännare av minsvepningsmateriel så ordet sprängkapsel kanske inte är korrekt i sammanhanget. Men du vet i alla fall att någon sjömina inte var inblandad.

mvh
J-E

Skriv svar