Friska föräldrar ger friska barn

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Amadeus
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 januari 2006, 23:08
Ort: Sthlm

Friska föräldrar ger friska barn

Inlägg av Amadeus » 11 januari 2006, 23:25

Jag såg, för inte så länge sedan, en dokumentärfilm om sjukvården i Nazityskland under WW2. Filmen avslöjade dystra sanningar om hur den tyska staten, Hitler, givit order om att "svaga" individer skulle avrättas. Inte på vilket sätt som helst, utan på ett diskret sätt. Om jag inte missminner använde sig läkare av sprutor som de injicerade i individen, varpå denne garanterades en säker död.
Det handlade även om hur en viss läkare vid namn X (jag kan inte komma ihåg namnet, och det vore guld värt om ngn annan kunde hjälpa mig på traven) hade gjort stor karriär inom den här sektorn. Han skall enligt källan ha varit Hitlers egen personlige läkare, och därmed basat över hela administrationen kring avrättandet av de "svaga" (så som psykiskt och fysiskt handikappade människor).

Skälen till den omfattande avrättningen skall ha varit att Hitler var ute efter en slags avling av den perfekta människan. En "sjuk" eller "svag" individ gynnade därför inte rikets framtid och ansågs därför som underdånig, och förtjänade inte att leva. Denne var en belastning på riket (nationalismen).

Efter flertalet sökningar, utan resultat, med diverse sökfunktioner på internet har jag inte lyckats hitta tillbaka på rätt spår: nämligen det spår dokumentären for fram på. Därför tänkte jag pröva lyckan här, och höra efter om ngn av er har bättre koll än jag på vad som faktiskt pågick? Länkar och dylikt är högst välkommet, men tveka för all del inte att ge er syn på saken!

P.S Jag ber väldigt mycket om ursäkt om ämnets titel gjort ngn upprörd. Det är inte alls min avsikt med den. Jag valde den därför att den tydligt sammanfattar frågan i sig, och kanske rent av var ett talesätt så som "Arbeit macht frei" var. För att väcka uppmärksamhet helt enkelt, och klargöra vad det handlar om i förväg.

-Amadeus

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 11 januari 2006, 23:30

Du tänker kanske på Franz Stangl, som var ansvarig för eutanasiprogrammet. Gitta Sereny har skrivit en bok om honom, "Vid avgrunden". Hitlers läkare var han mig veterligen inte. Välkommen till forumet förresten.

Mvh Petter

PS. Tack hangatyr för uppgifterna. DS.

Amadeus
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 januari 2006, 23:08
Ort: Sthlm

Inlägg av Amadeus » 11 januari 2006, 23:39

Det var inte Franz Stangl jag syftade på, och han var inte Hitlers läkare (som du också säger).

I vilket fall hjälpte ordet "eutanasiprogrammet" mig verkligen! Efter några snabba sökningar hittade jag min man, nämligen Karl Brandt:
Wikipedia skrev:Karl Brandt, född 8 januari 1904 i Mühlhausen, dåv. Tyskland, död 2 juni 1948 i Landsberg am Lech (avrättad), Hitlers personlige läkare och chef för Nazitysklands eutanasiprogram, bl.a. den ökända Aktion T4. SS-Brigadeführer (1943).
Tack!

Gutekrigaren skrev:Välkommen till forumet förresten.
Tackar så mycket. :)

-Amadeus

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 12 januari 2006, 00:39

Välkommen hit. Se denna diskussion för lite mer information. Om det du skriver verkligen läggs fram i dokumentären du såg så verkar den innehålla en del felaktigheter.

viewtopic.php?t=22152

Förövrigt anser jag att rubrikvalet mest är fjantigt.

mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 12 gånger.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 12 januari 2006, 00:56

Det slår mig just att satsen Friska föräldrar ger friska barn kan vändas.

Dvs, handikappade barn antyder att föräldrarna inte är friska. Genom att göra sig av med de handikappade barnen - putsar man av fasaden på föräldrarna... Hurra vad vi är bra! *ler sorgset*

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 12 januari 2006, 02:15

Var det mord eller dödshjälp?

På NE står det Aktiv dödshjälp utövades i stor skala i Tyskland under nazistregimen (se Eutanasiprogrammet i Nazityskland

Amadeus
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 januari 2006, 23:08
Ort: Sthlm

Inlägg av Amadeus » 12 januari 2006, 11:44

Rubrikvalet fjantigt? Nu hänger jag inte riktigt med här. Jag valde det därför att det uttryckligen användes i dokumentären jag såg. Antingen sändes den på SVT eller BBC. Däremot kan nog ngn av den andra faktan jag la fram vara felaktig. :)

Länken var till nytta, tack för den.

-Amadeus

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 12 januari 2006, 12:11

Königstiger skrev:Var det mord eller dödshjälp?

På NE står det Aktiv dödshjälp utövades i stor skala i Tyskland under nazistregimen (se Eutanasiprogrammet i Nazityskland
Man brukar väl ofta betrakta nazisternas användande av begreppet dödshjälp som en eufemism för rashygieniskt motiverade mord. Nutida anhängare till dödshjälp (på patientens egen begäran) är av förklarliga skäl särskilt noga med att framhäva detta.

