Litteratur om andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
atps
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 maj 2007, 03:47
Ort: Malmö

Inlägg av atps » 17 maj 2007, 04:07

Johann Voss, Soldat I Waffen-SS (Black Edelweiss)
Historisk Media

Mycket målande berättelse om en ung tysk man som tar värvning i Waffen-SS. Man får följa honom under sin utbildning till Gebirgsjäger, stationering i Finland och slutstriderna i Europa där han blir tillfångatagen av de allierade. Johann Voss skrev boken kort efter tillfångatagandet då minnena fortfarande var färska och inte hunnit bli färgade av efterkrigstidens åsikter och avslöjanden.

Mycket läsvärd.

BigPapaBear
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 juni 2007, 13:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av BigPapaBear » 27 juni 2007, 13:50

Uj uj... Det finns så många.

An army at dawn av Rick Atkinson - Svettig och smäktande mastodont om kriget i västra Nordafrika och Tunisien. Vann Pulitzerpriset och har ett bra forskningsunderlag.

Alla böcker som David Glantz har skrivit. Västvärldens främsta forskare vad gäller Röda Armén och kriget på östfronten.

Blitzkrieg Legend av Karl-Heinz Frieser. Kanske tidernas främsta militärhistoriska verk. Prisbelönt bok om västfronten 1940 av en välrenommerad forskare. Ett erkänt standardverk som hör hemma i varje militärhistoriskt bilbiotek. Gavs ut på engelska 2005, tror jag.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 8 juli 2007, 04:57

Mkt läsvärd bok:

Anonym författare

Titel:
En kvinna i Berlin

Undertitel:
En sann berättelse
Dagboksanteckningar från den 20 april till den 22 juni 1945.

Jag behöver nog inte beskriva innehållet, alla fattar att det är vidrigt...

Ett tidsdokument.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 21 juli 2007, 20:46

Också tidsdokument!

Jag vill uppmärksamma er på att det faktiskt finns en mängd svenska kortfilmer från WW2 som visar beredskapen, övningar, vapen m.m.

Finns på websidan http://www.amf-film.se/Default.htm som förestås av
FÖRENINGEN ARMÉ- MARIN- OCH FLYGFILM och där man kan hyra eller köpa en mängd filmer. Klicka på "Filmkatalog" för förteckning!

Plockar litet "smakprov" ur katalogen på webbsidan:

1940 10986 Skånes beredskapsområde. Försvarsstabens Filmdetalj. Beredskapsmän gjuter en platta, beredskapsmän på vakt, hamn med avspärrningar av taggtråd, post patrullerar innanför avspärrningen, taggtrådsavspärrningar vid kust, bunker, post, fartyg i bakgrunden, strand med taggtrådsavspärrningar, posteringar, beredskapsmän springer in i en bunker, fiskeläge med fiskebåtar, kust, bemanning av ett värn, ... Svartvit, stum, utan texter. 18 min.

1940 16020 Från en granatkastartropps stridsverksamhet. Kungl Södra skånska infanteriregementet. En granatkastartropps eldledningsgrupp och granatkastargrupps 20 man med två kärror och en packhäst demonstrerar sin stridsuppgift inför kameran med 8cm granatkastare m/29 med riktinstrument m/34 med eldrör, lavett och stödplatta: Stridsorder utdelas, ammunitionskärror körs flygskyddat, stridsställningar intas, pjäsplats bestäms, pjäsen monteras, signalpatrull upprättar, ... Svartvit, stum, med texter. 10 min."

1940 16140 I 12 under 40-talet - första delen. Kungl Jönköpings-Kalmar regemente. 1940: Ch V förd Årbyn 3/2, övning i stridsvagnsbekämpning Årbyn 26/2, 3 bat skidåker i terrängen Årbyn 5/3, regementsmästerskap på skidor 30 km påskafton 23/3, kårfälttjänstövning 30/3-3/4, hästbivack, 2 bat lastar Sangis 3/4, Kvarnarp 27/4, Skåne april-juni, stridsvagnshinder kring Landskrona. 1943: ÅRSKLASS: Fälttävlan, rekrytmarsch, vid Holmseryd, lastning av godsvagnar. Svartvit, stum, med texter. 29 min.

Hyra av film:
Medlemmar 120:- per film per vecka
Icke medlemmar 150:- per film per vecka
Fraktkostnad t o r tillkommer

Köp av film:
Medlemmar 400.- per film
Icke medlemmar 600:- per film
Fraktkostnad tillkommer

wuzac
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 1 juli 2008, 23:23

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av wuzac » 9 augusti 2008, 02:31

Jag har just läst månadens bok från SMB "Den glömde soldaten". Jag har läst böcker om andra världskriget sedan 1973 men ingn bok har berört mig som denna. Rekomenderas

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av Yder » 7 januari 2009, 21:22

Ragnarök av Erik Wallin är bra... även om den är lite för politiskt vinklad lite här och var.

Lagus Stormkanoner... kommer inte ihåg författaren i skrivande stund.

Striderna vid vid Soumosalmi... kommer inte ihåg författaren här heller men den är nog en ren krigsdagbok från en högre chef vid finska armén, troligen kårchef eller dylikt, en gammal sydd bok i papp band utgiven sent 40-tal, jäkligt bra och detaljerad om förbanden och striderna ner på grupp o plutonsnivå.

