Bunkrar i Bohuslän

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Trumman
Medlem

Bunkrar i Bohuslän

Inlägg av Trumman » 7 mars 2006, 11:10

Håller på att dokumentera de värn, som i nuläget, finns kvar i Sverige, och letar därför, just nu, efter värn i Bohuslän.
All information är välkommen, gärna via P:M eller här i tråden.

/Trumman
http://www.kugelblitz.se

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 9 mars 2006, 20:38

Hej igen

Lägg gärna ut en karta så att man kan hitta till respektive buker.
Det finns ett antal bunkrar vid gästhamnen i Lysekil.

John

Trollevik
Medlem

Inlägg av Trollevik » 9 mars 2006, 20:50

John skrev:Hej igen

John
tyvärr så har förstörelse raseriet drabbat dessa värn sedan en tid tillbaka inte mycket kvar att se :cry: tyvärr

peter

Trumman
Medlem

Inlägg av Trumman » 10 mars 2006, 14:20

Trollevik skrev:

John
tyvärr så har förstörelse raseriet drabbat dessa värn sedan en tid tillbaka inte mycket kvar att se :cry: tyvärr

peter
Riktigt tråkigt... måste ha varit i samma veva, som de härjade på hela Kornö?
Har nyligen kommit över alla skansar i Uddevalla/Vänersborg, så det blir inte mycket till semester nu i sommar :D

Fortsätt att tipsa!

/Trumman

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 10 mars 2006, 15:05

Trumman skrev:Har nyligen kommit över alla skansar i Uddevalla/Vänersborg, så det blir inte mycket till semester nu i sommar :D
Det får du nog förklara närmare! Menar du att du kommit över en förteckning över alla skansar?

Sen så välkommnas ju en översiktskarta så att man kan få begrepp om skansarnas läge och därigenom syfte. Behöver du hjälp med detta så ställer jag upp, bara att pm:a.

För övrigt, måste bara säga att ditt arbete uppskattas. Av det du fotograferar idag, hur mycket kommer finns kvar om 10-20 år..

Trumman
Medlem

Inlägg av Trumman » 10 mars 2006, 15:12

Simon_HBG skrev:
Trumman skrev:Har nyligen kommit över alla skansar i Uddevalla/Vänersborg, så det blir inte mycket till semester nu i sommar :D
Det får du nog förklara närmare! Menar du att du kommit över en förteckning över alla skansar?

För övrigt, måste bara säga att ditt arbete uppskattas. Av det du fotograferar idag, hur mycket kommer finns kvar om 10-20 år..
Mycket riktigt. Hade dock redan funnit de flesta skansar innan, men det var en del nytt väster om Uddevalla. Sedan är det ju alltid trevligt med beteckningar och liknande, överhuvudtaget, då man ser hur det var tänkt att fungera. Kommer att kasta upp kartor på sidan, så fort jag är klar med fotograferandet.

Uddevalla-värnen kommer nog att stå kvar, så länge vädret inte ger sig på dem. Men 2005 var det ju tyvärr en del som försvann. Det var rena turen att jag fann första, andra och tredje lane-ryrbunkrarna. (Se sidan) För dessa ligger nu och vilar under den kalla jorden. :cry:

/Trumman

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 10 mars 2006, 19:21

Du får gärna publicera din karta på din hemsida så fort du får tid.

Det vore intressant.

John

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 11 mars 2006, 19:52

Trumman skrev:
Trollevik skrev:

John

peter
Har nyligen kommit över alla skansar i Uddevalla/Vänersborg, så det blir inte mycket till semester nu i sommar :D

Fortsätt att tipsa!

/Trumman
Hade ju förmånen att få gå ner i berget två gånger under rivningen! Tog mängder med kort! Spännande ställe! Synd att det är skrotat! känns lite allmänt som att slänga pengarna i sjön!

Trollevik
Medlem

Inlägg av Trollevik » 11 mars 2006, 19:57

Lützow skrev:
Trumman skrev:
Trollevik skrev:

John

peter

Fortsätt att tipsa!

/Trumman
Hade ju förmånen att få gå ner i berget två gånger under rivningen! Tog mängder med kort! Spännande ställe! Synd att det är skrotat! känns lite allmänt som att slänga pengarna i sjön!
Är det kornö du pratar om så vore det intressant att få se dom du har inte möjlighet att lägga upp några på nätet
:)
peter

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 11 mars 2006, 20:00

Visst är det kornö jag pratar om! Du kan ju adda mig på MSN så kan jag skicka dom till dig!
Skicka ett PM!

//Lützow som är ifrån den riktiga västkusten

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 11 mars 2006, 20:52

Det finns en hel hög med skyttevärnsbunkrar precis sydost om Särö. Tyvärr är de sedan ett par år igenfyllda.

Om någon är intresserad av den exakta placeringen kan jag nog fixa fram en karta och märka ut dem.

Trumman
Medlem

Inlägg av Trumman » 12 mars 2006, 01:40

masase skrev:Det finns en hel hög med skyttevärnsbunkrar precis sydost om Särö. Tyvärr är de sedan ett par år igenfyllda.

Om någon är intresserad av den exakta placeringen kan jag nog fixa fram en karta och märka ut dem.
Vore intressant..
Det funkar fint att lägga till mig på MSN, om du har tillgång till det. :)

Skriv svar