Hjälp ang. finska vinterkriget & forts.kriget sökes

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Connor Macmagnus
Ny medlem

Hjälp ang. finska vinterkriget & forts.kriget sökes

Inlägg av Connor Macmagnus » 10 januari 2006, 14:27

Som rubriken antyder; Eftersöker tips på böcker, hemsidor och ev. annan läsning eller media rörande ämnet.
Skulle även vilja veta var man kan få tag i information om eventuella släktingar som slogs i kriget/krigen då jag har släkt i Finland.
Skulle även uppskatta tips på sådant jag bör beröra i mitt arbete (hi c på gymnasiet).

All hjälp uppskattas, tack på förhand.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 10 januari 2006, 15:45

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 10 januari 2006, 18:42

Heikky Ylikangas har skrivit en del.

Del 8 i en serie om andra världskriget som heter "Finlands krig" av Kaj Brunila är en mycket bra bok med många bilder och kartor. Lätt att få grepp om saker. Kan nog enbart finnas på biblioteket för den den skrevs på 80-talet och 20 år är en lång tid bakåt för en bok nuförtiden.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 10 januari 2006, 19:58

Vad ska ditt arbete behandla?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem

Vinterkriget

Inlägg av alexcykel » 11 januari 2006, 13:49

Hej

Som aktiv och behörig gymnasielärare i historia kan jag bara ge dig ett råd. Avgränsa dig till en frågeställning.
Det har skrivits hyllmeter om finlands krig, mycket finns på svenska. Låt sedan din frågeställning styra materialsökandet.

Exempel på frågor:
Vinterkriget: varför startade Sovjet krig mot Finland?
Fortsättningskriget: varför valde Finland att kriga mot ryssland igen? Varför valde man att gå bortom gamla riksgränsen?
Hela perioden: Finland slutade på förlorarsidan i världskriget, vilka är argumenten för att de hörde hemma där? Kan man se det på något annat sätt, i så fall varför?

Som alltid är det de välmotiverade egna slutsatserna som ger höga betyg.

Om du vill komma lite i stämning: http://www.mil.fi/perustietoa/talvisota_swe/

Lycka till!

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 11 januari 2006, 16:52

"Svenska frivilligkåren, dag för dag", "debatt kring vinterkriget i en eller två av de stora svenska dagstidningarna" eller "svenska intellektuellas ställningstaganden för Finlands sak" kanske vore bättre alternativ. Att försöka besvara de frågeställningar som föreslås ovan (dvs varför frågor) kan bli alltför tungt för en gymnasieuppsats. Särskilt då det kan vara svårt att få tag i bra källor. Har man inte tillgänglighet till bra källor blir det lätt att det spårar ur i teoretiska funderingar.

mvh/ Daniel

Connor Macmagnus
Ny medlem

Re: Vinterkriget

Inlägg av Connor Macmagnus » 11 januari 2006, 16:52

alexcykel skrev:Hej

Som aktiv och behörig gymnasielärare i historia kan jag bara ge dig ett råd. Avgränsa dig till en frågeställning.
Det har skrivits hyllmeter om finlands krig, mycket finns på svenska. Låt sedan din frågeställning styra materialsökandet.

Exempel på frågor:
Vinterkriget: varför startade Sovjet krig mot Finland?
Fortsättningskriget: varför valde Finland att kriga mot ryssland igen? Varför valde man att gå bortom gamla riksgränsen?
Hela perioden: Finland slutade på förlorarsidan i världskriget, vilka är argumenten för att de hörde hemma där? Kan man se det på något annat sätt, i så fall varför?

Som alltid är det de välmotiverade egna slutsatserna som ger höga betyg.

Om du vill komma lite i stämning: http://www.mil.fi/perustietoa/talvisota_swe/

Lycka till!
Först o främst, tack för svaren.
Efter kollat runt lite och får väll erkänna att jag borde avgränsa mig lite till ev bara vinterkriget.
Har faktiskt tänkt på de här med frågeställningen, ett uppslag jag fick var varför Sovjet misslyckades med att tillfoga finnarna ett avgörande nederlag fast de hade (bla.) numerär överlägsenhet, men det kanske är lite banalt?

@ D. Löwenhamn
Arbetet var helt valfritt, därför jag frågade här efter lite uppslag såsom de alexcykel gav.

Mvh

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem

krigsslutet

Inlägg av alexcykel » 12 januari 2006, 10:54

Frågan varför ryssarna misslyckades att tillfoga finnarna ett avgörande nederlag är intressant. Antagligen var det bara en tidsfråga när fredsförhandlingarna pågick i mars 1940. Visst höll fronten på näset, men den hade inte gjort det länge till om ryssarna fortsatt, läget var ju helt desperat. Ett sammanbrott liknande det 1944 var ytterst nära. Jag har tom läst att det var mycket på grund av ryssarnas notoriska oförmåga att följa upp mindre genombrott som fronten höll. Ryssarna fick som de ville i november utan ockupation, frågan om de hade tänkt återta Finland svävar över hela perioden...

Risken att du skall sväva ut i teoretiska funderingar pga bristande källmaterial tror jag är liten. Du kommer väl antagligen att använda böcker som redan tolkat källorna. Din uppgift blir att sammanställa andra historieberättares syn på saken. Det du bör fundera på är hur du kan värdera deras svar, förslagsvis genom att ställa dem mot varandra. Men! Var inte rädd för att fundera själv och kommentera. Dina egna slutsatser och funderingar är viktiga. Så länge du tydligt förklarar vad du grundar din uppfattning på.

Connor Macmagnus
Ny medlem

Inlägg av Connor Macmagnus » 14 januari 2006, 16:20

Tack för de värdefulla tipsen alex.

Vidare undrar jag nu om det finns någon som har mer detaljerad statistik över vinterkriget;
OOB, storlek på flygvapen, flotta, hemvärn etc på båda sidor.

MVH

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem

Tips!

Inlägg av alexcykel » 16 januari 2006, 09:46

Jag såg att du bor i Stockholm, kolla gärna biblioteket i Upplands Väsby, de har mycket litteratur om finlands krig. Det beror bl a. på att det bor väldigt många finnar där. Jag jobbade tidigare på Vilundagymnasiet som ligger i samma hus, så jag vet. Katalogen är sökbar på nätet.

Skriv svar