TIGER Der Geschichte einer legendären Waffe 1942-45: Egon Kleine / Volkmar Kuhn

Kursk: av Zetterling & Frankson, rasande bra bok :D

Slutstriden: av Ryan, toppenbok.

elsz
Tidigare medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 oktober 2005, 22:15
Ort: elsz

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av elsz » 17 januari 2009, 00:27

Jag skulle vilja rekomendera Liddell Harts 2 böcker: Andra Världskrigets Historia del i & 2. Jag läste dem när de kom ut för ett tjugotal år sedan. Det fina är att de finns nyutgivna i en billig pocketupplaga. :P

Han tar inte bara upp de stora frontavsnitten utan även de små. Det finns många aha upplevelser i bökerna. Läs exempelvis om japanernas invasion av Malayahalvön.

OHJ
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 mars 2009, 12:56

Danska bocker om Jane Horney

Inlägg av OHJ » 2 mars 2009, 13:15

Vi er to danska forfattere: Ole Hans Jensen og Britt Bartenbach - som har skrevet et par danske bocker om Jane Horney,
Jane Horney - dead or alive...
och
Hvem var Fjenden ?
som inte blev skuten på em fiskerbått i 1945 - læs mera på:
www.npi-news.dk.

Bockerne er skrevet på dansk

VH
Ole Hans Jensen
Forfattere

Tompa66
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 augusti 2009, 08:17

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av Tompa66 » 15 augusti 2009, 23:49

Bra böcker om den Norska motståndskampen:
"Rapport från nr:24" (Gunnar Sönsteby)
"Det ordnar sig alltid" (Max Manus som det för övrigt kommer en DVD om i oktober)
"Sabotörer i frihetskamp" (Knut Haukelid om tungvattenaktionen i Rjukan)
"Hjemmefronten" (Tore Gjelsvik)
Det här är vad jag hittat översatt till svenska,men på norska finns det ju mängder..
Dom här böckerna har några år på nacken och går med lite tur att hitta på antikvariaten.Sök på Bokbörsen tex.
MVH
Tompa

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av lampros » 16 augusti 2009, 07:05

Yder skrev:Striderna vid vid Soumosalmi... kommer inte ihåg författaren här heller men den är nog en ren krigsdagbok från en högre chef vid finska armén, troligen kårchef eller dylikt, en gammal sydd bok i papp band utgiven sent 40-tal, jäkligt bra och detaljerad om förbanden och striderna ner på grupp o plutonsnivå.
Författaren hette Hjalmar Siilasvuo, han som ledde striderna.

few
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2006, 23:18
Ort: Stockholm

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av few » 28 september 2009, 17:03

Nu finns min nya bok "Skyldig till skuld: En europeisk resa i Nazitysklands skugga" (Norstedts) tillgänglig, till exempel via Bokus, etc. En bok om hur de före detta axelmakterna försöker hantera sin historia.

Framför allt hanterar den Finland, Italien, Österrike och -- såklart -- Tyskland:
http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/ ... d-inbunden

Trevlig läsning!
/h

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av Yder » 14 februari 2010, 02:30

Roland Jaqurades bok "Bin Ladin".

Bra bok i ett hett ämne.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 februari 2010, 20:49

Ni som brukar köpa Expressen så ger NE ut en mindre utgåva och just nu finns en serie med tre band om Andra världskriget som utgåva när man köper tidningen. Visserligen har det utkommit två band redan(onsdag-torsdag) och om ni har missat någonting så finns det möjlighet att få dessa böcker.

Stefan

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av Ben » 23 februari 2010, 17:00

Bara ett tips (för de som kan tyska) apropå de många diskussionerna om Sovjetunionens agerande i olika skeden av andra världskriget:

http://www.ifz-muenchen.de/heftarchiv.html?&L=35

Några intressanta häften:

1991:3 - en artikel med en återgivning av de utförliga anteckningar Hilger förde under Ribbentrops diskussioner med Stalin, Molotov m.fl. under besöket i slutet av september 1939.

1999:2 - en artikel om tyska UD:s politiska arkiv och de bränningar som genomfördes mot slutet av kriget och de arkivfilmningar som gjordes under detsamma.

2000:2 - en artikel av Sergej Slutj (som nämnts här) om det tysk-ryska samarbetet under det polska fälttåget.

Ringo86
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 mars 2010, 01:12

Re: Litteratur om andra världskriget

Inlägg av Ringo86 » 11 mars 2010, 12:10

Frontschwein av Koschorrek, Günther K.
Länge sen jag läste boken. Men den handlar om en soldat som stred i östfronten i slutet av kriget. Han ska
under denna tid skrivit dagbok som inte var tillåtet och sen baserat boken på dessa.

Hitlers krigare - SS sista strid av Charles Whiting
Man får följa Liebstandarte SS i slutet av Tredje riket.

Hitlers fallskärmsjägare - Elitförband i strid 1940-45 av Charles Whiting
Beskriver hur Tysklands fallskärmsjägarförband byggdes upp, hur de användes i Blitzkrieget, anfallet på Eben-Emael, kreta, fritagningen av Mussolini m.m.

Skriv svar