/ Probstner

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 12 januari 2006, 14:32

Räknas de här offren in i förintelsens 7 miljoner offer eller tillkommer dom?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 12 januari 2006, 16:00

Amadeus skrev:Rubrikvalet fjantigt? Nu hänger jag inte riktigt med här. Jag valde det därför att det uttryckligen användes i dokumentären jag såg. Antingen sändes den på SVT eller BBC. Däremot kan nog ngn av den andra faktan jag la fram vara felaktig. :)
Jag tycker att det är fjantigt eftersom ett sådant resonerande knappast var unikt för nazityskland, jag finner också jämförelsen med "Arbeit macht frei" dålig. Hur som helst, kul att du uppskattade länken.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Yakima
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:57
Ort: Sthlm

Re: Friska föräldrar ger friska barn

Inlägg av Yakima » 12 januari 2006, 16:21

Amadeus skrev:Jag såg, för inte så länge sedan, en dokumentärfilm om sjukvården i Nazityskland under WW2. Filmen avslöjade dystra sanningar om hur den tyska staten, Hitler, givit order om att "svaga" individer skulle avrättas. Inte på vilket sätt som helst, utan på ett diskret sätt. Om jag inte missminner använde sig läkare av sprutor som de injicerade i individen, varpå denne garanterades en säker död.
Hej på dig! TV4 visade en dokumentär i ämnet för något år sedan (Hitlers läkare?). Om jag inte missminner mig så skickade nazisterna dom handikappade och mentalsjuka till speciella sjukvårdsanstalter där dom mördades i smyg. Dom anhöriga fick hem ett brev där det stod att personen hade dött av någon sjukdom. Jag vet inte om du har rätt, men det måste ha satt skräck i hela befolkningen om läkarna smög omkring på dom vanliga sjukhusen och mördade patienter.

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Re: Friska föräldrar ger friska barn

Inlägg av Königstiger » 12 januari 2006, 16:36

Yakima skrev:
Amadeus skrev:Jag såg, för inte så länge sedan, en dokumentärfilm om sjukvården i Nazityskland under WW2. Filmen avslöjade dystra sanningar om hur den tyska staten, Hitler, givit order om att "svaga" individer skulle avrättas. Inte på vilket sätt som helst, utan på ett diskret sätt. Om jag inte missminner använde sig läkare av sprutor som de injicerade i individen, varpå denne garanterades en säker död.
Hej på dig! TV4 visade en dokumentär i ämnet för något år sedan (Hitlers läkare?). Om jag inte missminner mig så skickade nazisterna dom handikappade och mentalsjuka till speciella sjukvårdsanstalter där dom mördades i smyg. Dom anhöriga fick hem ett brev där det stod att personen hade dött av någon sjukdom. Jag vet inte om du har rätt, men det måste ha satt skräck i hela befolkningen om läkarna smög omkring på dom vanliga sjukhusen och mördade patienter.
Pågick detta under kriget eller även före kriget?
Var gick gränsen för om man räknades som mindre värd? Avrättades man t.ex. om man var blind på ena ögat? På NE står det att "asociala" människor dödades.. Vad menas med "asocial" egentligen?

Användarvisningsbild
Yakima
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:57
Ort: Sthlm

Re: Friska föräldrar ger friska barn

Inlägg av Yakima » 12 januari 2006, 16:53

Königstiger skrev:
Yakima skrev:
Amadeus skrev:Jag såg, för inte så länge sedan, en dokumentärfilm om sjukvården i Nazityskland under WW2. Filmen avslöjade dystra sanningar om hur den tyska staten, Hitler, givit order om att "svaga" individer skulle avrättas. Inte på vilket sätt som helst, utan på ett diskret sätt. Om jag inte missminner använde sig läkare av sprutor som de injicerade i individen, varpå denne garanterades en säker död.
Hej på dig! TV4 visade en dokumentär i ämnet för något år sedan (Hitlers läkare?). Om jag inte missminner mig så skickade nazisterna dom handikappade och mentalsjuka till speciella sjukvårdsanstalter där dom mördades i smyg. Dom anhöriga fick hem ett brev där det stod att personen hade dött av någon sjukdom. Jag vet inte om du har rätt, men det måste ha satt skräck i hela befolkningen om läkarna smög omkring på dom vanliga sjukhusen och mördade patienter.
Pågick detta under kriget eller även före kriget?
Var gick gränsen för om man räknades som mindre värd? Avrättades man t.ex. om man var blind på ena ögat? På NE står det att "asociala" människor dödades.. Vad menas med "asocial" egentligen?
Det var länge sedan jag såg den så mitt minne är lite luddigt. Jag tror att det var dom personer nazisterna ansåg belasta samhället med dyra vårdkostnader som skulle avrättas. Vart dom drog gränsen vet jag inte, jag tror te x inte att handikappade krigsveteraner hörde dit. Det fanns väl också en uppfattning om att epilepsi och mentala sjukdomar gick i arv och att personerna som hade dessa var ett hot mot folkstammen och skulle därför steriliseras.

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 12 januari 2006, 16:55

Mmm, om jag inte minns helt fel så var det "mest" mentalpatienter och gravt handikappade som omfattades av eutanasiprogrammet (T7 eller T4 eller vad det nu hette) före kriget. Jag vet inte om Stangl var så fruktansvärt inblandad egentligen, däremot vet jag att Christan Wirth var med och snickrade på T7/T4/whatver-programmet och även var en av dom som sprakade igång Treblinka där Stangel sedemera blev kommendant.
Läs Michael Burleighs "Death and deliverence" för en bra inblick i denhär frågan.

/a

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 12 januari 2006, 17:44

Königstiger:

Det förekom både före och under kriget om jag inte mins fel.....det finns även en bra film om detta som jag har skrivet om på siten. Filme gick på Canal+ förra året ska försöka hitta tråden senare i kväll.....

Skriv svar